BMWaaaauuw M3
Naar maar weinig nieuwe auto's wordt door liefhebbers zo hunkerend uitgekeken als naar de
introductie van een M-serie model van BMW. Zeer recent was het weer eens zo ver: de M3
coupé werd geïntroduceerd en ook De Ondernemer was er als de kippen bij om eens wat rondjes
te sturen met dit Beest uit Beieren. Liefhebbers hebben gelijk: deze nieuwe M3 coupé heeft
een enorme Waaauw-factor!
De vierde generatie van deze M3, sportkanon bij uitstek, is de eerste M3 met een potente
achtcilinder motor met een cilinderinhoud van vier liter. Deze vervangt de zes-in-lijnblokken
van weleer waar BMW zoveel eer inlegde op alle circuits van de wereld. Het nieuwe blok is
een afgeleide van de vijfliter 10 cilinder motor die onder de kap van de M5 en M6 ligt.
Kleiner misschien, maar dat merk je bij het rijden op geen enkele manier. De nieuwe M3 is
een feestbeest die het naast een Porsche 911 helemaal niet slecht doet en hem op sommige
vlakken zelfs opvallend overtreft.
Opvallend detail aan de nieuwe M3 is het zwarte dak dat is vervaardigd van carbon. Al bij
zijn conceptie werd de M3 coupé op een streng dieet gezet waarbij er veel aandacht was voor
de toepassing van lichte - maar sterke - materialen. Tweede opvallende kenmerk: de M-knop op
het dikke leren stuurwiel. Is de M3 in zijn 'normale' configuratie al geen doetje, druk de
M-knop in en je ontketent een beest. De besturing wordt strakker, het onderstel straffer en
de M3 hangt adembenemend aan het gas. Doorlopend daagt-ie de bestuurder uit: spéél dan! Je
moet van goeden huize komen om die roep uit het oerwoud te weerstaan. Het interieur is voor
een aardig deel gelijk aan de rest van de 3-serie. Alleen de stoelen straffen vetzucht bij
zowel bestuurder als passagier genadeloos af doordat je dan niet tussen, maar meer op de
stoelwangen zit. Lijkt me niet prettig. Wel prettig is natuurlijk het feit dat de M3, zelfs
in coupé versie vier personen kan herbergen. Ook qua bagageruimte overtreft hij de 911 absoluut.
Wie de motor start hoort een donkerbruin gegorgel van onder de kap opborrelen. Eerst wat rustig
warm draaien waarna het feest kan beginnen want de vierliter krachtbron houdt van toeren maken.
Met de M-knop ingedrukt vliegt de M3 coupé op de horizon af als een valse pitbull op een postbode.
Ongelooflijk welke krachten deze auto ontketent. Maar liefst 420 paarden sleuren deze M3 naar
verschrikkelijk illegale snelheden waarbij het bekende sprintje van 0/100 km/h in 4,8 seconden
wordt afgeraffeld. In de praktijk lijkt het allemaal nog veel sneller te gaan en het is vooral
deze sensatie waarin de M3 coupé uitblinkt. Later staan nog een sedan en cabriolet op het programma.
De M3 coupé is leverbaar vanaf 99.500 euro, inclusief BTW.
Audi krimpt A6 tot A4
Op de IAA van Frankfurt presenteert Audi de opvolger van de populaire zakenklasser A4. Opvallend
hoe het merk met de vier ringen zich toch in enkele decennia heeft opgewerkt tot een topmerk dat
gemakkelijk in een adem kan worden genoemd met de gevestigde orde in de premiumklasse Mercedes-Benz
en BMW. Ook Lexus is momenteel aan een dergelijk opmars bezig.
