In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Als de omzet achterblijft...

Ondernemers en leidinggevenden hebben een bepaald verkoopdoel voor ogen. Jaarlijks wordt, voordat een nieuw jaar begint, gekeken wat voor omzet er maandelijks gerealiseerd moet worden. De plannen zijn duidelijk. Maar wat doet een ondernemer als de daadwerkelijke omzet achterblijft op de prognose? En als de ondernemer niet het maximale rendement uit de verkooporganisatie haalt? Sales Advice heeft een mogelijke oplossing...


Michel Breuker van Sales Advice.

Vaak wil de verkoopafdeling wel omzet maken, maar lukt het niet. Een adviesbureau inschakelen blijkt vaak erg kostbaar. Bovendien geeft het uitsluitend de grote lijnen aan. Medewerkers naar een verkoopcursus sturen, geeft vaak ook niet het gewenste resultaat. Na een paar weken vallen ze weer terug in hun oude gewoonten. Sales Advice helpt ondernemingen hun rendement te verhogen. Michel Breuker uit Bergen op Zoom is de kracht achter dit bedrijf. Jarenlang werkte hij als sales manager bij verschillende bedrijven. Tot hij dacht het zelf beter te kunnen en zijn kracht zag in het coachen van ondernemingen waar de verkoop achter blijft. Afgelopen oktober is hij van start gegaan.

SWOT-analyse
Om de verkoop te bevorderen, gaat de Brabantse ondernemer eerst intern inventariseren wat verbeterd kan worden. Michel Breuker: "Ik maak een scan van de verkoopafdeling. Dit doe ik door middel van een SWOT-analyse. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. De eerste twee zijn de sterke en zwakke punten van de onderneming. De interne factoren dus. De laatste twee zijn de kansen en bedreigingen waarmee het bedrijf in de markt geconfronteerd wordt. De externe factoren. Om een goede analyse te kunnen maken, zal ik ook als derde partij klanten van het bedrijf benaderen om te vragen waarom er afgezien is van een recente aankoop. Ik merk dat deze de echte reden vaak eerder tegen een derde persoon vertellen. Maar ik onderzoek ook waarom ze juist wél bij het andere bedrijf kopen. Tevens neem ik contact op met fabrikanten en collegabedrijven om een compleet beeld te krijgen.
In het verleden heb ik gemerkt dat de prijs niet altijd de belangrijkste overweging is. Als de medewerkers van een bedrijf niet adequaat antwoorden, kan dit de reden zijn voor een klant om niet met deze onderneming in zee te gaan. Vervolgens breng ik van alle verkoopmedewerkers hun sterke en zwakke punten in kaart. Daarna begeleid ik hen om hun verbeterpunten ook daadwerkelijk te verbeteren. Natuurlijk zijn deze punten voor iedereen verschillend. De één zal moeite hebben met 'cold calls', een ander laat bijvoorbeeld de klant niet uit praten. Ook hebben ze vaak geen ervaring in het maken van een accountplan voor de grootste klanten."

Bang voor kostenplaatje
Michel vervolgt: "Dan worden eventueel benodigde begeleidingstrajecten aangeboden. De uiteindelijke doelstelling is niet alleen een beter verkoopresultaat te behalen, maar ook de continuïteit van bestaande relaties te waarborgen. Want bestaande relaties moeten niet alleen in ere gehouden worden, maar ze moeten ook verder uitgediept worden."
Omdat Breuker vaak merkt dat ondernemers bang zijn voor de kosten van zijn diensten, heeft hij hiervoor een goede manier gevonden zijn eigen potentiële klanten toch over de streep te trekken. Zo biedt hij de bedrijven, waarbij hij een realistische kans op verbetering ziet, de mogelijkheid om een prijsafspraak te maken. Deze is anders dan anders.
Michel: "Wat ik wel eens doe, is de afspraak te maken dat ik geen vergoeding ontvang voor de geleverde diensten, maar dat ik een bepaald percentage van de omzet vraag. Op deze manier laat ik zien dat ik vertrouwen heb in een positieve wending van de verkoop. De ondernemer hoeft niet bang te zijn dat hij te veel betaalt, zoals wel eens gebeurt bij grote bedrijven."
Zo zie je maar. Ook Michel Breuker weet zichzelf goed te verkopen en daar draait het bij zijn bedrijf om.

Meer informatie:
E-mail: info@salesadvice.nl
Internet: www.salesadvice.nl


...leeft
Leven wordt zoveel leuker als je probeert je grenzen te verleggen

...verkoopt
Als de omzet achterblijft...

...komt samen
Eindejaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel West-Brabant

...start
Syntens en ABAB starten met vijf leren-van-elkaar-kringen

...leert
Hoe doe ik zaken met mijn buurland Belgie?

...fuseert
KvK ook na fusie goed bereikbaar voor ondernemer

...groeit
'Het is bijna onvermijdelijk om te groeien'

....behartigt
ZLTO is meer dan belangenbehartiging

...snoept
De gezonde zoete oplossing

...verpakt
Een lekkere frisrode kleur

...verfraait
Vormgeven aan de integrale kwaliteitsverbetering van het gebied

...kijkt
Wie kijkt naar wie...?!

...bouwt
Op een steenworp afstand

...verft
Erfgoed in kleur

...woont
Bijzondere stoffeerders van het landschap

...zorgt
Zorgen voor het milieu

...introduceert
Samen-werken en zelf-verantwoordelijk leren

...kweekt
Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan

...fokt
Wij gaan voor de absolute top!

...verandert
Plezier in het ondernemerschap

...kiest
De ondernemer heeft de sleutel voor de toekomst

...wint
Winnaar Nationale Ondernemers Quotiënt-Test

...wenst

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...verwacht
Groei kantoorwerk gelegenheid heeft weerslag op kantooropname