De gast wil verwend worden
De vakantievierder anno 2007 wil in de watten gelegd worden. Een simpele plek op een camping voldoet niet meer, nee, hij moet in zijn directe
omgeving kunnen eten, drinken, sporten, kinderopvang hebben, musea kunnen bezoeken, naar de dokter kunnen, alles kunnen doen wat er in hem opkomt.
En de recreatief ondernemer moet ervoor zorgen dat dit allemaal kan.
door Ron Gregoor
Ook op het moderne vakantiepark is nog plaats voor een tentje.
Foto’s: Willem Mieras
KAMPERLAND - Er is gigantisch veel veranderd in de naoorlogse periode dat Nederland op vakantie gaat. Kon de gemiddelde Nederlander in de zestiger
jaren amper twee weken in een tent op de camping in eigen land betalen, "en dan hoorde je toch echt niet bij de minsten", nu gaat hij misschien wel
drie, vier keer per jaar op vakantie. Naar de meest exclusieve oorden.
De vakantiegast wil daarbij alles binnen handbereik hebben. "Aan ons, ondernemers,
de taak om aan al die wensen te voldoen", zegt Henk van Koeveringe, bestuursvoorzitter van recreatiebedrijf De Roompot.
De evolutie van het vakantievieren betekent dat recreatiebedrijven veranderen. Van Koeveringe: "De bedrijfstak verandert, ons bedrijf dus ook." Dat De
Roompot goed met haar tijd is meegegaan, blijkt wel uit de groei. Van een eenvoudige camping in Kamperland is het bedrijf verworden tot een multinational
in de recreatie.
Met vakantieparken in Duitsland, Denemarken en Polen, met een eigen financieringsmaatschappij, een touroperator, een dochtermaatschappij
in Duitsland, die alle belangen in dat land behartigt, met aanbiedingen in de zorgsector. "Je bent eigenlijk altijd bezig te bedenken wat je klant van je
verwacht, hoe je hem tegemoet kan komen in zijn wensen. Hoe je klanten ook bindt aan het bedrijf."
Henk van Koeveringe zit sinds eind jaren zestig in de recreatiebranche. Hij stapte in het bedrijf van zijn schoonvader.
In de jaren zestig en zeventig verhuurde de camping een stuk gras voor het opzetten van een tent. Later werd dat een caravan, een sta- caravan.
Dat veranderde in een vakantiehuisje, een bungalow, een villa. Het leven op de camping veranderde ook. De man die in de zestiger jaren de jeugd bezig
hield met spelletjes is nu de bedrijfsleider van de animatietak. Een vakantiepark heeft tegenwoordig tennisbanen, een golfslagbad, sauna's, zelfs een
theater en een artsenpost. De klant wil van 's morgens vroeg tot 's avonds laat keuzemogelijkheden hebben.
Die vraag verandert een bedrijf wezenlijk, weet Van Koeveringe.
Henk van Koeveringe: van zes tentjes naar multinational.
Foto’s: Willem Mieras
"Vroeger hadden wij mensen in dienst die alles deden. Je kent de camping van de jaren
zestig en zeventig wel. De baas bakte frites, stond achter de bar, als de nood aan de man was, hielp hij in de winkel, hij maakte de toiletten als
die kapot waren, bouwde een waslokaal en 's avonds deed hij de boekhouding. Wij waren vroeger eigenlijk een soort amateurs. De mensen deden hun werk
goed, maar het waren natuurlijk geen specialisten."
Specialisten
Dat kan natuurlijk al lang niet meer. Bedrijven hebben specialisten nodig, anders red je het niet. Het management wordt een stuk ingewikkelder.
Dat merkte Van Koeveringe al in de jaren tachtig. De organisatie van De Roompot werd gereorganiseerd. "We groeiden, hadden steeds meer omzet, maar
minder winst. En dan is er iets niet goed. Dan moet er nodig iets gebeuren. "
Daarom trok het bedrijf zich terug in de corebusiness. "De dingen waar we goed in zijn, zijn we blijven doen, hebben we uitgebreid. Al het andere is
toen afgestoten." Een paar voorbeelden. Het bedrijf snoeide bijvoorbeeld zelf de bomen, het groenonderhoud is uitbesteed. Waar de Roompot zich
nu op concentreerde was: sales en marketing, parkbeheer, horeca en retail en animatie.
Nieuwe tijden bieden ook nieuwe kansen. Naast de zorg voor recreatie houdt het bedrijf zich sinds eind jaren negentig ook bezig met andere zaken.
De Roompot heeft een eigen automatiseringsbedrijf. Van Koeveringe: "Er was heel weinig software op de markt voor ons soort bedrijven. Wij hebben een
eigen afdeling in het leven geroepen en die dat laten ontwerpen. Maar om dat voor ons alleen te doen, dat is natuurlijk niet rendabel. Vandaar dat
we dit ook aanbieden aan derden, andere bedrijven. Intussen is het een goed lopende dochterorganisatie."
