In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Columns
Mr. H.G.M. Daemen
Jan Vermunt
Mr. F.H.L. Vossen
Dimitri Duine
Marcus Leguijt
(N)iets nieuws onder de zon?
Marcus Leguijt
Directeur Astrum Veste



'Als een autodealer vandaag de dag zijn bolide aanprijst met het argument dat je nauwelijks met pech langs de weg zal staan, neemt niemand hem serieus. Maar datzelfde argument verdreef nog geen vijftien jaar geleden de trabantjes uit het straatbeeld van heel Oost-Europa! Tot begin jaren tachtig was verkoop puur productgericht. Met veel minder verscheidenheid dan tegenwoordig, stond het overtuigen van de klant van de kwaliteit van je product centraal. Maar wetgeving en CE-normen gaven de consument vastgestelde normen en garanties, en dus moest men op zoek naar andere verkoopargumenten. Zo brak een tijd aan waarin de behoefte van de klant centraal stond. Die was inmiddels een beetje suf geworden van het grote aanbod. Verkopers moesten zijn latente behoefte onderzoeken. Wat wilde die klant nu werkelijk? Zoiets als: "Wat wilt u eten vanavond?" Antwoord: "Ik wil vlees!" Daarna: "Aha! Een biefstukje of een..." et cetera, et cetera.

Tegenwoordig staat de beleving centraal. Het gaat er nu vooral om hóe de klant wil eten. Bij kaarslicht, met klassieke achtergrondmuziek? En met wuivende palmen? En wat ziet hij op z'n bord? Vis? Zo moet de verkoper - geheel volgens de laatste marketingtrends - het hele plaatje uit het hoofd van de klant zien te achterhalen.

Voor míj bestaat een goed marketingbeleid uit een mix van bovenstaande invalshoeken. Maar wat kunt u daarmee in de dagelijkse praktijk? Simpel. Stel uzelf de vraag wat uw product of dienst voor uw klant kan betekenen. Welk doel streeft hij na? Voegt uw product daar iets aan toe? Als u deze vraag met ja kunt beantwoorden, stelt u zich dan vervolgens de vraag waar dat uit blijkt. Het antwoord dat uw klant úw product koopt is niet goed genoeg. Dát dient alleen úw belang. En tegenwoordig mag immers alleen het belang van uw klant, gebaseerd op oprechte interesse, centraal staan? Maar ach, ook verkopers is niets menselijks vreemd. Zeker niet in barre tijden......'




...onderneemt
Jong MKB West-Brabant, het netwerk voor actieve, startende ondernemers

...start
Expansie in tijden van een mindere economie

...innoveert
Innoveren tegen lage kosten? Het kan!

...verleid
160 West-Brabantse ondernemers'verleid'

...dupeert
Acquisitiefraudeurs weer actief

...informeert
Seminar CE Markering

...stopt
Stoppen is vaak moeilijker dan beginnen

...organiseert
Bijeenkomst Collegiaal in en uitlenen personeel in de metaalbranche

...belegt
De beleggings- adviseurs

...doneert
Haringparty Kiwanisclub O'hout: 9000 Euro voor goede doelen

...kiest
Wie wordt ondernemer van het jaar?

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wisselt
Jobrotation binnen ROC West-Brabant

...steunt
Roosendaalse ondernemers steunen Villa Pardoes

...integreert
'Grensoverschrijdend E-business project HZ voor het MKB'

...zeilt
Zeilevenement voor ondernemers en managers

...ondertekent
Nieuwe toekomst Zeelandhallen

...viert
Nieuwkomers tijdens lustrum BOS

...leest
In 't kort

...investeert
2003: vier miljard belegd in commercieel vastgoed

...realiseert
Plannen Moerdijkse Hoek stap verder

...verheugt
NVM Bedrijfs Onroerend Goed werkt samen met onderwijsinstellingen