Cadillac XLR, vermogend maar beschaafd
Als de Verenigde Staten wat je noemt 'adellijke auto's' zouden kennen zou Cadillac daartoe met recht en reden behoren. Jarenlang werd in ons land echter wat
neergekeken op die grote sloepen van de overkant van die grote plas. Maar General Motors, eigenaar van het nobele merk, is vastbesloten de hegemonie van de
Grote Duitsers als Mercedes-Benz, BMW en Audi te breken. Een hele lijn nieuwe auto's komt naar ons toe, waarvan de superluxe sportauto XLR wel de meest in het
oog springende is.
Toegegeven: de naam is niet fantastisch en spreekt, binnen het hele
XLR-concept, nog het minst tot de verbeelding. Maar mensen die een chique sportieve open toerwagen zoeken, moeten toch eens in de Cadillac showroom
gaan neuzen want de XLR is zonder twijfel een van de lekkerste auto's in dat genre. Cadillac is een merk met een enorm rijke historie en de importeur
verwijst ook maar wat graag naar dat roemrijke verleden. Cadillacs zijn auto's die presidenten en filmsterren vervoeren, dat was in het verleden zo en dat
is nog steeds zo, al kiest onze eigen vorstin bij officiële gelegenheden eerder voor een Ford Lincoln.
Hoe het ook zij, de XLR is een in het oog springende beauty geworden en daar moet je maar van houden natuurlijk. Hij is te koop in dezelfde prijsklasse
als de BMW 645i cabriolet, Mercedes SL 350 en Lexus SC 430. Allemaal berefijne auto's maar geen van hen is zo opvallend gestileerd als de XLR. Met zijn
hoekige vormgeving valt hij op als een pinguïn in het oerwoud. Onder de motorkap ligt de bekende Northstar 4.6 liter achtpitter. Geen stakker dat
mag blijken. Een motor ook, met een volstrekt eigen sound, zo'n typische achtcilinder roffel. Vermogend en toch beschaafd als het ware. En snel. De XLR
rondt het sprintje naar 100 km/h in krap vijf seconden en wie stevig doorstoomt, in Duitsland bijvoorbeeld, bereikt uiteindelijk een afgeregelde
topsnelheid van zo'n 250 km/h. Niks om je voor te schamen derhalve al slaat op dit vlak de Corvette, uit dezelfde stal en showroom, je op dit vlak met
zo'n vijftig kilometer per uur om de oren. Maar ja, dat is veel meer de echt sportwagen van General Motors natuurlijk. De XLR is na de Allanté de
eerste open Cadillac die weer in Europa wordt gevoerd. De auto beschikt naar de laatste mode over een metalen klapdak dat heel ingenieus in elkaar zit en
geheel zonder moeite via een drukknop op het dak wordt geplaatst of ervan wordt verwijderd. Een prachtig systeem waarvan je hoopt dat het een lang leven
beschoren is, want het ziet er allemaal heel kostbaar uit.Rijden doet de Cadillac natuurlijk als de allerbeste.
Het ligt eraan wat je er mee wilt maar met deze auto kun je zowel ontzagwekkend onbeschoft racen als een boulevardje pikken in St. Tropez. In beide
gevallen zuigen de inzittenden rustig vuur in hun Hajenius en gaan op gedempte toon verder met hun conversatie. In de XLR kan het allemaal. Het interieur
van deze XLR is afgewerkt met het mooiste leer en heel bijzonder eucalyptushout waar-door er een lichte atmosfeer wordt geschapen. Comfort staat ook hier
bovenaan het lijstje.Cadillac hangt, met dank aan de Staat der Nederlanden, een prijskaartje van zo'n 116.000 euro aan de auto. De BTW kunt u als ondernemer
natuurlijk terugvragen om er een middenklasser van te kopen...
Lexus GS 430, stiltecentrum uit Japan
Het Japanse merk Lexus, is sinds een aantal jaren eigenlijk niet meer weg te denken uit de bovenste regionen van de automobielindustrie. Dit luxemerk dat
wordt vervaardigd door Toyota heeft in de loop der jaren een geduchte reputatie opgebouwd op punten als klanttevredenheid, kwaliteitsbeleving en afwerking.
Geen enkele auto is stiller dan de, bij de concurrentie gevreesde, 4.3 liter achtpitter uit de LS en duurdere uitvoeringen van de GS. Juist deze laatste
werd onlangs helemaal vernieuwd en is onderwerp van deze impressie.
Met een prijskaartje van dik 90 mille valt deze corpulente GS pontificaal in het segment van de eveneens dikke E-klasse, 5-serie en A6. In Europa hebben
de GS-en nooit echt een rol van betekenis kunnen spelen in het segment, maar in de Verenigde Staten is Lexus een merk waarmee de concurrentie geducht
rekening heeft leren houden. Dat is geen wonder ook gezien de superbebouwkwaliteit die het merk tentoonspreidt.