Marketing
De marketing van een bedrijf is gigantisch veranderd. Roompot brengt jaarlijks een grote catalogus uit, waarin alle mogelijkheden in binnen- en
buitenland uitgebreid staan vermeld. Maar niet alleen van de parken van De Roompot. "Wij zijn eigenlijk een soort touroperator geworden", legt Van
Koeveringe uit. "Het gebeurt steeds meer dat collega bedrijven in onze catalogi willen. Wij bekijken dan uiteraard wel eerst of die voldoen aan onze
kwaliteitsnormen.
We zijn eigenlijk een beetje intermediair. Ik vind het niet zo'n probleem dat onze 'conculega' in onze catalogi staan. De klant
koppelt die onderneming aan ons. Als hij het jaar daarop ergens anders heen wil en hij gebruikt dezelfde gids, is de kans groot dat hij bij ons
terechtkomt. En uiteraard vragen wij een vergoeding voor plaatsing in onze catalogi."
De vakantieganger van de 21'ste eeuw wil steeds meer.
Zo komen gezondheid, wellness en recreatie steeds dichter bij elkaar te liggen. Mensen die
iets mankeren moeten net zo goed op vakantie kunnen als ieder ander, heeft Van Koeveringe altijd gevonden. Vandaar dat zijn bedrijf tien jaar
geleden is begonnen met het aanbieden van een nierdialysecentrum. De Roompot heeft er nu zeven. Mensen komen naar een van de parken, maken
gebruik van het dialysecentrum en vieren toch gewoon vakantie.
Mensen worden steeds ouder en blijven ook fitter. Seniorenvakanties zijn een nieuwe trend. Met Zorgstroom Middelburg heeft de Roompot een aantal
afspraken. Mensen die thuis een bepaalde vorm van zorg gewend zijn, krijgen die automatisch ook in de parken van De Roompot. Zelfde prioriteit,
geen extra kosten.
De Roompot heeft een aantal van haar huizen aangepast voor mensen met een handicap. "De een wat meer dan de ander. We hebben eigenlijk alle
mogelijkheden voor mensen met een handicap."
Een andere mogelijkheid in de medische sfeer: Van Koeveringe: "Ik noem een voorbeeld een man wil een pukkeltje op zijn wang laten weghalen, maar
heeft geen zin om thuis honderd keer de vraag te moeten beantwoorden wat hij nou weer gedaan heeft. Hij gaat dan naar een van onze parken. Wij zorgen
ervoor dat hij terecht kan bij een medisch specialist in de buurt en hij kan hier lekker vakantie vieren terwijl zijn wond geneest. Wij hebben
relaties met tandheelkundigen, kaakchirurgen, ooglasercentra. Noem maar op."
Financiering
Bedrijven die maar blijven groeien, veranderen snel. Bij De Roompot zijn de aandeelhouders 'ververst'. De geldschieters van het eerste uur,
veelal Zeeuwen die alleen maar oog hadden voor de uitbreiding van het bedrijf, hebben plaatsgemaakt voor onder meer een grootaandeelhouder:
ABN AMRO Capital. Een professionele organisatie.
De Roompot heeft ook een eigen financieringsbedrijf, Off Balance Financiering. Dat is destijds in het leven geroepen om de eigen uitbreiding te
financieren. Met een kantoor in Middelburg. Beleggers storten een bedrijf voor investeringen in De Roompot en zien jaarlijks hun uitkering tegemoet.
Inmiddels heeft De Roompot daardoor voor 400 miljoen euro kunnen uitbreiden. "Maar dat doen we ook voor anderen", zegt Van Koeveringe. "Zo is het
park Eemhof van Centerparcs bekostigd door onze financieringsmaatschappij. Dat is ook gebeurd met een rust- en verpleeghuis in Oss. Maar we hebben
natuurlijk meer gerealiseerd. Het eerste fonds bestond uit veel Zeeuwse beleggers, inmiddels is dat landelijk geworden. We hebben tussen de
2000 en 3000 beleggers in nieuwe fondsen."
Het zou ook best eens kunnen dat Roompot binnen niet al te lange tijd een beursgenoteerd bedrijf wordt. "Sluit ik niet uit", aldus de grote baas van
het bedrijf. En overnames? Tot op heden is De Roompot altijd de kopende partij geweest. "Daardoor zijn we toch een van de grotere spelers in Europa
geworden. Ik sluit niet uit dat we ooit nog eens een groot bedrijf overnemen. Maar ook niet dat we worden overgenomen door een grote speler. Maar
dan moet het wel op onze voorwaarden. Dan gebeurt het zoals wij dat willen."
En dan de uitbreidingen in het buitenland. Sinds kort heeft De Roompot een paar parken in Polen. "We streven er niet naar om heel Europa te bezetten",
zegt Van Koeveringe. "In Duitsland willen we nog wel het een en ander, en oostelijker daarvan zijn ook aantrekkelijke mogelijkheden. Vestigingen
in meer zuidelijke landen zijn niet uitgesloten."
De Roompot is meegegroeid met het vakantiegevoel van de Nederlander. "We hebben ingespeeld op de behoefte", zegt Van Koeveringe. De baas van de
Roompot is in ieder geval nog niet van plan om te stoppen. Als het aan hem ligt, gaat hij door tot zijn zeventigste.
|