smart forfour: geinig alternatief...
Deze maand is het (eindelijk) zover: smart werpt het imago van producent van louter mini-mobielen van zich af en presenteert
in alle showrooms in Nederland de forfour. Een bijzondere auto, deze forfour, want voor het eerst in zijn korte historie is
er nu een smart (altijd met een kleine letter geschreven, net als de type-aanduiding fortwo en forfour) met vier tot vijf
zitplaatsen. Buitengewoon aardig in dit geheel is dat smart trouw bleef aan zijn principes: boordevol karakter, veel veiligheid
en joie de vivre.
Smart forfour
Een smart herken je uit duizenden auto's en dat is knap. Tussen de eenheidsworst die wereldwijd als een lang metalen lint uit talrijke
fabrieken stroomt, pik je er een smart ogenblikkelijk uit. Dat komt met name door zijn Tridion-veiligheidskooi die, inplaats van weggemoffeld
onder het plaatwerk, juist opvallend in het zicht wordt gehouden. Waren de kleuren ervan vroeger beperkt tot zwart en zilver, de forfour heeft
ook een prachtige titaniumkleur van de kooi beschikbaar, een combinatie die met bijna alle kleuren 'bodypanels' goed accordeert. Ook in het
interieur is een smart onmiskenbaar een smart gebleven, Harde kunststof panelen (niet zo fraai) maar ook de keuze uit diverse kleuren stof op
het dashboard en als stoelbekleding. Tof, want vooral in het rood weet je jezelf bepaald te onderscheiden van je buurman. De nieuwe forfour biedt
plaats aan vier tot vijf passagiers. Die vijfde kan alleen mee als de anderen niet al te groot zijn, want superrruim is de forfour niet. Vier kan
makkelijk, vijf kan net, zoiets moet je het zien. Smart heeft ervoor gekozen voorlopig drie motoren aan te bieden, met een uitloop naar vijf. In eerste instantie worden er benzinemotoren in het
vooronder (jaja, deze smart heeft zijn krachtbron gewoon voorin) gelepeld. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1.1 liter die het moet doen met
drie cilinders. Daarboven een blok met een inhoud van 1.3 liter (vier cilinders) en de grootste heeft een cilinderinhoud van 1.5 liter. De 1.1
literversie voldoet uitstekend, zo mochten we tijdesn de internationale perspresentatie in Rome constateren. De wagen is er, bij lagere snelheden
in ieder geval, pittig genoeg mee. De 1.5 literversie is de top of the line en natuurlijk voelt die op alle fronten nog zwaarder en lekkerder aan.
Niet echt nodig, maar als je het geld hebt liggen is-ie erg fijn! Later volgen nog twee dieselmotoren.
Voor snelle beslissers heeft smart een absoluut scherpgeprijsde - tijdelijke instapversie (blackbasic) op de markt gezet, 3000 exemplaren zijn er
van, voorzien van de 1.1 liter motor en voorzien van talrijke extra's.
Voor 13.980 euro is-ie de uwe.
Daihatsu: groot in klein
Japanners zijn van oudsher sterk in het maken van kleine karretjes. Wat wil je anders, hun steden puilen uit hun voegen en hun welstand garandeert een
relatief groot autobezit per hoofd van de bevolking. En zo werd klein er de norm. Van schaamteloos kopiëren is inmiddels niet zoveel sprake meer, en
als het gebeurt wordt het gedaan op een manier die dan weer respect afdwingt. Daihatsu, onderdeel van Toyota, maakt al vele jaren compacte auto's en
doet dat met verve. Al decennia lang is er een Cuore op de markt, elke paar jaar weer een nieuwe, dat wel, maar de naam bleef gelijk.
Startende ondernemers, bijvoorbeeld, die op zoek zijn naar compact en voordelig vervoer zijn er fantastisch mee uit, gewoon omdat deze Cuore een heel
lekker maar tegelijkertijd heel economisch wagentje is. Een pittig driecilindertje sleurt de Cuore moeiteloos naar hoogst illegale snelheden. Eigenlijk
rijdt hij als een middenklasser maar dan een of twee maatjes kleiner. Wie ooit een 'oude' Cuore heeft gereden herkent deze nieuwe niet. De Cuore werd
breder en dus comfortabeler, de motor nog feller en hij is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen waaronder de zelfs luxueus te nomen Nagano, inclusief
airco. Alleen cruise-control ontbreekt nog, voor de rest heb je niks meer te wensen in een Cuore. Sterker nog, je lacht iedereen uit wanneer je op een
druk parkeerterrein het eerste de beste plekje kunt pakken en de rest van de goegemeente ziet zweten om hun auto's in een nauwe parkeerplek te loodsen.
Vanafprijs Cuore: 7899 euro, inclusief BTW.
Daihatsu Copen
Copen
Rijden is Copen, vindt de Nederlandse importeur van misschien wel het kekste karretje van Nederland: de Copen. Een werkelijk schattig maar ook piepklein
cabriootje met een stalen elektrisch opvouwbare kap en met het stuur aan de rechterzijde. Deze Copen is een pronkstukje van technisch kunnen, temeer omdat
alles in lilliputformaat uitgevoerd moest worden. Qua aanzicht doet-ie een beetje denken aan een eigentijdse variant van de dwergautootjes van de jaren
zestig, BMW Isetta, Messerschmitt. Maar vergis je niet in deze Copen; zijn driecilinder motor heeft weliswaar maar een inhoud van dik 600 cc, maar zijn
turbo en toptechniek dwingen hem, indien gewenst, naar een top van zeker 170 km/h. Wel maakt zijn rechtse stuur het rijden in ons land niet makkelijk,
al went het uiteindelijk wel. Bagageruimte is er praktisch niet, zeker niet als je van plan bent open te rijden. Dan slokt het dak, op 14 liter na, de
hele ruimte op en hou je dus maar net voldoende plaats over voor een tandenborstel met een tube pasta. Maar de Copen rijdt fantastisch en je zet er
meteen de toon mee: ik ben anders en durf veel. Voor sommige ondernemers toch een uitdaging! Een Copen kost vanaf 22.695 euro, inclusief BTW.
VW LT Comfort
VW LT Comfortline
Volkswagen Bedrijfs-wagens introduceerde in maart een LT-versie die specifiek gericht is op meer comfort voor de bestuurder: de LT Comfortline. Deze extra
variant kan met (bijna) alle uitvoeringen worden gecombineerd (met uitzondering van de LT Baseline). De belangrijkste aanvulling ten aanzien van de
standaardsuitrusting is de hydraulisch geveerde/verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun en armleuning, kantelbare zitting en een in de lengterichting
verstelbaar zitkussen. Daarnaast heeft deze LT zaken aan boord als een toerenteller, elektrisch bedienbare ruiten in de voorportieren, elektrisch verstelbare
(beugel)spiegels, centrale deurvergrendeling en cruise-control. Door al deze extra's heeft Volkswagen de uitrusting gebracht op het niveau van een forse
middenklasser. Vooral voor diegenen die veel op de weg zitten zal dit een verademing zijn omdat je een aantal van deze extra's pas echt in de praktijk leert
waarderen. De waarde van al deze extra's beloopt tegen de 1200 euro, de meerprijs van de Comfortline bedraagt echter 600 euro. De voordeligste LT Comfortline
kost: 16.795,- ex BTW voor een chassis/cabine.
|