Bedrijfsautospecial 2005
Renault
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Renault doet het ontzettend goed, niet alleen in de personenwagenbranche maar ook als bedrijfsauto heeft het Franse merk tegenwoordig heel wat
in de melk te brokkelen. Het merk heeft niet alleen een aardige serie fraaie 'vans' in zijn programma, er zijn ook tal van trucks die je in Europees
verband veel ziet rijden. In dit kader zullen we ons beperken tot de lichte bedrijfswagens. Daarvan heeft Renault vier modellen, oplopend van klein
naar groot. De Kangoo Express is een lichte bedrijfsauto in een stijl die zowel Peugeot als Citroen ook hebben. Relatief voordelig met een grote
bergruimte. Er is ook een 4x4 aangedreven versie van. Daarboven heeft Renault de Trafic in het programma. Een mediumsize besteller die zich ook
in ons land in een grote belangstelling mag verheugen. Wie nog een maatje groter wil komt uit bij de Master, inmiddels een fors uit de kluiten
gewassen bestelwagen. Top of the bill op het gebied van ruimte voor Renault is de Master Pro. De Franse automobielfabrikanten leggen elkaar het
vuur na aan de schenen natuurlijk, vandaar dat de verschillende typen in dezelfde ruimtecategorie vallen. Renault heeft een aantal jaren geleden
het toen noodlijdende Japanse Nissan overgenomen. Deze merken werken inmiddels nauw samen; de enige manier om het hoofd in autoland boven water te
houden door de ontwikkelkosten van nieuwe modellen zo laag mogelijk te houden.
Kangoo Express
De Kangoo Express is de kleinste, nou ja, minst ruime, van Renault. Maar vergis je niet. Deze kleine krachtpatser kan toch nog heel wat aan. Wat te
denken van een laadruimte tot 3,5 kubieke meter (voor de Kangoo Express Grand Volume, een versie met een verlengde wielbasis ten opzichte van het
reguliere model). Ook in het segment van de compacte bedrijfswagen zie je derhalve voldoende mogelijkheden om de auto op je eigen bedrijf af te stemmen.
De Kangoo Express is in derhalve verscheidene varianten leverbaar waaronder met twee schuifdeuren opzij. Qua motorisering is de Kangoo Express verkrijgbaar
met zowel benzine- als dieselmotoren met een cilinderinhoud van 1.2 tot en met 1.6 liter. Wie de gebaande paden wil verlaten doet er goed aan de 4x4 versie
te kiezen.
Trafic
Een van de populairste bedrijfsauto's van Nederland. Niet alleen heeft deze auto een enorm ruimteaanbod in de aanbieding maar de auto ziet er ook nog eens
gelikt uit en heeft aansprekende rijeigenschappen. Ook de Trafic is er in een keur aan uitvoeringen. You name it, de Trafic heeft het, of is er minstens
in leverbaar. Het laadvolume varieert van uitvoering tot uitvoering maar bedraagt minimaal 5 kubieke meter. Niet genoeg? Geen nood, er zijn Trafics
leverbaar in grotere lengten en hoogten waardoor het laadvolume zomaar kan oplopen tot dik 8 kubieke meter. Wie het helemaal mooi wil maken bestelt er
een met een dubbele cabine. Veel mogelijkheden derhalve met de Trafic, er is zelfs een pick-upversie van. Natuurlijk ook hier een keur aan motoren.
Master
Waar het ruimte aanbod van de Trafic zo ongeveer eindigt, begint het van de Master. Ondernemers die veel ruimte nodig hebben, zeg maar vanaf 8 tot en met
13 kubieke meter, kunnen terecht in een Master. Ook hier weer een enorme diversiteit in uitvoeringen, lengten, hoogten en laadvermogens. Kortom, iedereen
die veel te verstouwen heeft kan bij Renault terecht. Opmerkelijk bij de Master zijn de wijd openslaande deuren en de extreem lage tildrempel waardoor laden
en lossen gemakkelijk wordt gemaakt.
Master Pro
Baas boven baas, de Master Pro is geschikt voor de zwaarste beladingen, tot 6,5 ton toe, dankzij de toepassing van een extreem zwaar chassis en vrachtwagentechniek.
Hierin is de Master Pro vrij uniek. Ook hier verscheidene chassislengten en laadvermogens. Juist een Master Pro wordt op en top aan de klantenwensen aangepast.
|