In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2002













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Terugkeer van een koningsmerk

De klant waarop deze topper zijn pijlen richt, heeft niet één helikopter, hij heeft er vier. En een paar auto's? Nou... Iemand die Maybach gaat rijden heeft naast zijn nieuwe bezit, de beschikking over gemiddeld zeven nieuwe wagens, naast het park klassieke automobielen uiteraard. Dat zo iemand, verspreid over de wereld, verscheidene huizen bezit, spreekt na het voorgaande inmiddels haast vanzelf.


Wat bezielt Daimler-Chrysler een oud merk uit de mottenballen te trekken, op te poetsen en vervolgens als het hoogst haalbare in de automarkt te zetten. Een marketingverkenning.Daimler-Chrysler wil als wereldspeler op het gebied van automobielen iedereen kunnen gerieven. Een smartrijder, maar ook de absolute top; diegenen voor wie elke Mercedes-Benz nog te gewoon, te volks is. Maar Das Haus was niet op alle fronten in dat segment vertegenwoordigd. Op zo'n moment brengen marketingjongens uitkomst. En zij bedachten: zet een nieuw merk in de markt dat alles wat op automobielvlak ooit is gedaan, in de schaduw stelt. Of nog liever: een historisch merk. Een merk dat neusvleugels laat trillen van historisch genot. Zo'n merk dat in één adem wordt genoemd met de oude koningsmerken: Rolls Royce, Bentley, Duesenberg, Hispano Suiza en Maybach... Maybach, de verbintenissen met Daimler-Benz lagen voor het oprapen. Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach construeerden eind negentiende eeuw samen de eerste echte automobiel, een Mercedes. In de eerste tientallen jaren van de vorige eeuw groeide Maybach uit tot een zelfstandig merk dat adel en industrietop in verrukking bracht. Bij het door koningin Wilhelmina zo innig gewenste huwelijk van prinses Juliana met prins Bernhard deed zij, die toch niet bepaald door spilzucht geplaagd werd, het jonge paar een Maybach cadeau. Maybach was dus iets bijzonders, een koningsmerk. Toen de hoofddirectie van Daimler-Chrysler (toen nog Daimler-Benz) eind jaren negentig besloot dat het ook in de allerhoogste gelederen wilde meespelen, kwamen de, nog steeds bestaande, banden met Maybach goed van pas. Weliswaar maakte het merk met de dubbele 'M' in het logo geen auto's meer, het behoorde nog wel tot het conglomeraat van het immense Daimler-Benz concern. Onderzoek wees uit dat de markt van de superrijken die zich een Maybach kunnen veroorloven wereldwijd uit ongeveer achtduizend personen bestond. Een aantal dat jaarlijks nog groeit en waarop een kwakkelende economie geen vat meer heeft. Een slinkend fortuin van twee naar 1,1 miljard euro, maakt in de bestedingspraktijk, niet veel meer uit. Een superauto zit er altijd nog wel aan.

.
Uitgekiend
Nadat eind jaren negentig besloten was Maybach daadwerkelijk in de markt te zetten, werd een uitgekiend marketingoffensief gestart. Advertenties in gezaghebbende bladen als de Washington Post, Financial Times en Der Spiegel poetsten met name de naamsbekendheid en het historisch besef van potentiële klanten stevig op. Het gevoel dat ooit voor Maybach had bestaan moest weer terugkomen. De eerste brochures bestonden dan ook voor 85 procent uit heritage. Pas toen deze historische bodem was gelegd werd echt ingegaan op de kwaliteiten van de twee modellen (57 en 62) die nu op de Mondial de l'Automobile in Parijs zijn gepresenteerd.

.
Personal Liaison Manager
Binnen de hele marketingstrategie van Maybach staat de klant centraal. Een Maybach koop je niet in een showroom, je zoekt contact met de Personal Liaison Manager, bij Daimler-Chrysler in Utrecht. Deze adviseert bij aankoop, reist mee naar het Center of Excellence in Sindelfingen en begeleidt de klant ook na aflevering. Robert Scheerboom is voor Nederland aangesteld als PLM. "Gebleken is dat de klantengroep het zo wil. Die wil zich onderscheiden van anderen omdat ze in hun leven iets bijzonders hebben gepresteerd. Anders kun je een dergelijke auto niet kopen. Daarom is de behandeling op maat gesneden. Op dat vlak gaan we aanzienlijk verder dan welke concurrent ook. Voorbeelden? Een Maybachrijder wil kaartjes voor een klassiek concert in het Concertgebouw maar kan er moeilijk aankomen. Dan belt hij de PLM. Die probeert het dan, met zijn verreikende contacten, voor hem te regelen. Ander voorbeeld: wanneer een Maybach onverhoopt met pech komt stil te staan, drukt de berijder op een knop in het interieur, waardoor rechtstreeks verbinding wordt gemaakt met de PLM, met mij dus. De techniek is zo geavanceerd dat ik zelfs op afstand kan inlezen welke problemen er zijn en daarop gepaste maatregelen kan nemen. Er is ons alles aan gelegen de klant zo min mogelijk last te bezorgen en hem (of haar) zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Een onderhoudsbeurt? De klant hoeft "ns niet te bellen, wij bellen hem, 'Wanneer bent u een aantal dagen in het buitenland zodat we over uw auto kunnen beschikken.' Dan wordt hij opgehaald in een blanco trailer om na een aantal dagen gecheckt, gewassen en gepoetst weer terug te worden gebracht. Daarmee zijn we de eerste organisatie die zo ver gaat in wereldwijde zorg voor zijn cliëntèle." Dat deze vérstrekkende zorg de eerste vier jaar gratis is, zal voor de welgestelde klanten bepaald een opluchting zijn.

.
.
De Maybach Zeppelin Luxury Limousine uit 1930 met op de voorgrond de nieuwe Maybach..


...adviseert
"Ze mogen allemaal Bas tegen me zeggen"

...start
Betalingsgarantie voor individuele transacties

...twist
Onduidelijkheid Zzp-er duurt voort

...verheldert
Winkeliers Halderberge willen duidelijkheid

...overlegt
Geen geluidsoverlast op bedrijventerrein Industrieweg

...ontbindt
Ontbinden kost tijd

...bepaalt
Personeel bepalende factor in concurrentiestrijd

...groeit
Jonge innovatieve ondernemer zet succesvol bedrijf op poten

...bezuinigt
"Het is tijd om een stap vooruit te maken"

...presenteert
De 3 O's van de Bredase Business Dagen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...netwerkt
Is ondernemen topsport?

...wint
Unaniem de beste

...fuseert
BouwNed na fusie grootste ondernemers organisatie in de bouw

...werkt
Werkend leren bij Stichting Samenwerkings- verband Praktijkopleiding Bouw

...structureert
De afdelingen basis van BouwNed

...specialiseert
Kwaliteit wordt steeds belangrijker

...adviseert
Adviesfunctie belangrijk bij afwerking

...bouwt
Met een bouwteam naar een bedrijfspand in maatpak

...installeert
Een bedrijfspand is een stuk gereedschap

...samenwerkt
Samenwerking levert tijdwinst op

...ontvangt
BouwNed positief-kritisch over kabinetsplannen

...vernieuwt
Terugkeer van een koningsmerk

...bedenkt
"Hij vond als het ware de magneet opnieuw uit"

...leert
De BOS nadert met rasse schreden

...spreekt
In 't kort

...huisvest
Bedrijfsterreinen schaars

...voorstelt
Even voorstellen: ROZ