Bedrijfsautospecial 2005
Mercedes-Benz
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Mercedes-Benz, een naam die zowel in de personenauto- als de bedrijfswagenbranche klinkt als een klok. Qua concern een wereldspeler als
geen ander, thuis in elke markt. Of het nu gaat om een microcar als een smart of een kolos als een Mercedes-Benz Actros of (qua limousine)
Maybach 62, Das Haus is toonaangevend qua techniek, veiligheid en comfort. Logischerwijze heeft die gidsfunctie zijn prijs, een Mercedes-Benz
is nooit voordelig qua aanschaf maar moet zijn waarde bewijzen door een lage kilometerprijs. Dit is mede te danken aan de hoge inruilwaarde
die standaard wordt 'meegeleverd'. In de wereld van de lichte bedrijfsauto's doet Mercedes-Benz mee met auto's als de Vaneo, Vito, Sprinter
en Vario, stuk voor stuk auto's die meehelpen je bedrijf op autogebied op de kaart te zetten. Wie groter wil komt uit bij stoere auto's met
namen als Atego, Axor en Actros. Deze 'big boyz' laten we hier even buiten beschouwing.
Vaneo Van
Ongetwijfeld is de belangstelling voor de Vaneo Mercedes-Benz knap tegengevallen. Deze auto wordt in ons land maar mondjesmaat verkocht.
Het idee was zo aardig, een fraai ogende compacte 'van' die wordt verkocht via de bedrijfsautodealers. Aan de rijcapaciteiten van deze Benz
kan het niet liggen. De auto rijdt voortreffelijk, absoluut als een Mercedes terwijl het uiterlijk ook veel mensen zal aanspreken. Toch is
het geen bestseller. De Vaneo Van heeft een fors laadvolume en is in tal van uitvoeringen verkrijgbaar.
Vito
Het populairste model bedrijfswagen van Mercedes-Benz luistert naar de naam Vito. Er is een tweetal modellen voor hem geweest, dat kwalitatief
niet altijd even sterk bleek. Met deze recente Vito, Van of the Year 2005, heeft Mercedes een geweldige aanbieding in de markt, al speelt het
economisch tij hen niet altijd in de kaart. Desalniettemin is de Vito, in tegenstelling tot zijn kleinere broertje, wel een bestseller waarbij
zijn forse maten en een aansprekend uiterlijk voor hem spreken. Ook, of misschien wel met name, de Vito is in een reusachtig aantal varianten en
uitvoeringen te koop. Wie een Vito wil hebben die geschikt is voor passagiersvervoer kijkt het best naar zijn evenknie: de Viano. De Vito is
leverbaar met een vrijwel onbegrensd aantal motoren (van compacte diesel tot beresterke V6 benzine). Ook een dubbelcabine hoort tot de mogelijkheden.
Sprinter
Baas boven baas, het kan altijd groter en dat geldt natuurlijk al helemaal voor Mercedes-Benz die met de Sprinter een bijna klassieke besteller
in het programma heeft. Dat Mercedes toch alles uit de kast trekt om met deze auto up to date te blijven blijkt wel uit het feit dat ze onlangs
een versie introduceerde met hybrideaandrijving. Koste wat het kost wil DaimlerChrysler zijn hegemonie op technisch gebied demonstreren, ook al
zal deze auto de komende jaren weinig aftrek vinden bij de cliëntèle die meer op zoek is naar ruim, krachtig en comfortabel. Ook hier natuurlijk
tal van mogelijkheden op het gebied van uitrusting. Op de Sprinter is zelfs ESP (electronically Stability program) mogelijk.
Vario
Het Vario concept draait louter om flexibiliteit. Bewezen duurzaamheid, comfort en volop ruimte maken deze Benz tot een echte Mercedes besteller.
Misschien wel en van de meest klassieke Benzen, maar op zijn terrein vrijwel onverslaanbaar met zijn, inderdaad, duurzame motoren en enorme
laadcapaciteit. De Vario zal nog wel heel wat jaren meegaan.
|