In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

de poort van Brabant
Uniek wonen in het Bredase station

Breda zal straks trots zijn op zijn NS Station. Van overal in Europa komen dan mensen kijken naar het complex. Niet alleen naar het mooie gebouw van architect Koen van Velsen, maar vooral naar het station waar als enige in Nederland, en misschien wel de hele wereld, mensen wonen. Een woningcorporatie gaat naar alle waarschijnlijkheid de woningen exploiteren. In een schitterende omgeving waar gewerkt wordt en waar je je kunt vermaken.

door Ron Gregoor


Het stationsgebied vanuit de lucht gezien.
Foto: Thom van Amsterdam

BREDA - "Het station is wat dat betreft uniek in de hele wereld", zegt Sjaak Sjerps, projectmanager bij NS Poort voor Breda. NS Poort is de organisatie waarin de activiteiten van NS Vastgoed, NS Stations, Vasloc Beheer en een deel van NS Commercie zijn samengebracht. NS Poort houdt zich bezig met 'het vastgoed' van en rond het nieuwe stationsgebouw. Met Sjerps praten we over de actuele stand van zaken rond het station en de directe omgeving. Het station voegt iets bijzonders toe aan Breda, zegt Sjerps. "De gemeente Breda heeft ambitie getoond met de plannen van en rondom het station. Dat zal zichzelf straks terugbetalen, daar ben ik van overtuigd." Wonen, werken, verblijven en reizen, dat kan allemaal in de Openbaar Vervoer Terminal (OVT), het station dus. In dit 'gebouw van de stad' komen alle vormen van openbaar vervoer onder één dak: de hogesnelheidstreinen, de intercity's, de stoptreinen, het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (bus) tussen Breda, Oosterhout en Etten-Leur, de stads- en streekbussen, de taxi's, maar ook de fietsers en voetgangers.

Winkels
Wonen is geen alledaagse bezigheid in een stationsgebouw. In Breda komen 148 appartementen. NS Poort is in verregaande onderhandeling met een woningcorporatie over de realisatie van deze woningen. In het station is verder 22.000 meter ruimte voor kantoren. "Ook daar zijn we redelijk ver met een gegadigde", zegt Sjerps.

Daarnaast komen er winkels, meer dan er nu zijn. De bestaande winkels krijgen een plaats in het nieuwe gebouw. "Maar er komt ook een uitbreiding van winkelruimten. Dan denken we aan een aanbod op een kwalitatief hoger niveau, waar mensen met plezier naartoe komen. Niet dat we ons willen meten met een winkelcentrum, maar een klant moet het niet erg vinden om op de trein te wachten." De winkels in het OVT- gebouw worden allemaal geëxploiteerd door de NS zelf. Het vertier, café's, restaurants en terrassen, komen op de pleinen, zuidelijk en noordelijk van het station.

Risico's
NS Poort, ProRail en de gemeente Breda verwachten in het laatste kwartaal van dit jaar de definitieve plannen voor de OVT goed te keuren. Sjerps: "We hebben het dan over het definitief ontwerp. We willen te allen tijde voorkomen dat we straks alsnog ergens tegenaan lopen. We kunnen het ons niet permitteren om straks zo'n tegenvaller te krijgen, waarbij we zeggen: dat hadden we kunnen weten. Dat onderzoek kost tijd. In het laatste kwartaal zijn de drie betrokken partijen zover dat ze spijkers met koppen kunnen slaan." Als alles naar wens verloopt, begint de bouw van het NS station eind 2009, de verwachting is dat het gebouw in 2012 opgeleverd wordt.


