Bedrijfsautospecial 2005
Nissan
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Nissan gaat er, heel terecht, vanuit dat ieder bedrijf zijn eigen uniciteit heeft en dat uw vervoerswens daarop moet zijn afgestemd.
Deze Japanse autofabrikant brengt derhalve een enorme hoeveelheid bedrijfsauto's op de Nederlandse markt, zeker gezien de omvang van
het bedrijf. Sinds een aantal jaren werkt het samen met Renault en heeft (mede) daardoor een deel van zijn wat duffe imago van weleer
afgeschud. Modern en vooruitstrevend luidt het hedendaagse adagium. Dat uit zich onder meer in de grote hoeveelheid moderne
bedrijfsauto's, van 'normale' bestellers tot sterke 4x4 aangedreven SUV's waar Japanners zo'n grote naam in hebben. Daarnaast heeft
Nissan een pick-up en een forsere chassiscabine in de prijslijsten staan waarbij veel mogelijkheden qua opbouw van de laadruimte.
Kubistar
Nissan's meest compacte bedrijfsauto is de Kubistar. Een populair formaat bedrijfsauto, met name voor midden- en kleinbedrijf. Deze
Kubistar mag dan de 'kleinste' bedrijfsauto van het merk zijn, petieterig is hij allerminst en bovendien verkrijgbaar in tal van
variëteiten en met een keuze uit diverse wielbasis lengten. Ook qua motorisering heeft deze Kubistar heel wat mogelijkheden. Wat te
denken van een compacte dieselkrachtbron? Wie minder kilometers maakt is wellicht beter bediend met een Kubistar die benzine lust. Hoe
het ook zij, de nieuwste motoren komen uit het huis van Renault en die heeft wereldfaam gemaakt met zijn motoren dus dat zit ook hier
allemaal bepaald wel snor. De Kubistar is leverbaar met een tweetal uitrustingsniveaus, Tekna en Acenta. Daarnaast kan gekozen worden
voor diverse optiepakketten. De prijzen voor een Kubistar beginnen bij 9727 euro, ex. BTW.
Primastar
Juist boven de Kubistar bevindt zich de Primastar, als een middenklasser binnen de bedrijfsautosector. Met zijn grote koplampen lijkt
deze auto enigszins verbaasd de wereld in te blikken. Qua uiterlijk heeft deze middelgrote besteller veel weg van zijn Franse Renault
opponent, de Trafic. Ook hier vinden kopers een enorme variatie in modellen en motoren. Kort, lang, hoog of wat lager, het is er allemaal,
met een achterklep of met deuren. De mogelijkheden zijn uitgebreid. Natuurlijk is deze Primastar ook verkrijgbaar als zogenaamde
aannemeruitvoering met dubbele cabine en wie meer mensen te vervoeren heeft dan vracht kan terecht bij de Primastar minibus Custom. Ook qua
motoraanbod is de keuze groot. Natuurlijk zijn er dieselmotoren (1.9 en 2.5 liter van Renault) en is er een twee liter benzinemotor. De
Primastar is verkrijgbaar vanaf 14.879 euro (ex. BTW).
Interstar
Groot, ruim en krachtig, dat is zo'n beetje een omschrijving van de Interstar, Nissan's grootste besteller. Voor de Ondernemer die het
noodgedwongen wat breder moet laat hangen. Ook hier zijn zowel de techniek als het comfort de laatste jaren met sprongen vooruit gegaan.
Maar het voornaamste blijft natuurlijk zijn fantastische ruimte en zijn grote laadvermogen. Tot een maximum van 1700 kilogram kan hij vrijwel
elke klus aan. In het grootste type bedraagt de stahoogte twee meter en is de lengte van de laadvloer maar liefst 3,70 meter. Of je op kamers
gaat wonen... De grote schuifdeuren aan de zijkant van de auto zijn breed genoeg voor een europallet. De Interstar is onder meer verkrijgbaar
met een sterke turbodieselmotor met een cilinderinhoud van drie liter. De andere motoren hebben een cilinderinhoud van 1.9, 2.2 of 2.5 liter.
Dankzij een brandstoftank van maar liefst honderd liter sta je als ondernemer niet gauw aan de pomp. De prijzen voor de Interstar beginnen bij
16.154 euro, ex. BTW.
Cabstar en Atleon
Tot nu toe hadden we het bij Nissan eigenlijk nog maar over de kleine tot middelgrote bestelwagens,maar er is natuurlijk een categorie ondernemers
die meer volume nodig heeft. Voor hen zijn er de Cabstar en de Atleon. De Cabstar is een vrachtauto met klein rijbewijs is te rijden, voor de Atleon
kom je daar niet mee klaar. Dan is het groot wat de klok slaat en dat slaat dan niet alleen op zijn formaat. De Cabstar is leverbaar met een sterke
drie liter dieselmotor, met of zonder tussenkoeler voor extra kracht, en met een enkele (kantel)cabine of met een dubbel exemplaar waardoor in totaal
zes personen een zitplaats kunnen vinden. Ook hier zijn de opbouwmogelijkheden groot, korte, lange of extra lange wielbasis, dubbellucht of enkellucht
achter; kortom met de Cabstar wordt een bedrijfsauto opmaat gerealiseerd. Een echte distributeur, dat is de Atleon die een slag groter is dan de Cabstar.
In het interieur vind je alles wat je van een dergelijke vrachtauto mag verwachten. Een verende chauffeursstoel, elektrisch bedienbare ramen en spiegels
en centrale deurvergrendeling. Hier is slechts een motorvariant leverbaar, een turbodieselblok met een cilinderinhoud van drie liter met een tussenkoeler
om het geheel vlot genoeg van zijn plaats te krijgen.
Pick-up
Ook in Nederland worden de pick-ups steeds populairder. Wellicht in navolging van de stoere SUV's, want een pick-up heeft ook een uitstraling van
jewelste. Dat geldt ook voor de Nissan Pick-up, die hoekig en stoer is vormgegeven. De Pick-up is niet bang voor modder en kan bepaald tegen een stootje.
Bovendien is het chassis stijf en stevig genoeg om een forse lading aan te kunnen en doet de uitdrukking: the sky is the limit wel heel duidelijk opgeld.
De Pick-up is verkrijgbaar in diverse carrosserievarianten, onder meer met Kingcab en Double Cab (dubbelcabine). Binnen de lengte en breedte van de laadbak
zijn verschillen mogelijk, al naar gelang de gretigheid naar vracht aanwezig is. De Pick-up is zowel leverbaar met tweewiel aandrijving als met
vierwielaandrijving. Er is slechts een dieselmotor mogelijk, een 2.5 liter met tussenkoeler. De Pick-up is verkrijgbaar vanaf 14.330 euro, ex. BTW.
|