In het jaar 2000 schreef ik m'n eerste columns in deze ondernemerskrant. Het onderwerp was de op hol geslagen internethype.
In die dagen opmerkelijk voor een internet-ondernemer, want hoe harder je destijds riep dat het internet fantaaaaastisch
was, hoe meer klanten dat opleverde. Met crashende vliegtuigen, beurzen, internet-startups en reputaties bleek 2001 het
jaar van de waarheid. De periode daarna werd internet meestal in verband gebracht met hel en verdoemnis, waarop ik me
wederom geroepen voelde om tegengas te geven.
Achteraf hebben de crashes uit 2001 mijn internet-onderneming alleen maar geholpen. Vooraf aan 9-11 werden belangrijke
pitches verloren omdat we te goedkoop waren. De klant complimenteerde ons met het kwalitatief betere voorstel, maar koos
voor de concurrent die twee tot drie keer zo duur was. Allemaal onder het motto 'ik kies de duurste, want dat moet wel de
beste zijn'. Gelukkig wordt er de afgelopen twee jaar weer op prijs/prestatie gelet en hebben veel beunhazen en fortuinzoekers,
al dan niet vrijwillig, de branche verlaten.
Het is nu voorjaar 2004. De lente is weer begonnen. Om me heen zie ik allerlei kleurige initatieven ontluiken, de beursthermometer
stijgt en investeerders en entrepreneurs ontwaken uit hun winterslaap. Hebt u nog steeds spijt dat u 6 jaar geleden niet in internet
hebt geinvesteerd? Of dat u er drie jaar geleden niet bent uitgestapt? Het is tijd voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Iedereen
is intussen veel wijzer, dus een hype blijft ditmaal achterwege. En anders heb ik altijd m'n columns uit 2000 nog.