Mercedes-Benz komt met nieuwe typen bedrijfswagens
Vito en Viano voor vracht en veiligheid
Zeven jaar stonden ze in de showrooms, het vorige model Vito en de V-klasse. Wie
er nog een wil bestellen moet zich in ieder geval voor augustus melden in de showrooms,
want tegen het einde van de zomer staan daar de volledig vernieuwde versies van de Vito
(voor goederen- en materiaaltransport) en de V-klasse (voor personen- en bagagevervoer).
Deze laatste gaat overigens, met ingang van augustus, Viano heten. Van de vorige modellen
zijn meer dan 500.000 stuks vervaardigd. Een klapper derhalve en dat succes wil Mercedes
met het nieuwe type natuurlijk tenminste evenaren.
Vergeleken met hun voorgangers bestrijken de twee nieuwkomers een veel breder toepassingsgebied. De klant kan kiezen uit drie voertuiglengten (4,74 tot 5,22 meter) en twee wielbasisvarianten. Voor de Viano zijn vier motorversies beschikbaar, voor de Vito zelfs vijf. De handgeschakelde zesbak is standaard, een vijftraps automaat optioneel.
Voor Mercedes-Benz was het bereiken van de hoogst denkbare veiligheid een van de doelstellingen bij de ontwikkeling van de twee nieuwe auto's. Zaken als ABS, aandrijfslipregeling, remassistent en een elektronisch stabiliteits programma (ESP) zijn standaard. Dubbele airbags, windowbags en nieuwe thorax-sidebags zijn mogelijk.
Ondanks het nieuwe aanzicht van de auto's zijn ze direct herkenbaar als Mercedessen. De grote hoekige, maar toch aaibare, koets staat borg voor veel interieurruimte. De achterzijde wordt gekenmerkt door grote verticale lichtunits. Ook het interieur is opnieuw ontworpen.
De grootste Vito heeft een laadruimte van bijna 6,5 kubieke meterbij een laadlengte van ruim 2,89 meter. De schuifdeur van de gesloten versie is ruim genoeg om europallets vanaf de zijkant te kunnen inladen. De Combi-uitvoering van de Vito is geschikt voor vervoer van maximaal negen personen.
De nieuwe auto's beleven hun debuut tijdens de Internationale Caravan Salon van Düsseldorf (29 augustus tot en met 7 september). Op de IAA van Frankfurt wordt het feest nog eens dunnetjes overgedaan. In de herfst worden de eerste auto's uitgeleverd.
Prijzen zijn nog niet bekend.
Verslaafd aan poen en paardenkrachten
Porsche 911 Carrera 4 cabriolet en 911 GT3
Waaraan moet je verslaafd zijn als je een nieuwe Porsche 911 koopt. Aan paardenkrachten,
zoveel is duidelijk, want elk type heeft power te over, in elke situatie. Aan performance
eveneens, want met een dergelijke auto rij je zelden ergens ongemerkt langszij.
Je valt óp. En aan poen, en die verslaving bovendien al langere tijd koesteren.
Want een 911 is altijd een uiterst kostbare automobiel. Maar bovenal raak je verslaafd
aan de hese huil van de boxermotor. Wie ermee in aanraking is geweest komt er nooit
meer helemaal vanaf. We reden een 911 Carrera 4 cabriolet met Tiptronic automatische
versnellingsbak en de absolute race-uitvoering van de turboloze 911, de GT3. Wij
hadden zo onze voorkeur...
Het is absoluut een feit dat geen enkele autofabrikant eerder een auto ontwikkelde
die zo eindeloos maar tegelijk zo perfect werd doorontwikkeld als Porsches 911.
Toegegeven: het vermogen van de auto lijkt niet meer op wat er begin jaren zestig
werd neergezet, de veiligheid nam enorm toe terwijl de wegligging eerder doet denken
aan met secondenlijm ingesmeerde banden dan die van een auto uit je jaren zestig met
de motor achterin. Een Porsche 911 behoeft geen zak zand voorin om gewoon zijn koers
te vervolgen. Integendeel, de staartlastigheid van weleer is-ie, mede door de toepassing
van een elektronische bewaarengel in de vorm van ESP, goeddeels kwijt. De Carrera
tenminste, en dan al helemaal de versie met vierwielaandrijving, kortweg Carrera 4 genaamd.
