In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Het uithangbord van de creatieve industrie in West-Brabant
Bouw blushuis van start gegaan

"Doordat wij een forse groei doormaken, moesten we van onze zolderkamers af. We zijn toen in contact gekomen met het Blushuis project. Haar slogan 'Het brandpunt voor creatieve industrie en technologie' sprak ons aan. Vanuit dit 'brandpunt' zijn wij in staat om onze wegen nog verder uit te breiden," aldus Luuk van Raaij van 'Remotix B.V.'.



Deze Linux specialist is één van de vele bedrijven, die begin 2006 haar intrek zal nemen in het Blushuis op de nu al veelbesproken en vooral geroemde TripleO campus. "Want de aftrap voor dit ambitieuze project - dat de creatieve industrie in onze stad naar een hoger plan moet tillen - is nu daadwerkelijk genomen," laat Kees Kerstens, Account Manager Bedrijven Economische Zaken Breda weten. "Het is geen plan meer, maar realiteit. Er wordt zelfs al gebouwd en medio februari zal dé centrale ontmoetingsplek op de groene, parkachtige TripleO campus opgeleverd worden: Het Blushuis."

Ideale mix
"In de voormalige brandweerkazerne komt het Blushuis te zitten en daarmee hadden we ons geen betere locatie kunnen wensen," vertelt Mariët van den Berg van TripleO BV (de projectontwikkelaar) enthousiast. "De industriële uitstraling blijft intact, er wordt overwegend gebruikgemaakt van glas, staal en beton en de verschillende ruimtes zijn hoog, open en vooral licht. Moderne units voor zowel grote als kleine bedrijven worden hierin gerealiseerd, waarbinnen een ideale mix van complementaire bedrijven ervoor moet zorgen, dat het geheel absoluut meer is dan de som der delen. Dit vergemakkelijkt het aangaan van samenwerkingsverbanden zonder meer en biedt voldoende gelegenheid tot netwerken. Temeer daar hen ook nog eens een scala aan faciliteiten en diensten - waaronder presentatie- en vergaderruimte, lunchcafé met terras, telefoonservice en zelfs een kinderdagverblijf - wordt geboden. Kortom: een visitekaartje waar je ú tegen zegt."

Horizon verbreden
Dat bovenstaand concept ondernemers aanspreekt wordt nog eens extra duidelijk als blijkt, dat nu al ruim tweederde van het Blushuis verhuurd is. "Voor ons gaven de faciliteiten, uitstraling en mogelijke samenwerking met andere bedrijven de doorslag om 'ja' te zeggen tegen de TripleO campus," geeft Hans Manniën van B-Total (een bureau voor reclame en realisatie) aan. "Door ons hier te vestigen in een nieuw pand met meerdere professionele en creatieve bedrijven, denken wij onze horizon nog verder te kunnen verbreden." Ook Melanie Lemmen en Kees Zorge, van 'Tim_online' (een veelzijdige internetdienstverlener) herkennen deze voordelen. "Wij waren op zoek naar een representatieve kantoorlocatie, want ons huidige kantoor - zeer geschikt voor een startend bedrijf - past niet meer bij de fase waarin we ons nu bevinden. Al die extra faciliteiten hier zullen het werk ongetwijfeld nog plezieriger maken. Verder hopen we vooral ook op een prettig contact met de medehuurders. Aangezien zij als ondernemer ongetwijfeld tegen dezelfde zaken aanlopen, is het zinvol ze te kunnen delen en gezamenlijk ideeën te spuien."

Synergie
Gijs van der Linden, directeur/eigenaar van L.I.B. Businessgames - gespecialiseerd in het ontwikkelen en organiseren van interactieve live businessgames - roemt vooral het concept, dat samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid mogelijk maakt. "We hebben elkaar tenslotte allemaal nodig. En wat ik bijzonder vind, is dat het hier niet gaat om zomaar een bedrijfsverzamelgebouw, maar meer een aansprekende locatie met goede faciliteiten. Het is dan ook te hopen, dat er synergie op gaat treden tussen de verschillende ondernemers. Wij zijn altijd op zoek naar win-win situaties en denken die in het Blushuis te kunnen vinden."

Meetingpoint
Stuk voor stuk enthousiaste ondernemers met de wil elkaar te leren kennen en dit tot een succes te maken. Het Grand Café zal dan ook ongetwijfeld een bijzondere plek in gaan nemen binnen het Blushuis. "Het moet gaan fungeren als meetingpoint voor alle creatieve ondernemers van de campus en regio West-Brabant," vertelt Dennis Sluiter. Samen met David Valdambrini richtte hij in 2004 de 'Immoral Group' op; een bedrijf met een drietal belangrijke pijlers, te weten 'food', 'liquids' en 'events'. Ook gaan zij dit Grand Café - waarvoor een bijzonder food & beverage concept ontwikkeld wordt, dat naadloos zal aansluiten bij de opzet van de campus - exploiteren. "Wij hebben hoge verwachtingen van het samensmeltingsproces, dat zich in het Blushuis gaat voltrekken. Temeer daar er ook nog eens heel wat ruimte beschikbaar wordt gesteld voor het geven van lezingen, workshops en presentaties."

Marktinitiatieven
Ook de gemeente Breda heeft hoge verwachtingen van dit project. Kerstens: "Het zal ongetwijfeld een bijdrage leveren aan het behoud van de creatieve industrie in Breda. Wij zijn echter wel erg benieuwd wat er - naast al bovenstaande faciliteiten - nog aan marktinitiatieven op tafel komen." "En voor de invulling van de verdere campus - evenals geïnteresseerden voor het Blushuis - zijn wij op zoek naar leuke, interessante bedrijven die altijd al de ambitie gehad hebben een eigen gebouw neer te zetten," valt Mariët van den Berg hem bij. De website www.blushuis.nl geeft alvast een aardige impressie, maar het verdient zeker aanbeveling zelf eens een kijkje te gaan nemen. Er gebeurt namelijk heel wat op het terrein tussen Tramsingel en Slingerweg waar de oude brandweerkazerne staat.


...innoveert
West-Brabant een van de meest veelbelovende regio's

...start
'Op een bepaalde leeftijd moet je beslissen wat je wilt met je carrière'

...profiteert
Breda trekker van "Beneluxering"

...stimuleert
Syntens stimuleert innovatie in de food sector

...groeit
'Je moet de markt respecteren'

...opent
Primeur Bedrijvenloket voor Moerdijk

...reist
Handelsreis Griekenland, 2 - 5 november 2005

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...informeert
Kansen die Breda moet pakken

...ontwikkelt
Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling

...bereikt
'Het effect dat je met je website bereikt. Dat is wat telt...'

...vindt
De Bavelse berg, een unieke evenementenlocatie?!

...presteert
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld

...verenigt
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

...vestigt
Breda maakt bedrijven terreinen klaar voor de toekomst

...winkelt
Breda, (winkel)stad met karakter

...verhuurt
Bouw blushuis van start gegaan

...zoekt
Mkb: minder banen, minder gemotiveerde sollicitanten

...roept
Gezamelijk moeten die schouders eronder

...bouwt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'