In het hart van industrieterrein Hazeldonk ligt een vrolijk stukje Breda. De firma StarSweets International BV houdt daar kantoor.
Het bedrijf is een spil in de internationale zoetwarenhandel geworden nadat het in 1996 ontstond door een bundeling van krachten door
een aantal kleinere ondernemingen. Nu staan er zelfs al vestigingen van StarSweets in België en Frankrijk. Daarmee bereikt Rien den
Engelsman een flink deel van de Europese markt. Het kan haast niet anders dan dat zijn bourgondische inslag en enthousiaste uitstraling
debet zijn aan het succes. In een branche waar "fun" voorop staat moet je aanvoelen waar de kansen liggen. Dat is behalve een stuk ervaring
ook voor een groot deel talent. In nauwe samenwerking met zowel zijn leveranciers als de afnemers importeert Rien de meest uiteenlopende
zoetwaren vanuit de hele wereld. Deze worden op de markt gezet door zijn afnemers, de grotere retailers en groothandel. Natuurlijk kan hij
dit niet alleen. Zijn team van zeer gemotiveerde medewerkers ondersteunt hierin op een al net zo vrolijke wijze.
Fun
Het is een gezellige branche. Zoveel is wel duidelijk. "Snoepgoed is veel meer dan alleen maar iets zoets voor in de mond.", legt Rien uit.
"Het is fun." Met name kinderen willen iets meer dan alleen wat lekkers. Het moet vooral origineel zijn. StarSweets heeft daarom, naast sterke
merken als Wolf-Intersnacks, Jersey, Trolli en Van Houten Cacao een enorm assortiment in deze kinderartikelen.
Veelal gekoppeld aan licenties bestaat een groot deel van de artikelen uit afbeeldingen van bekende (strip-) figuren en andere bij kinderen
populaire zaken. Snoepen is een beleving geworden waarbij niet alleen de smaakpapillen maar ook andere zintuigen geprikkeld moeten worden. Een
mooi voorbeeld daarvan zijn de flesjes met mondspray in diverse fruitsmaken.
In China staan fabrieken waar een groot deel van deze handel gemaakt wordt. Den Engelsman vertelt: "Er zijn daar fabrieken waar continu 5000 mensen
bezig zijn met het handmatig vervaardigen van snoepgoed. De fabriek van Delica bestaat uit een heel dorp waar de mensen werken, slapen, recreëren, ja
zelfs naar de kapper gaan. Slechts eenmaal per jaar gaan zij naar huis met Chinese New Year.
Bij Delica Jelly Planet worden jaarlijks maar liefst 100 miljoen eetbare figuurtjes gemaakt van de op dat moment populaire figuurtjes. Dit proces kan
alleen handmatig worden verzorgd, juist omdat de markt steeds om andere figuurtjes vraagt. Ook een bedrijf als StarSweets heeft hier een rol in. Het
bedienen van de markt is tweerichtingsverkeer.
Als distributeur geeft Rien den Engelsman ook geregeld aan bij zijn leveranciers waar de markt om vraagt. Hij presenteert soms zelfs eigen idee'n voor
nieuw snoepgoed.
Kick
Eenmaal geproduceerd en verpakt komt het ruime aanbod deze kant op. Hier komt de expertise van StarSweets International pas echt om de hoek kijken
natuurlijk. Verpakkingen moeten voldoen aan de hier geldende normen en verwachtingen, marketing en verkoopondersteuning moeten ruim baan hebben gemaakt
voor deze producten en afnemers moeten op tijd worden bevoorraad. Den Engelsman en zijn team vormen de spil in dit altijd weer spannende proces. "Je weet
nooit tevoren hoe lang een rage duurt, hoe lang een product actueel blijft." De markt goed volgen en hierop inspelen is derhalve zeer belangrijk. "De kracht
zit 'm in je onderscheiden op de markt. Wanneer een van onze producten een regel rechte hit blijkt geeft het wel een enorme kick. Gelukkig is dat nog al eens
het geval.", vertelt hij met gepaste trots.
Meer informatie
StarSweets International
Hazeldonk 6474
4836 LH Breda
Tel: 076 - 5964649
Fax: 076 - 5963011
E-mail: international@starsweets.nl
Internet: www.starsweets.com