de poort van Brabant
Uniek wonen in het Bredase station
Breda zal straks trots zijn op zijn NS Station. Van overal in Europa komen dan mensen
kijken naar het complex. Niet alleen naar het mooie gebouw van architect Koen van Velsen,
maar vooral naar het station waar als enige in Nederland, en misschien wel de hele wereld,
mensen wonen. Een woningcorporatie gaat naar alle waarschijnlijkheid de woningen exploiteren.
In een schitterende omgeving waar gewerkt wordt en waar je je kunt vermaken.
door Ron Gregoor
Het stationsgebied vanuit de lucht gezien. Foto: Thom van Amsterdam
BREDA - "Het station is wat dat betreft uniek in de hele wereld", zegt Sjaak Sjerps,
projectmanager bij NS Poort voor Breda. NS Poort is de organisatie waarin de activiteiten
van NS Vastgoed, NS Stations, Vasloc Beheer en een deel van NS Commercie zijn samengebracht.
NS Poort houdt zich bezig met 'het vastgoed' van en rond het nieuwe stationsgebouw.
Met Sjerps praten we over de actuele stand van zaken rond het station en de directe omgeving.
Het station voegt iets bijzonders toe aan Breda, zegt Sjerps. "De gemeente Breda heeft ambitie
getoond met de plannen van en rondom het station. Dat zal zichzelf straks terugbetalen, daar
ben ik van overtuigd." Wonen, werken, verblijven en reizen, dat kan allemaal in de Openbaar
Vervoer Terminal (OVT), het station dus. In dit 'gebouw van de stad' komen alle vormen van
openbaar vervoer onder één dak: de hogesnelheidstreinen, de intercity's, de stoptreinen, het
Hoogwaardig Openbaar Vervoer (bus) tussen Breda, Oosterhout en Etten-Leur, de stads- en
streekbussen, de taxi's, maar ook de fietsers en voetgangers.
Winkels
Wonen is geen alledaagse bezigheid in een stationsgebouw. In Breda komen 148 appartementen.
NS Poort is in verregaande onderhandeling met een woningcorporatie over de realisatie van
deze woningen. In het station is verder 22.000 meter ruimte voor kantoren. "Ook daar zijn
we redelijk ver met een gegadigde", zegt Sjerps.
Daarnaast komen er winkels, meer dan er nu zijn. De bestaande winkels krijgen een plaats in
het nieuwe gebouw. "Maar er komt ook een uitbreiding van winkelruimten. Dan denken we aan
een aanbod op een kwalitatief hoger niveau, waar mensen met plezier naartoe komen. Niet dat
we ons willen meten met een winkelcentrum, maar een klant moet het niet erg vinden om op de trein te wachten."
De winkels in het OVT- gebouw worden allemaal geëxploiteerd door de NS zelf.
Het vertier, café's, restaurants en terrassen, komen op de pleinen, zuidelijk en noordelijk
van het station.
Risico's
NS Poort, ProRail en de gemeente Breda verwachten in het laatste kwartaal van dit jaar de
definitieve plannen voor de OVT goed te keuren. Sjerps: "We hebben het dan over het definitief
ontwerp. We willen te allen tijde voorkomen dat we straks alsnog ergens tegenaan lopen.
We kunnen het ons niet permitteren om straks zo'n tegenvaller te krijgen, waarbij we zeggen:
dat hadden we kunnen weten. Dat onderzoek kost tijd. In het laatste kwartaal zijn de drie
betrokken partijen zover dat ze spijkers met koppen kunnen slaan."
Als alles naar wens verloopt, begint de bouw van het NS station eind 2009, de verwachting is
dat het gebouw in 2012 opgeleverd wordt.
Vooraanzicht van het nieuwe station. Impressie: architectenbureau K. van Velsen en A2 Studio
Het nieuwe station van architect Koen van Velsen zal ongetwijfeld veel mensen trekken. Hoewel
de Openbaar Vervoer Terminal voor de stad van gigantisch groot belang is, staat de bouw daarvan
niet op zich. De gemeente Breda heeft de komst van de hsl en de bouw van het noodzakelijke
nieuwe station aangegrepen om een plan te ontwikkelen, dat de stad op de Europese kaart moet
zetten. Via Breda behelst acht deelgebieden, waarin fors wordt geïnvesteerd. Een van die deelgebieden
is de Spoorbuurt, waar de Spoorstraat weer deel van uit maakt. Binnenkort doet de Raad van State
uitspraak over bezwaren van omwonenden, die vinden dat de bebouwing van het vernieuwde Hotel Mercure
te dicht bij de straatkant, en dus ook bij hun woningen, komt. "Uiteindelijk zal er worden gebouwd.
Daar is iedereen het wel over eens, dat moet gebeuren", zegt de projectmanager van NS Poort.
Spoorstraat
Er verrijzen woningen en kantoren aan de Spoorstraat, aan de zijde van het spoor tegenover de
bestaande woningen. Hotel Mercure wordt fors uitgebreid. Daarnaast komt het kantoor van de
woningcorporatie Singelveste. De aanvraag voor een bouwvergunning is reeds ingediend en NS Poort
en Singelveste zelf hopen zo snel mogelijk met de bouw te kunnen beginnen. Aan de Spoorstraat
komen ook nog eens 69 appartementen. "Die plannen moeten nog ontwikkeld worden", zegt Sjerps.
"Het is de bedoeling dat in 2009 de bouw hiervan kan beginnen."
Daarnaast is NS Poort druk bezig met de verhuur van kantoorruimte. Sjerps: "In totaal gaat het
om zo'n 15.000 meter, we proberen steeds kantoren van 2000 of 5000 meter aan de man te brengen.
Als er een huurder gevonden is, gaan we samen een pand ontwikkelen en bouwen. Bedrijven die
tegen het centrum aan willen zitten, daar is deze locatie ideaal voor."
Belangrijk voor NS Poort is dat De Hoven, want zo gaat dit deel van Via Breda heten, een leefbare
geheel wordt met een groene uitstraling. "Wonen, werken en groen. In de periode tussen 2009
en 2012 zal De Hoven moeten verrijzen."
Aan de noordzijde van het station ontwikkelt NS Poort het gebied tussen het spoor en de wijk
Belcrum. Daar komen naast zo'n 50.000 meter kantoorruimte ongeveer 400 woningen. Verder wordt
de Stationslaan aangelegd, die de nieuwe OVT verbindt met de Belcrumweg. Sjerps: "Aan de hand
van de plannen zijn we net begonnen om een goede verkaveling te maken van het gebied. Waar
staan precies de kantoren en de woningen, waar zitten de voordeuren, hoe kom je in garages
etcetera." Ook voor dit gebied geldt leefbaarheid als uitgangspunt. Ook 's avonds moet dit
gebied aantrekkelijk en veilig zijn. "En dat sluit precies aan bij onze missie", zegt Sjerps,
"het tot leven brengen van stationsgebieden."
|