In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Columns
Mr. H.G.M Daemen
Dimitri Duine
Jurgen Hooymayers
Arjen Vugs
Kosten besparen met biodiesel?
Arjen Vugs
directeur Bedrijven & Instellingen ING Bank District West- en Midden-Brabant
E-mail: arjen.vugs@mail.ing.nl
Internet: www.ingbank.nl


De prijs van diesel blijft stijgen. De toch al te lage rendementen van vervoerders staan extra onder druk, de concurrentie uit Oost-Europa neemt hand over hand toe. Er is alle aanleiding om te kijken of er alternatieve mogelijkheden zijn om kosten te verlagen. Biedt de accijnsvrije biodiesel enig soulaas?

Biodiesel is er in twee varianten. De eerste betreft bijmenging van 2 tot 5% met zogenaamde biobrandstoffen bij de normale diesel. De tweede vorm is het vervangen van de gewone diesel door alternatieve brandstof. In dit tweede geval zijn er meerdere opties waaronder FAME en PPO. FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) wordt met name in Duitsland gebruikt en wordt onder andere geraffineerd uit koolzaad. PPO staat voor pure plantaardige oliën. Daarvoor is wel een dubbel brandstofsysteem noodzakelijk.

Eerstgenoemde variant, het bijmengen van biodiesel van de juiste kwaliteit bij de normale diesel, is voor de meeste motoren geen enkel probleem. Bijna alle toegepaste brandstofsystemen en motoren zijn hiervoor vrijgegeven, ongeacht de toegepaste emissie-beperkende systemen. Door de vrijstelling van accijnzen kan dit bijmengen tot een (beperkte) besparing leiden op de kosten van brandstof.

Het vervangen van de normale diesel door biodiesel is een ander verhaal. Geraffineerde koolzaadolie bijvoorbeeld heeft eigenschappen die afwijken van gewone diesel. Het gaat bijvoorbeeld om een hogere viscositeit, hogere verbrandingstemperatuur, hogere waarden van zwaardere metalen en hogere emissie van stikstof en fijnstof. Bovendien voldoen niet alle producten aan de gangbare kwaliteitsnormen. De genoemde afwijkingen hebben uiteraard gevolgen voor de motor en de andere systemen. Onderhoudskosten nemen dus weer toe en de emissienormen zijn niet langer gegarandeerd. Daarnaast kan biodiesel nog maar op beperkte schaal geproduceerd worden. Gezien de groeiende vraag naar biodiesel kon dat wel eens leiden tot een ongewenst prijseffect. Dat beperkt de beoogde kostenbesparing. En pas op: door het gebruik van alternatieve brandstof kan de inruilwaarde van de truck lager uitvallen. Het is dan ook een kwestie van goed rekenen om vast te stellen of er voordelen te behalen zijn met biodiesel.

Dan is er nog PPO, pure plantaardige oliën, waar de producenten en gebruikers van het eerste uur vol enthousiasme over weten te vertellen. Het zogenaamde Dual-Fuel-systeem houdt in dat er gestart en warm gereden wordt met normale diesel. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, kan de chauffeur overschakelen op PPO. De chauffeur moet alert blijven want enige tijd voor een stop moet er weer omgeschakeld worden op gewone diesel. In een stilstaande motor zal de PPO namelijk gaan stollen. De motor is dan niet meer aan de praat te krijgen. De meeste fabrikanten zijn zeer terughoudend over dit systeem. Zij wijzen op het ontbreken van een verplichte kwaliteitsnorm en op onvoldoende testervaring. Het is volgens hen niet duidelijk wat de gevolgen van zijn voor de levensduur en betrouwbaarheid van de motor.

Helemaal zonder zorgen is biodiesel dus niet. Wie de stap naar alternatieve brandstoffen te groot vindt, kan ook op andere manieren besparen op de brandstofkosten. Een kruissnelheid van 80 km per uur in plaats van de begrenzersnelheid van 89 km per uur, levert een besparing op van 10 tot 15%. Een anticiperende rijstijl van de chauffeur reduceert de kosten nog eens met hetzelfde percentage. Als u gaat investeren in nieuw materieel, laat u dan niet verleiden door de extra pk's die sommige leveranciers voor weinig meer aanprijzen. Een besparing van 1 of 2 liter per 100 km is de beloning.

De ING Bank is van alle markten thuis. Met kennis van branches kunnen wij de problemen die u als ondernemer ervaart in een ruimer verband plaatsen. Zo combineren wij klantkennis met branchekennis. Bovendien delen wij onze kennis met onze relaties en andere spelers in de branche. Wilt u weten wat dat voor u in de praktijk kan betekenen, klopt u dan gerust bij ons aan!




...beveiligt
Beveiliging is hot

...poetst
"Een bedrijf opzetten: Het grootste risico, dat ik ooit heb genomen"

...en privacy­bescherming
Privacy op de werkvloer

...heeft exportplannen
Exportplannen richting België? Doe je huiswerk goed!

...kijkt een stap verder
Syntensadviseur is TomTom voor ondernemer

...laat zijn stem niet verloren gaan
"Reden genoeg om te gaan stemmen"

...werkt samen
Kennis­overdracht voor West-Brabantse food­bedrijven

....creëert zijn eigen toekomst
Lectorale rede over Innovatief Ondernemen

...heeft kapitaal nodig
Investeren in jonge ondernemers

...en de Amerstreek
Investeren in toerisme en recreatie

...rijdt

De Ondernemer Bedrijfsauto­special 2006


  • Renault
  • Volkswagen
  • Mitsubishi
  • Citroën
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Mercedes-Benz
  • Opel
  • Land Rover
  • Fiat
  • Ford
  • Nissan

...gaat naar de Regio Business Dagen
Nog enkele weken en dan is het bedrijfs­leven weer bij elkaar onder één dak!

...is geïnteresseerd in innovatie
Business Innovation 2006 geslaagd

...bekijkt de kantorenmarkt
Dynamis: 'Leer leven met nieuw evenwicht op kantoren­markt'

...kan zelf analyses uitvoeren
NVM-leden krijgen meer faciliteiten in BOG-database

...spreekt
In 't kort

...belegt
De Beleggings­adviseurs