Maar goed, een nieuwe A4 met een totaal nieuw koetswerk. Opvallend aan de nieuwe carrosserie is
de zeer korte overhang aan de voorzijde en de relatief lange wielbasis waardoor de auto nog
comfortabeler werd en de beenruimte achterin groeide. Audi zelf roemt het hightech Audi 'drive select'
waarmee de afstemming van het onderstel en de reactiesnelheid op het gaspedaal met een knop instant
kunnen worden veranderd. Daarmee wordt de auto nog veel meer een echte rijdersauto terwijl het
comfort niet inboet. Daarmee hoopt Audi BMW te verslaan op rijplezier en Mercedes-Benz op het gebied
van comfort. De nieuwe A4 moet het beste uit twee werelden samenbrengen en op een niet eerder bereikt
niveau brengen. Ondanks het comfort claimt Audi met de nieuwe A4 de sportiefste auto in zijn klasse
op de markt te brengen.
Bij de introductie zijn er zes motoren beschikbaar, allemaal met directe brandstofinspuiting dat bij
Audi FSI wordt genoemd. De cilinderinhoud varieert van 1.8 tot 3.2 liter. In een later stadium volgen
de supersporters met nog aanzienlijk hogere vermogens in de vorm van S4 en RS4; de stationcarversies
zullen weer Avant heten. Top of the bill in het dieselsegment wordt de A4 3.0 TDI met een afgeregelde
topsnelheid van 250 km/h en een acceleratievermogen van stilstand naar 100 km/h in 6,1seconde.
Daarmee verslaat hij zelfs de voorlopige topversie met 3,2 FSI benzinemotor in de sprint naar 100 km/h
met 0,1 seconde. Een subtiel verschil misschien, maar tekenend voor de stand van de dieseltechniek van
dit moment. Natuurlijk worden alle modellen allengs als quattro leverbaar. Op de topmodellen is het
standaard, voor de andere typen is het een prijzig accessoire. Ongeacht de uitvoering biedt de nieuwe
A4 voor alle sedans een bagageruimte van 480 liter. Het spreekt voor zich dat de nieuwe A4 kan worden
uitgerust met de nieuwste veiligheidssnufjes. Een hele batterij elektronica assisteert en waarschuwt
bij mogelijke miskleunen van de bestuurder. Zoals gebruikelijk bij Audi is de optielijst zo dik als het
Oude Testament. Zelfs een televisie is mogelijk. Bij het ter perse gaan van De Ondernemer waren
uitvoeringsspecificaties niet helemaal bekend. Prijzen starten bij 33.150 euro, inclusief BTW.
Mazda 6 zorgt voor Kizuna
De fonkelnieuwe Mazda 6 die recent op de IAA van Frankfurt ten doop werd gehouden moet het D-segment,
de zakelijke middenklasse, van een jeugdiger elan voorzien. Kizuna, Japans voor 'emotionele binding'
en daarin lijkt het model al op voorhand te slagen. Het is een hele tijd tobben geweest met de Mazda's
in de middenklasse maar met de nieuwe modellen die nu stuk voor stuk geïntroduceerd worden lijkt het qua
model wel weer helemaal snor te zitten. Krachtiger lijnen dan ooit tevoren en ook een sportschoolkuur deed
er goed aan. Net als een dieet, strenger dan Sonja Bakker het zelf ooit zou volhouden. In vergelijking
met de vorige 6-serie viel het nieuwe model maar liefst 100 kilo af, en in tegenstelling tot wat gebruikelijk
is voor een nieuw type auto, groeide hij niet, maar kromp in de lengte met 4 centimeter. Ook het
brandstofverbruik ging omlaag. Mazda zelf claimt een gemiddelde besparing van maar liefst 15 procent.
De Mazda 6 komt in drie varianten op de markt: een sedan, stationcar en een sportbreak.
Mazda ontwikkelde voor de nieuwe 6 een nieuwe benzinemotor met een inhoud van 2,5 liter. Daarmee komt
het aantal beschikbare benzinemotoren op drie en een 2.0 liter common-rail dieselblok. De twee kleinere
benzinemotoren (1.8 en 2.0) én de dieselmotor bestaan al langer maar werden wel aangepast en gemoderniseerd.
Deze nieuwe 6 is behoorlijk luxe; zo is er zelfs een Bose premium sound system te koop met maar liefst acht boxen.
De nieuwe Mazda 6 wordt in januari bij de Nederlandse dealers verwacht. Consumentenprijzen zijn op dit
moment nog niet beschikbaar.
|