De prijs van diesel blijft stijgen. De toch al te lage rendementen van vervoerders staan extra onder druk, de concurrentie
uit Oost-Europa neemt hand over hand toe. Er is alle aanleiding om te kijken of er alternatieve mogelijkheden zijn om kosten
te verlagen. Biedt de accijnsvrije biodiesel enig soulaas?
Biodiesel is er in twee varianten. De eerste betreft bijmenging van 2 tot 5% met zogenaamde
biobrandstoffen bij de normale diesel. De tweede vorm is het vervangen van de gewone diesel door alternatieve brandstof. In
dit tweede geval zijn er meerdere opties waaronder FAME en PPO. FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) wordt met name in Duitsland
gebruikt en wordt onder andere geraffineerd uit koolzaad. PPO staat voor pure plantaardige oliën. Daarvoor is wel een dubbel
brandstofsysteem noodzakelijk.
Eerstgenoemde variant, het bijmengen van biodiesel van de juiste kwaliteit bij de normale diesel, is voor de meeste motoren
geen enkel probleem. Bijna alle toegepaste brandstofsystemen en motoren zijn hiervoor vrijgegeven, ongeacht de toegepaste
emissie-beperkende systemen. Door de vrijstelling van accijnzen kan dit bijmengen tot een (beperkte) besparing leiden op de
kosten van brandstof.
Het vervangen van de normale diesel door biodiesel is een ander verhaal. Geraffineerde koolzaadolie bijvoorbeeld heeft
eigenschappen die afwijken van gewone diesel. Het gaat bijvoorbeeld om een
hogere viscositeit, hogere verbrandingstemperatuur, hogere waarden van zwaardere metalen en
hogere emissie van stikstof en fijnstof. Bovendien voldoen niet alle producten aan de gangbare kwaliteitsnormen. De genoemde
afwijkingen hebben uiteraard gevolgen voor de motor en de andere systemen. Onderhoudskosten nemen dus weer toe en de
emissienormen zijn niet langer gegarandeerd. Daarnaast kan biodiesel nog maar op beperkte schaal geproduceerd worden. Gezien de
groeiende vraag naar biodiesel kon dat wel eens leiden tot een ongewenst prijseffect. Dat beperkt de beoogde kostenbesparing.
En pas op: door het gebruik van alternatieve brandstof kan de inruilwaarde van de truck lager uitvallen. Het is dan ook een kwestie
van goed rekenen om vast te stellen of er voordelen te behalen zijn met biodiesel.
Dan is er nog PPO, pure plantaardige oliën, waar de producenten en gebruikers van het eerste uur vol enthousiasme over weten te
vertellen. Het zogenaamde Dual-Fuel-systeem houdt in dat er gestart en warm gereden wordt met normale diesel. Zodra de motor op
bedrijfstemperatuur is, kan de chauffeur overschakelen op PPO. De chauffeur moet alert blijven want enige tijd voor een stop moet
er weer omgeschakeld worden op gewone diesel. In een stilstaande motor zal de PPO namelijk gaan stollen. De motor is dan niet
meer aan de praat te krijgen. De meeste fabrikanten zijn zeer terughoudend over dit systeem. Zij wijzen op het ontbreken van
een verplichte kwaliteitsnorm en op onvoldoende testervaring. Het is volgens hen niet duidelijk wat de gevolgen van zijn voor
de levensduur en betrouwbaarheid van de motor.
Helemaal zonder zorgen is biodiesel dus niet. Wie de stap naar alternatieve brandstoffen te groot vindt, kan ook op andere manieren
besparen op de brandstofkosten. Een kruissnelheid van 80 km per uur in plaats van de begrenzersnelheid van 89 km per uur, levert een
besparing op van 10 tot 15%. Een anticiperende rijstijl van de chauffeur reduceert de kosten nog eens met hetzelfde percentage. Als
u gaat investeren in nieuw materieel, laat u dan niet verleiden door de extra pk's die sommige leveranciers voor weinig meer
aanprijzen. Een besparing van 1 of 2 liter per 100 km is de beloning.
De ING Bank is van alle markten thuis. Met kennis van branches kunnen wij de problemen die u als ondernemer ervaart in een ruimer
verband plaatsen. Zo combineren wij klantkennis met branchekennis. Bovendien delen wij onze kennis met onze relaties en andere
spelers in de branche. Wilt u weten wat dat voor u in de praktijk kan betekenen, klopt u dan gerust bij ons aan!