In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Columns
Ron Gregoor
Peter Schuitmaker
Mr. F.H.L. Vossen
mr. H.G.M. Daemen
Dimitri Duine
De Column Uitdaging
Ron Gregoor




Een paar maanden geleden vroeg mijn hoofdredacteur of ik de Ondernemer wilde gaan doen. 'Een hele uitdaging. Maak er wat moois van', adviseerde hij me toen ik 'ja' zei. Minstens zo'n grote uitdaging is het voor bedrijven om aan goed personeel te komen. Jazeker, de economie trekt weer aan, bedrijven hebben weer mensen nodig. Maar vinden zij die ook? Soms. Het is niet moeilijk om aan communicatiemedewerkers te komen, in de sector toerisme studeren er meer mensen af dan er banen zijn. NHTV hogeschool

Breda heeft niet voor niets een studentenstop ingevoerd. Maar ziet aan de andere kant wel de academies verkeer en ruimtelijke ordening ernstig bedreigd in hun bestaan wegens een chronisch tekort aan studenten. Dat is trouwens een probleem van iedere technische opleiding. In de special Werken aan werk laten we zien hoe bedrijven aan technische mensen komen. Dat is, zo blijkt, niet zo eenvoudig. Er zijn maar heel weinig kinderen die na groep 8 van de basisschool zeggen: ik ga eens lekker een technisch vak leren. 'Terug naar de ambachtschool', wordt her en der wel eens geroepen. 'Daar werd tenminste nog een vak onderwezen, straalden de leerlingen plezier uit. ' Bedrijven denken er steeds serieuzer over om zelf een ouderwetse beroepsopleiding op poten te zetten.

Is dat dan de oplossing? Nee. Het probleem zit dieper. Techniek heeft ten onrechte een slecht imago. Er ligt bij ondernemers, overheid en het onderwijs een mooie, maar o zo moeilijke taak om de komende generatie scholieren, maar vooral ouders duidelijk te maken dat techniek leuk is en dat je je niet hoeft te schamen voor een kind die machinebankwerker of automonteur is. Degene die dat lukt, verdient een Nobelprijs. Dąt is nog eens een uitdaging!

Reacties kunt u sturen naar: r.gregoor@bndestem-pzc.nl




...begint
Tackler tackelt arbeidsconflicten

...feest
Een nieuw begin

...zit
De stoel

...toekomst
Studenten techniek hebben de toekomst

...groeit
Bedrijf uit Halsteren krijgt ondersteuning van REWIN bij uitbreiding

...ontwikkelt
Innovatieve ondernemers uit West-Brabant in MKB Top 100

...werkt samen
Unieke samenwerking onderwijs en bedrijfsleven in West-Brabant

...innoveert
30 mei innovatiecongres

...vraagt
Gratis themadag: Levert uw bedrijf straks wat op?

...ontwerpt
Marlies Dekkers wil imperium

...netwerkt
Netwerken is soms net werken

...samen sterk
BZW wil vooral samen sterk zijn

...peilt
Het eerste cijfer van de barometer: 7,2

...lift
Internationale handel in de lift

...coacht
Het draait toch vooral om economische onafhankelijkheid

...verlangt
Techniek wil ambachtschool terug

...leert
Shell: Leerlingen enthousiast

...schakelt
De verbindende schakel tussen bedrijfsleven en student

...begeleidt
Goede vakmensen aan de slag in de techniek

...vult
Technisch personeel headhunten

...belegt
De beleggingsadviseurs

...rijdt
zakelijk onderweg

...betekent
'Ondernemers moeten iets betekenen voor de samenleving'

...kijkt
De stand van zaken...

...onroerend goed
Wateroverlast en de gevolgen voor het Nederlands vastgoed

...woont
Wonen en werken in een landelijke omgeving

...slaagt
Wonen en werken in een landelijke omgeving