Vooraanzicht van het nieuwe station.
Impressie: architectenbureau K. van Velsen en A2 Studio

Het nieuwe station van architect Koen van Velsen zal ongetwijfeld veel mensen trekken. Hoewel de Openbaar Vervoer Terminal voor de stad van gigantisch groot belang is, staat de bouw daarvan niet op zich. De gemeente Breda heeft de komst van de hsl en de bouw van het noodzakelijke nieuwe station aangegrepen om een plan te ontwikkelen, dat de stad op de Europese kaart moet zetten. Via Breda behelst acht deelgebieden, waarin fors wordt geïnvesteerd. Een van die deelgebieden is de Spoorbuurt, waar de Spoorstraat weer deel van uit maakt. Binnenkort doet de Raad van State uitspraak over bezwaren van omwonenden, die vinden dat de bebouwing van het vernieuwde Hotel Mercure te dicht bij de straatkant, en dus ook bij hun woningen, komt. "Uiteindelijk zal er worden gebouwd. Daar is iedereen het wel over eens, dat moet gebeuren", zegt de projectmanager van NS Poort.

Spoorstraat
Er verrijzen woningen en kantoren aan de Spoorstraat, aan de zijde van het spoor tegenover de bestaande woningen. Hotel Mercure wordt fors uitgebreid. Daarnaast komt het kantoor van de woningcorporatie Singelveste. De aanvraag voor een bouwvergunning is reeds ingediend en NS Poort en Singelveste zelf hopen zo snel mogelijk met de bouw te kunnen beginnen. Aan de Spoorstraat komen ook nog eens 69 appartementen. "Die plannen moeten nog ontwikkeld worden", zegt Sjerps. "Het is de bedoeling dat in 2009 de bouw hiervan kan beginnen."

Daarnaast is NS Poort druk bezig met de verhuur van kantoorruimte. Sjerps: "In totaal gaat het om zo'n 15.000 meter, we proberen steeds kantoren van 2000 of 5000 meter aan de man te brengen. Als er een huurder gevonden is, gaan we samen een pand ontwikkelen en bouwen. Bedrijven die tegen het centrum aan willen zitten, daar is deze locatie ideaal voor." Belangrijk voor NS Poort is dat De Hoven, want zo gaat dit deel van Via Breda heten, een leefbare geheel wordt met een groene uitstraling. "Wonen, werken en groen. In de periode tussen 2009 en 2012 zal De Hoven moeten verrijzen."

Aan de noordzijde van het station ontwikkelt NS Poort het gebied tussen het spoor en de wijk Belcrum. Daar komen naast zo'n 50.000 meter kantoorruimte ongeveer 400 woningen. Verder wordt de Stationslaan aangelegd, die de nieuwe OVT verbindt met de Belcrumweg. Sjerps: "Aan de hand van de plannen zijn we net begonnen om een goede verkaveling te maken van het gebied. Waar staan precies de kantoren en de woningen, waar zitten de voordeuren, hoe kom je in garages etcetera." Ook voor dit gebied geldt leefbaarheid als uitgangspunt. Ook 's avonds moet dit gebied aantrekkelijk en veilig zijn. "En dat sluit precies aan bij onze missie", zegt Sjerps, "het tot leven brengen van stationsgebieden."


...verkoopt
Nederland wordt een cadeaubonnenland

...verandert
Elk seizoen is weer anders

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...onderneemt
REWIN ondersteunt Bredase ondernemers met uniek concept

...start
Een vliegende start met Youpla

....ontvouwt
Activiteiten KvK in 2008

...leert
Export subsidie regeling PSB verruimd

...verkent
Barcelona verkennen

...geeft inzicht
Gezond eten voor ouderen

...helpt
Toppers helpen MKB

...biedt
Bolides op Rosada

...studeert
Foppe bij Avans

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...kijkt
Filmevenement in Amerikaanse stijl

...golft
Golfen ook voor jongeren

...revitaliseert
Nieuwe episode in opknapbeurt Krogten

...plant
Grote werkgever

...bouwt
Uniek wonen in het Bredase station

...bindt
Nieuw leven in de brouwerij

...werkt samen
Samenwerken over de grens

...koestert
Breda koestert haar studenten

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...ontwikkelt
De vliegende auto

...krijgt
MKB krijgt gratis advies

...groeit
Forse groei van postorderbedrijven

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...besteedt
Bezoekers Breda geven meer geld uit

...komt bijeen
Nassaulezing

...begint
Heuvel wordt dynamische wijk

...communiceert
Jonge ondernemer in oud gebouw

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbeterdt
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters