In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




smart forfour: geinig alternatief...

Deze maand is het (eindelijk) zover: smart werpt het imago van producent van louter mini-mobielen van zich af en presenteert in alle showrooms in Nederland de forfour. Een bijzondere auto, deze forfour, want voor het eerst in zijn korte historie is er nu een smart (altijd met een kleine letter geschreven, net als de type-aanduiding fortwo en forfour) met vier tot vijf zitplaatsen. Buitengewoon aardig in dit geheel is dat smart trouw bleef aan zijn principes: boordevol karakter, veel veiligheid en joie de vivre.

Smart forfour

Een smart herken je uit duizenden auto's en dat is knap. Tussen de eenheidsworst die wereldwijd als een lang metalen lint uit talrijke fabrieken stroomt, pik je er een smart ogenblikkelijk uit. Dat komt met name door zijn Tridion-veiligheidskooi die, inplaats van weggemoffeld onder het plaatwerk, juist opvallend in het zicht wordt gehouden. Waren de kleuren ervan vroeger beperkt tot zwart en zilver, de forfour heeft ook een prachtige titaniumkleur van de kooi beschikbaar, een combinatie die met bijna alle kleuren 'bodypanels' goed accordeert. Ook in het interieur is een smart onmiskenbaar een smart gebleven, Harde kunststof panelen (niet zo fraai) maar ook de keuze uit diverse kleuren stof op het dashboard en als stoelbekleding. Tof, want vooral in het rood weet je jezelf bepaald te onderscheiden van je buurman. De nieuwe forfour biedt plaats aan vier tot vijf passagiers. Die vijfde kan alleen mee als de anderen niet al te groot zijn, want superrruim is de forfour niet. Vier kan makkelijk, vijf kan net, zoiets moet je het zien. Smart heeft ervoor gekozen voorlopig drie motoren aan te bieden, met een uitloop naar vijf. In eerste instantie worden er benzinemotoren in het vooronder (jaja, deze smart heeft zijn krachtbron gewoon voorin) gelepeld. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1.1 liter die het moet doen met drie cilinders. Daarboven een blok met een inhoud van 1.3 liter (vier cilinders) en de grootste heeft een cilinderinhoud van 1.5 liter. De 1.1 literversie voldoet uitstekend, zo mochten we tijdesn de internationale perspresentatie in Rome constateren. De wagen is er, bij lagere snelheden in ieder geval, pittig genoeg mee. De 1.5 literversie is de top of the line en natuurlijk voelt die op alle fronten nog zwaarder en lekkerder aan. Niet echt nodig, maar als je het geld hebt liggen is-ie erg fijn! Later volgen nog twee dieselmotoren.

Voor snelle beslissers heeft smart een ­ absoluut scherpgeprijsde - tijdelijke instapversie (blackbasic) op de markt gezet, 3000 exemplaren zijn er van, voorzien van de 1.1 liter motor en voorzien van talrijke extra's.

Voor 13.980 euro is-ie de uwe.

Daihatsu: groot in klein
Japanners zijn van oudsher sterk in het maken van kleine karretjes. Wat wil je anders, hun steden puilen uit hun voegen en hun welstand garandeert een relatief groot autobezit per hoofd van de bevolking. En zo werd klein er de norm. Van schaamteloos kopiëren is inmiddels niet zoveel sprake meer, en als het gebeurt wordt het gedaan op een manier die dan weer respect afdwingt. Daihatsu, onderdeel van Toyota, maakt al vele jaren compacte auto's en doet dat met verve. Al decennia lang is er een Cuore op de markt, elke paar jaar weer een nieuwe, dat wel, maar de naam bleef gelijk.

Startende ondernemers, bijvoorbeeld, die op zoek zijn naar compact en voordelig vervoer zijn er fantastisch mee uit, gewoon omdat deze Cuore een heel lekker maar tegelijkertijd heel economisch wagentje is. Een pittig driecilindertje sleurt de Cuore moeiteloos naar hoogst illegale snelheden. Eigenlijk rijdt hij als een middenklasser maar dan een of twee maatjes kleiner. Wie ooit een 'oude' Cuore heeft gereden herkent deze nieuwe niet. De Cuore werd breder en dus comfortabeler, de motor nog feller en hij is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen waaronder de zelfs luxueus te nomen Nagano, inclusief airco. Alleen cruise-control ontbreekt nog, voor de rest heb je niks meer te wensen in een Cuore. Sterker nog, je lacht iedereen uit wanneer je op een druk parkeerterrein het eerste de beste plekje kunt pakken en de rest van de goegemeente ziet zweten om hun auto's in een nauwe parkeerplek te loodsen. Vanafprijs Cuore: 7899 euro, inclusief BTW.


Daihatsu Copen

Copen
Rijden is Copen, vindt de Nederlandse importeur van misschien wel het kekste karretje van Nederland: de Copen. Een werkelijk schattig maar ook piepklein cabriootje met een stalen elektrisch opvouwbare kap en met het stuur aan de rechterzijde. Deze Copen is een pronkstukje van technisch kunnen, temeer omdat alles in lilliputformaat uitgevoerd moest worden. Qua aanzicht doet-ie een beetje denken aan een eigentijdse variant van de dwergautootjes van de jaren zestig, BMW Isetta, Messerschmitt. Maar vergis je niet in deze Copen; zijn driecilinder motor heeft weliswaar maar een inhoud van dik 600 cc, maar zijn turbo en toptechniek dwingen hem, indien gewenst, naar een top van zeker 170 km/h. Wel maakt zijn rechtse stuur het rijden in ons land niet makkelijk, al went het uiteindelijk wel. Bagageruimte is er praktisch niet, zeker niet als je van plan bent open te rijden. Dan slokt het dak, op 14 liter na, de hele ruimte op en hou je dus maar net voldoende plaats over voor een tandenborstel met een tube pasta. Maar de Copen rijdt fantastisch en je zet er meteen de toon mee: ik ben anders en durf veel. Voor sommige ondernemers toch een uitdaging! Een Copen kost vanaf 22.695 euro, inclusief BTW.


VW LT Comfort

VW LT Comfortline
Volkswagen Bedrijfs-wagens introduceerde in maart een LT-versie die specifiek gericht is op meer comfort voor de bestuurder: de LT Comfortline. Deze extra variant kan met (bijna) alle uitvoeringen worden gecombineerd (met uitzondering van de LT Baseline). De belangrijkste aanvulling ten aanzien van de standaardsuitrusting is de hydraulisch geveerde/verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun en armleuning, kantelbare zitting en een in de lengterichting verstelbaar zitkussen. Daarnaast heeft deze LT zaken aan boord als een toerenteller, elektrisch bedienbare ruiten in de voorportieren, elektrisch verstelbare (beugel)spiegels, centrale deurvergrendeling en cruise-control. Door al deze extra's heeft Volkswagen de uitrusting gebracht op het niveau van een forse middenklasser. Vooral voor diegenen die veel op de weg zitten zal dit een verademing zijn omdat je een aantal van deze extra's pas echt in de praktijk leert waarderen. De waarde van al deze extra's beloopt tegen de 1200 euro, de meerprijs van de Comfortline bedraagt echter 600 euro. De voordeligste LT Comfortline kost: 16.795,- ex BTW voor een chassis/cabine.


...wint
Brabantse Internet Trofee voor Chassé Theater

...start
'Racen met crossbuggy's geeft een kick'

...leert
"Van pionieren naar ondernemer"

...groeit
"Als je geen taken en verantwoordelijkhed- en uit handen kunt geven, wordt het tijd om actie te ondernemen"

...organiseert
Retailplatform Breda nieuwe gespreks- partner gemeente

...bestuurt
'Met een eigen bedrijf bestuur je zelf het schip'

...verbetert
Verbeter het ondernemings- rendement

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...discussieert
Intensieve samenwerking havens Rijn-Schelde Delta nog ver weg

...rijdt
Zakelijk onderweg

...spreekt
Eerste Bedrijvenrelatiedag Markiezaat College succesvol

...werkt
Nieuwe kansen voor uitzendbranche

...optimaliseert
Een bulk aan kwaliteit die onbenut blijft

...gelooft
De enige zekerheid in het leven ben jezelf

...leest
In 't kort

...onderneemt
Nieuwe voorzitter Jonge Ondernemers Sociëteit

...fuseert
Binnenkort één ROC in West-Brabant

...werft
Zeeland werft van buitenaf

...ontwikkelt
Haalbaarheids- onderzoek ontwikkeling meerlaags bedrijventerrein De Wig

...vindt
'We hebben een vorm gevonden die alle disciplines van vastgoed bij elkaar brengt'

...besluit
Bedrijfsverzamel- gebouw in Oosterhout van de baan

...realiseert
Zeeland uitzondering op dalende trend