Investeren met de juiste timing
Investeren met de juiste timing, dat is de kunst. Want welk moment is dat? Gaat de economie hier in West-Brabant en Zeeland nu de goede kant
op of blijft het nog een poosje kwakkelen? De ING Bank heeft de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht maar we denken wel na over mogelijke
scenario's en de beste reacties daarop. En in deze special over Havens wil ik graag met u stilstaan bij mogelijke ontwikkelingen in de 'Logistiek'.
Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant
Daarvoor moet ik eerst een paar mondiale ontwikkelingen schetsen. Zeker niet uitputtend, maar we zien in elk geval de opkomst van China, de verschuiving
van basisindustrieën naar het Oosten, wereldwijde concentratietrends, overal de hele week door het klokje rond informatie en communicatie en volop regionale
conflicten.
Wat zijn de gevolgen voor de Logistiek? In ieder geval stijgende goederenstromen (grondstoffen) naar het Oosten en retourzendingen van halffabrikaten en
eindproducten. De ICT-ontwikkelingen (met name internet) brengen een nieuw consumentengedrag met zich mee: een CD of DVD koop je net zo makkelijk in de VS
als in Nederland en ook dat heeft gevolgen voor goederenstromen. De concentratietendensen, met wereldwijd inkopen en aanbesteden, werken daar ook in door
en conflicten brengen altijd onzekerheid, wat nooit goed is voor de economie. En dan zwijg ik maar even over zulke economische wetmatigheden als exponentiële
groei van de goederenstroom bij economische groei: stel dat de economie groeit met 2,5%, dan groeit de goederenstroom met meer dan 8%.
Hoe het ook loopt, het mag duidelijk zijn dat de Logistiek in elk geval een groeisector is. Waar kunnen we daar in onze regio optimaal van profiteren? Regionale
omstandigheden die daarbij een rol spelen zijn de positie van de delta van Rijn en Schelde als bepalend havengebied voor Noordwest- en Midden-Europa, een gegeven
waar niemand omheen kan. En inderdaad, de havens van Rotterdam en ook Antwerpen hebben op korte termijn te kampen met ruimtegebrek. Infrastructuur, inclusief de
verbindingen met het achterland, is goed, de arbeidsmarkt redelijk en het overheidsbeleid behoorlijk neutraal.
De tijd lijkt dus rijp om een deel van de toenemende goederenstroom via de havens van Vlissingen, Terneuzen en Moerdijk te leiden. Dat is natuurlijk makkelijker
gezegd dan gedaan. Voor een eigen plek zullen deze havens moeten opboksen tegen de eeuwenoude positie van de 'grote jongens' met hun actieve 'old boys'-netwerk
actief dat zich niet makkelijk laat verschalken. Maar dat neemt niet weg dat internationaal opererende reders en verladers gevoelig zullen zijn voor de mogelijkheden
van de alternatieve havens in Brabant en Zeeland. Want daar heb je geen wachttijden en kun je je ook nog een positie verwerven als klant.
Kortom, logistieke ondernemers, het is tijd voor acquisitie en wellicht investeringen! Er liggen kansen. Wat dacht u van de bulkgoederen naar de Midden- en Oost-Europese
industrie en de retourvrachten aan exportproducten? Of Chinese en Latijns-Amerikaanse importladingen met Europese bestemming? Vlissingen kan grote schepen accommoderen.
Voor massale afhandeling van containers moeten wellicht nog faciliteiten worden ingericht, maar dan zou een substantiële stroom via deze Zeeuwse haven kunnen lopen met
als extra, mooie optie om een deel van die lading met feeders naar andere Europese bestemmingen te vervoeren. Moerdijk kan hiervan meeprofiteren. Bovendien is in de regio
ruimte voor aanvullende logistieke dienstverlening. Een grote groep van bedrijven die zich van origine richtte op (weg)vervoer heeft zich ontwikkeld tot dat niveau en kan
hier dus uitstekend op inspelen.
U denkt misschien dat een bankier makkelijk praten heeft en vanuit zijn comfortabele positie oproept tot gevaagde acquisities en investeringen. En dat is ook zo. Wat hierboven
staat is volstrekt hypothetisch, maar het staat toch niet helemaal los van de realiteit. Want de huidige verwachting is dat de economische groei zich bescheiden zal ontwikkelen
in Nederland. Maar juist de logistieke sector hoeft daar niet op te wachten omdat ze ook kan profiteren van ontwikkelingen in het buitenland. En een klein beetje economische
groei biedt volgens mij al meer mogelijkheden voor met name een aantal deelmarkten. Zo kunnen bedrijven die een belangrijke rol spelen bij distributie over de grenzen profiteren
van de wens van grote verladers om deze activiteit uit te besteden. Wat ook zal doorwerken in de vraag naar goed geoutilleerde warehouses (in meerdere landen). Specialisatie,
gecombineerd met een bepaalde schaalgrootte, lijkt onvermijdelijk voor bedrijven om hun meerwaarde te tonen. En ik zie ook goede mogelijkheden voor meer logistieke activiteiten
in de bulksector. De opbloeiende economieën in Midden- en Oost-Europa hebben steeds meer aanvoer nodig van grond- en hulpstoffen. Daarbij zijn bulkvervoerders een onmisbare schakel.
Zoals gezegd, ik heb makkelijk praten. Maar de trends zijn waarneembaar en ze zijn de moeite waard om onze gedachten eens over te laten gaan. De ING Bank doet dat bij voorkeur
samen met u, want het is onze business om met u mee te denken.
Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant gevestigd aan de Bijster 9 in Breda, telefoon 076-5136295
www.ingbank.nl
|