In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
Pacorini Vlissingen BV
STT BV
Van Gansewinkel (Regio Zuidwest Nederland)
Liftal Hijstechniek
ROC Zeeland
CCO Automatisering
ING Bank
Investeren met de juiste timing

Investeren met de juiste timing, dat is de kunst. Want welk moment is dat? Gaat de economie hier in West-Brabant en Zeeland nu de goede kant op of blijft het nog een poosje kwakkelen? De ING Bank heeft de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht maar we denken wel na over mogelijke scenario's en de beste reacties daarop. En in deze special over Havens wil ik graag met u stilstaan bij mogelijke ontwikkelingen in de 'Logistiek'.

Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant

Daarvoor moet ik eerst een paar mondiale ontwikkelingen schetsen. Zeker niet uitputtend, maar we zien in elk geval de opkomst van China, de verschuiving van basisindustrieën naar het Oosten, wereldwijde concentratietrends, overal de hele week door het klokje rond informatie en communicatie en volop regionale conflicten.

Wat zijn de gevolgen voor de Logistiek? In ieder geval stijgende goederenstromen (grondstoffen) naar het Oosten en retourzendingen van halffabrikaten en eindproducten. De ICT-ontwikkelingen (met name internet) brengen een nieuw consumentengedrag met zich mee: een CD of DVD koop je net zo makkelijk in de VS als in Nederland en ook dat heeft gevolgen voor goederenstromen. De concentratietendensen, met wereldwijd inkopen en aanbesteden, werken daar ook in door en conflicten brengen altijd onzekerheid, wat nooit goed is voor de economie. En dan zwijg ik maar even over zulke economische wetmatigheden als exponentiële groei van de goederenstroom bij economische groei: stel dat de economie groeit met 2,5%, dan groeit de goederenstroom met meer dan 8%.

Hoe het ook loopt, het mag duidelijk zijn dat de Logistiek in elk geval een groeisector is. Waar kunnen we daar in onze regio optimaal van profiteren? Regionale omstandigheden die daarbij een rol spelen zijn de positie van de delta van Rijn en Schelde als bepalend havengebied voor Noordwest- en Midden-Europa, een gegeven waar niemand omheen kan. En inderdaad, de havens van Rotterdam en ook Antwerpen hebben op korte termijn te kampen met ruimtegebrek. Infrastructuur, inclusief de verbindingen met het achterland, is goed, de arbeidsmarkt redelijk en het overheidsbeleid behoorlijk neutraal.

De tijd lijkt dus rijp om een deel van de toenemende goederenstroom via de havens van Vlissingen, Terneuzen en Moerdijk te leiden. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Voor een eigen plek zullen deze havens moeten opboksen tegen de eeuwenoude positie van de 'grote jongens' met hun actieve 'old boys'-netwerk actief dat zich niet makkelijk laat verschalken. Maar dat neemt niet weg dat internationaal opererende reders en verladers gevoelig zullen zijn voor de mogelijkheden van de alternatieve havens in Brabant en Zeeland. Want daar heb je geen wachttijden en kun je je ook nog een positie verwerven als klant.

Kortom, logistieke ondernemers, het is tijd voor acquisitie en wellicht investeringen! Er liggen kansen. Wat dacht u van de bulkgoederen naar de Midden- en Oost-Europese industrie en de retourvrachten aan exportproducten? Of Chinese en Latijns-Amerikaanse importladingen met Europese bestemming? Vlissingen kan grote schepen accommoderen. Voor massale afhandeling van containers moeten wellicht nog faciliteiten worden ingericht, maar dan zou een substantiële stroom via deze Zeeuwse haven kunnen lopen met als extra, mooie optie om een deel van die lading met feeders naar andere Europese bestemmingen te vervoeren. Moerdijk kan hiervan meeprofiteren. Bovendien is in de regio ruimte voor aanvullende logistieke dienstverlening. Een grote groep van bedrijven die zich van origine richtte op (weg)vervoer heeft zich ontwikkeld tot dat niveau en kan hier dus uitstekend op inspelen.

U denkt misschien dat een bankier makkelijk praten heeft en vanuit zijn comfortabele positie oproept tot gevaagde acquisities en investeringen. En dat is ook zo. Wat hierboven staat is volstrekt hypothetisch, maar het staat toch niet helemaal los van de realiteit. Want de huidige verwachting is dat de economische groei zich bescheiden zal ontwikkelen in Nederland. Maar juist de logistieke sector hoeft daar niet op te wachten omdat ze ook kan profiteren van ontwikkelingen in het buitenland. En een klein beetje economische groei biedt volgens mij al meer mogelijkheden voor met name een aantal deelmarkten. Zo kunnen bedrijven die een belangrijke rol spelen bij distributie over de grenzen profiteren van de wens van grote verladers om deze activiteit uit te besteden. Wat ook zal doorwerken in de vraag naar goed geoutilleerde warehouses (in meerdere landen). Specialisatie, gecombineerd met een bepaalde schaalgrootte, lijkt onvermijdelijk voor bedrijven om hun meerwaarde te tonen. En ik zie ook goede mogelijkheden voor meer logistieke activiteiten in de bulksector. De opbloeiende economieën in Midden- en Oost-Europa hebben steeds meer aanvoer nodig van grond- en hulpstoffen. Daarbij zijn bulkvervoerders een onmisbare schakel.

Zoals gezegd, ik heb makkelijk praten. Maar de trends zijn waarneembaar en ze zijn de moeite waard om onze gedachten eens over te laten gaan. De ING Bank doet dat bij voorkeur samen met u, want het is onze business om met u mee te denken.

Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant gevestigd aan de Bijster 9 in Breda, telefoon 076-5136295 www.ingbank.nl


...onderneemt
Het grootste zakelijke platform in Zuidwest Nederland

...start
"We maken kabaal voor de ondernemer"

...prikkelt
Kritische (zelf)reflectie prikkelt uw ondernemersgeest

...redt
'Eén ochtendje praten kan je bedrijf redden'

...spreekt
Maij-Weggen spreekt op eindejaars- bijeenkomst KvK

...bespaart
Tijdig uitschrijven bespaart geld

...deponeert
Boete bij te laat deponeren

...belegt
De beleggings- adviseurs

...werft
Regionaal dagblad ideaal voor personeelswerving

...informeert
Ondernemen doe je met een coach

...organiseert
Ondernemersgala 2004 En de winnaar is...?

...rijdt
Zakelijk onderweg

...roept
Havenburgemeesters roepen op tot bovenregionaal beleidsplan

...acquireert
Zeeland Seaports: meer aandacht voor acquisitie

...vervoert
Havens zijn heel belangrijk voor de Zeeuwse economie

...behartigt
Vrijland nieuwe voorzitter Port Promotion Council Zeeland

...ontwikkelt
Ontwikkelingen in de kanaalzone

...bindt
Clustervorming bindt industrie aan Zeeland

...ontwikkelt
Infrastructuur en arbeid belangrijke vestigings- voorwaarden

...vraagt
Gevraagd: Technisch personeel

...groeit
WCT bepalend voor economische toekomst Zeeland

...netwerkt
Netwerken in de regio

...bezoekt
Sfeer, bereikbaarheid en keuze winkelaanbod doorslaggevend voor bezoek aan binnenstad

...huisvest
Nieuwe internetsite funda in business