Een paar maanden geleden vroeg mijn hoofdredacteur of ik
de Ondernemer wilde gaan doen. 'Een hele uitdaging. Maak er
wat moois van', adviseerde hij me toen ik 'ja' zei.
Minstens zo'n grote uitdaging is het voor bedrijven om aan
goed personeel te komen. Jazeker, de economie trekt weer aan,
bedrijven hebben weer mensen nodig. Maar vinden zij die ook? Soms.
Het is niet moeilijk om aan communicatiemedewerkers te
komen, in de sector toerisme studeren er meer mensen af dan er banen zijn.
NHTV hogeschool
Breda heeft niet voor niets een studentenstop ingevoerd. Maar ziet aan de
andere kant wel de academies verkeer en ruimtelijke ordening ernstig bedreigd
in hun bestaan wegens een chronisch tekort aan studenten. Dat is trouwens een
probleem van iedere technische opleiding. In de special Werken aan werk laten
we zien hoe bedrijven aan technische mensen komen. Dat is, zo blijkt, niet
zo eenvoudig. Er zijn maar heel weinig kinderen die na groep 8 van de
basisschool zeggen: ik ga eens lekker een technisch vak leren. 'Terug
naar de ambachtschool', wordt her en der wel eens geroepen. 'Daar werd
tenminste nog een vak onderwezen, straalden de leerlingen plezier uit.
' Bedrijven denken er steeds serieuzer over om zelf een ouderwetse
beroepsopleiding op poten te zetten.
Is dat dan de oplossing? Nee. Het probleem zit dieper. Techniek heeft
ten onrechte een slecht imago. Er ligt bij ondernemers, overheid en
het onderwijs een mooie, maar o zo moeilijke taak om de komende generatie
scholieren, maar vooral ouders duidelijk te maken dat techniek leuk is en
dat je je niet hoeft te schamen voor een kind die machinebankwerker of
automonteur is. Degene die dat lukt, verdient een Nobelprijs. Dąt is nog
eens een uitdaging!
Reacties kunt u sturen naar:
r.gregoor@bndestem-pzc.nl