In 1905 werd het sportmerk Quick, bekend van de dubbele blokstreep, geïntroduceerd. Het merk groeide uit tot grote hoogten en was
bijvoorbeeld het merk dat als eerste met een witte voetbalschoen op de markt kwam, lang voordat Henk Vos en Clarence Seedorf het
aan durfden een dergelijke witte schoen op de velden te tonen en prompt volop werden uitgefloten. Toch ging het merk in 1992 failliet,
maar kwam inmiddels ijzersterk terug en geldt thans als een van meest trendy sportmerken.
De huidige eigenaren die het merk Quick uit het faillissement kochten spinnen uiteraard garen bij deze ontwikkeling. Het geeft meteen
aan hoe waardevol een merk en ook Uw (handels)naam kan zijn voor Uw onderneming. Bescherming tegen inbreuk en goed onderzoek vooraf
is essentieel. U kunt zich voorstellen dat emoties maar ook kosten hoog op kunnen lopen op het moment dat U geconfronteerd wordt met
een kaper op de kust die met Uw merk en daardoor ook vaak Uw klanten aan de haal gaat. Hetzelfde geldt uiteraard voor de concurrenten
die bewust of onbewust uw handelsnaam of onderdelen daarvan gebruiken.
De andere kant van de medaille is natuurlijk dat soms goed aangeleund kan worden bij merken van (zeer) grote ondernemingen. Niet altijd
hoeft namelijk het wiel opnieuw uitgevonden te worden. Een grote mate van zorgvuldigheid en voorzichtigheid, ondersteund met gespecialiseerd
advies is dan evenwel een vereiste om te voorkomen dat U in het spreekwoordelijke mes valt.
Aanleunen bij of aanpakken van, dat is de vraag. U kunt zich voorstellen dat deze vraag zich bij bijvoorbeeld KLM bijna wekelijks voordoet
in het kader van de reclame-uitkeringen zoals deze door Easy Jet worden geuit. Een uitgekiende merkenstrategie en/of het zoeken van een
juiste handelsnaam ondersteund door een gedegen juridisch advies is daarbij het devies. Juist bij inbreuk van Uw merk of handelsnaam is
het tijdig signaleren en aanpakken van deze inbreukmakende partij essentieel.