Lexus Nederland hoopt uiteraard dat deze nieuwe GS - te koop met een schitterende zespitter met een inhoud van drie liter en met deze
achtcilinder - meer kopende handen op elkaar krijgt. De auto heeft er in ieder geval alle potentie voor, dat is glashelder.
Wie de Lexus GS bekijkt ziet een gelikte carrosserie met een sportieve touch. Dat is ook de bedoeling, wie statiger voor de dag wil komen kiest maar
voor de LS. Het aardige van deze GS is dat hij ondanks zijn torenhoge prijs, niet zo patserig overkomt. Natuurlijk zie je er aan dat het geen Oost-Europees
instappertje is maar patserigheid is hem toch ook vreemd. Je kiest de auto omdat je hem mooi vindt, vanwege de kwaliteit en/of de uitgebreide garantie- en
servicevoorwaarden.
Het is al gezegd, de GS heeft een sportieve inslag. Daar duidt de hatchback-achtige carrosserie al op waarbij dient te worden opgemerkt dat er geen
vijfde deur is geconstrueerd maar een gewone kofferklep. Een klep overigens die het inladen van bagage niet gemakkelijk maakt door het kleine formaat
ervan. Kan niet anders, gezien de vorm van de carrosserie. In het interieur is het weelde alom.
De President-uitvoering die we een paar dagen meekregen heeft allerlei gadgets en natuurlijk is alles elektrisch bedienbaar. Wat te denken van stoelen
met ingebouwde verwarming maar ook koeling... Een van de allermooiste accessoires van deze auto is de onnavolgbare Mark Levinson stereo installatie. Geen
enkel ander merk installeert zo'n superieure audio-installatie in zijn auto's. Het superieure geluid ervan valt eens te meer op omdat de GS 430 zo geruisloos
is dat je op elke snelheid op gedempte toon kunt blijven praten.
Bovendien is Lexus erin geslaagd de motor zo trillingvrij als maar mogelijk te krijgen. Een euro kan op zijn kant op de draaiende motor staan zonder om
te vallen. Schitterend! Rijden doet deze Lexus natuurlijk als de bovenste beste. Je voelt de auto als een veilige woning om je heen.Lexus heeft met deze
nieuwe GS weer een aardige stap voorwaarts gemaakt ten aanzien van het voorgaande model.
Nu is het afwachten wat het publiek vindt van deze superieure Japanner. Hij verdient een goede plaats in ieder geval, zoveel is zeker.
Peugeot 1007: Sesam, open u...
Verbaasde gezichten. Winkelend publiek loopt met karren vol boodschappen langs een Peugeot 1007 waarvan als bij toverslag de deuren elektrisch openschuiven
zonder dat er iemand in de nabijheid is. Het kan, want de deuren van het fonkelnieuwe Peugeotje werken via de afstandsbediening. Succes verzekerd. Maar een
1007 opent niet alleen makkelijk zijn deuren, hij rijdt ook als een aanzienlijk grotere auto.
Peugeot heeft met de 1007 overduidelijk een noviteit in huis. Een auto van stadsautoformaat met elektrisch te openen (en sluiten) schuifdeuren. Echt een
beauty is de 1007 er naar mening niet mee geworden, maar er is een aantal voordelen aan verbonden die wellicht tot aankoop doen besluiten. Deze nieuwe
Peugeot voelt tijdens het rijden verbazend volwassen aan. Aan alles voel je dat je met een zware auto op weg bent. Dat klopt want de 1.4 liter dieselversie
die we voor de Ondernemer reden weegt zowat 1150 kilogram en dat is bepaald niet weinig voor een auto met een totale lengte van nog geen 3.75 meter.
Natuurlijk: Peugeot heeft zich alle moeite getroost om een veilige auto te construeren en dat is goed gelukt ook. In recente crashtests kwam de 1007 er
met de hoogste score (vijf sterren) vanaf en behoort daarmee tot de absolute top van veilige auto's in zijn klasse. Nadeel van het hoge gewicht is dat de
betrekkelijk kleine 1.4 Hdi-motor flink wat moeite heeft om de gang er een beetje in te krijgen. Wanneer de
auto eenmaal vaart heeft gaat het allemaal best, maar echt vlot wordt het eigenlijk nooit. De auto heeft natuurlijk een hoge koetsopbouw en dat kost
brandstof en acceleratieseconden, zo simpel is dat. Ook de wind heeft behoorlijk vat op de compacte Peugeot. De nieuwe 1007 schakelt gemakkelijk en snel
door de vijf verzetten heen maar klautert in deze dieseluitvoering toch niet sneller naar 100 km/h dan in zo'n 17 seconden en dat zijn eigenlijk geen
waarden waarmee je kunt thuiskomen op het moment. Als voordeel kun je daarentegen opwerpen dat de instap geweldig makkelijk is en de auto heerlijk rijdt.
Een auto voor liefhebbers. Peugeot heeft een 1007 vanaf 16.800 euro (inclusief BTW).
|