Het hele bedrijfsleven doet mee aan Big Diet. Het vet moet eraf. Komt het nu door 9-11, het
leeglopen van de internetballon, of de puinhopen van paars, er moet in ieder geval bezuinigd
worden.
En al te vaak sneuvelt het website-budget als eerste. Want zoals iedereen weet heeft internet
niet opgeleverd wat ervan verwacht werd. Er is een complete webshop gebouwd waar slechts een
handvol bestellingen is geplaatst. De vacature op de site heeft ook nog niemand opgeleverd.
Trouwens, vacatures zijn er voorlopig niet. Zonde van het geld dus, zo'n website.
Dat ligt volgens mij toch echt even anders. Maar dat is te verwachten van iemand met een internet-column.
Belangrijk is de opbrengst van een website in de juiste proporties te zien. Die website kost
een fractie van uw advertentie campagne, en hoeveel concrete bestellingen levert die op? Dat
de verwachtingen veel te hoog gespannen waren is nog geen reden om de website maar helemaal af
te schrijven.
Belangrijk is dat de website zelf al een bezuiniging is. Hoeveel telefoontjes en uitleg scheelt
het niet doordat uw klant zich online heeft kunnen ori'nteren. Hoeveel sollicitatiegesprekken
worden u bespaard omdat een sollicitant online ziet dat hij niet past bij de vacature. Dankzij
de vermelding 'uitgebreide info op onze website' worden sommige sites al terugverdiend door de besparing in advertentiemillimeters! En wat geldt voor het plaatsen van een vacature, gaat ook
op voor documentatie, support, nieuws, etcetera.
Is uw bedrijf op zoek naar afslankmiddelen, dan kan een website wel eens een wondermiddel zijn.
En zo krijgt de kop boven dit artikel een dubbele betekenis.