De GT3 is andere koek. Ten opzichte van de 'gewone' Carrera, die een stoeterij van
320 paarden op de been brengt, telt die van een GT3 er maar liefst 381. Ten behoeve
van extra koppel werd gesneden in de standaardvoorzieningen waarmee een 911 is
uitgerust. Minder is meer, je hoort het steeds vaker. Feit is dat de GT3 een absoluut
beest van een auto is geworden, geconstueerd voor het circuit en aanzienlijk minder
voor het drukke Nederlandse verkeer. Je koopt per slot van rekening geen auto met
een topsnelheid van 306 km/h, (acceleratie van 0-100 km/h in 4,5 seconde) om in de file
aan te schuiven. Bovendien heeft de auto buitengewoon lage voorspoilers; niet prettig
wanneer je bedenkt dat ons land inmiddels vast wel meer dan tweehonderd miljoen
verkeersdrempels telt waarvan je in een GT3 zelfs stapvoetsgewijs aangekoekte kauwgom
schraapt. Maar wie een GT3 koopt waarvoor hij bedoeld is, het circuit, de Duitse
Autobahnen, kan zich nauwelijks een lekkerder stoeibeest wensen.
Carrera 4 cabriolet
Maar dan de Carrera 4 cabriolet. Een auto die aanzielijk veel liever en vergevingsgezinder
is dan zijn anabole broertje. Maar 'liever' bij Porsche betekent nog altijd een top van dik
275 km/h en een nog altijd hersenverschuivende acceleratie van stilstand naar 100 km/h in
5,7 seconden. De Carrera is een auto waarmee je makkelijk (en snel) naar je werk kunt,
ook als dat werk zich binnen de Amsterdamse grachtengordel - met al zijn bruggetjes -
bevindt. Heel bijzonder aan de cabrioletversie is dat het de enige cabrio is waarvan
de kap tijdens het rijden (tot ongeveer 50 km/h) te open c.q. sluiten is. De Carrera
cabriolet is een regelrechte topper, een legende. Supersnel maar niet knalhard; met
een bijna ingetogen eigen stijl maar altijd met die magnifieke motorhuil waarvan je
maar niet genoeg kunt krijgen...
Aan de (Franse) slag met Peugeot 307 Commercial
Zonder twijfel is het dé hit in de populaire middenklasse: de Peugeot 307. Twee jaar
na de introductie en meer dan een een miljoen geproduceerde eenheden later, komt nu
ook de Commercial voor de Nederlandse markt beschilkbaar, gebaseerd op de SW en Breakuitvoering.
Deze laatste uitvoeringen nemen maar liefst zestig procent van de verkoopaantallen
voor hun rekening. Peugeot haaldfe met de 307 de prestigieuze titel: Auto van het
Jaar 2002 binnen. Nu komt dus ook een bedrijfswagen van dit type op de markt: de
Commercial. Belangrijk punt is dat de auto, naast een lage kilometerprijs door
zuinige en betrouwbare dieselmotoren en een hoge restwaarde, ook het comfort en
de veiligheid biedt van een personenauto. Twee airbags, ABS met remassistent, anti-whiplash
hoofdsteunen, het is maar een greep uit het rek passieve veiligheidsvoorzieningen waaruit
de ingenieurs naar hartelust mochten bestellen. Doordat het dak van de auto niet verhoogd
hoefde te worden om voord e fiscale voordelen in aanmerking te komen blijven de esthetische
lijnen van de auto gehandhaafd. De laadruimte heeft een afmeting van 1,71 x 1,32 x 1,02
(lxbxh) meter en biedt een volume van 1,8 kubieke meter. Door de toepassing van twee deuren
en een laadklep is deze ruimte goed bereikbaar. Er zijn drie motoren leverbaar: alle commonrail
dieselbloekken. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1.4 liter, de twee andere twee liter,
waarbij de een 90 en de andere 110 paardenkrachten leveren. Er zijn twee uitrustingsniveaus:
XR en XS. Deze laatste heeft de zwaardere motoren en is luxueuzer uitgerust. De prijs voor
de Commercial start bij 14.637 euro (ex. BTW).
|