Helicon zit altijd in de lucht
Helikopterbedrijf Helicon uit Bergen op Zoom hangt 363 dagen per jaar in de lucht.
"Alleen bij slecht weer en op Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag vliegen we niet",
zegt directeur Willem Eikelboom. Met andere woorden, het bedrijf is altijd in te huren:
voor controlevluchten, voor foto- en filmvluchten, voor het vervoer van passagiers of
heel gewoon, voor een pleziervlucht of een proefles.
door Ron Gregoor
Een fantastische blik op een haventje van Tholen vanuit de helikopter. Foto: Thom van Amsterdam
BERGEN OP ZOOM - Het voordeel van een helikopter, zeggen Willem Eikelboom en Dave Bakvis
van Helicon, is dat je er in de lucht bijna alles mee kan. "Als het te moeilijk wordt
om zaken vanuit de lucht goed in kaart te krijgen per vliegtuig, dan blijft de heli over.
Een helikopter kan eigenlijk alles in de lucht. Helaas weet het bedrijfsleven dat nog
lang niet voldoende."
Bakvis noemt zo een aantal voordelen op: "Je kunt bijna overal opstijgen en landen. In
Nederland moet je dan wel een vergunning hebben. In het buitenland is dat wat anders,
daar is meestal toestemming van de grondeigenaar voldoende. De helikopter vindt als enige
de snelste weg van a naar b, omdat hij niet gebonden is aan de nabijheid van luchthavens.
In een helikopter is vanuit de lucht veel meer te zien omdat het zichtoppervlak veel groter
is. Een heli kan in de lucht stilhangen, waardoor je 'beneden' veel gemakkelijker dingen kunt
zien. Je kunt vanuit de heli veel makkelijker bijsturen tot de gewenste positie in de lucht."
Toekomst
Heli vliegen heeft de toekomst, daar zijn Eikelboom en Bakvis het wel over eens. Om maar
eens dicht bij eigen huis te blijven: de krant BN/DeStem maakt regelmatig gebruik van
helivluchten voor het maken van luchtfoto's van bijvoorbeeld bedrijventerreinen en stads- en
dorpskernen. "Vroeger deden we dat in een vliegtuig. Sinds een paar jaar gebruiken we de heli.
Je ziet veel meer, je kunt de piloot vragen het toestel stil te hangen als je iets leuks ziet,
je kunt hem letterlijk aanwijzingen geven. Dat maakt ons werk een stuk eenvoudiger", zweert
fotograaf Thom van Amsterdam van Dagblad BN/DeStem bij de helikopter.
De flexibiliteit van de heli is er dan ook de reden van dat bedrijven als Helicon- in Nederland
zijn zo'n vier helikopterbedrijven- steeds meer opdrachten krijgen voor controlevluchten.
"We houden ons bezig met allerlei soorten luchtcontroles", zegt Eikelboom. "Controles van
pijpleidingen, wegen, dijken, noem het maar op. Behalve van hoogspanningsleidingen. Maar dat
komt misschien nog wel."
Multifunctioneel
Helicon Helikopter Services heet het bedrijf in zijn volle omvang. "Service bieden we aan de
klant in de ultieme vorm. Wij doen bijna letterlijk alles om de klant tevreden te houden", aldus Bakvis.
"En wat er dan nog bij komt, wij zijn als bedrijf erg flexibel. Als iemand ons nu belt voor
een opdracht voor morgen, dan moet het al heel raar gaan willen we dat niet voor elkaar krijgen.
" Wat doet Helicon allemaal nog meer, behalve het uitoefenen van controlevluchten op contractbasis.
"We maken dus foto- en filmvluchten. We voeren chartervluchten uit. Als mensen, in de praktijk
zijn dat vooral zakenmensen, ergens heel snel moeten zijn, zorgen wij voor het vervoer. Vaak is
dat het vervoer per heli naar een klaarstaande privé-jet. En op de plaats van aankomst van het
vliegveld naar de plaats van bestemming. Maar we verzorgen ook VIP- vervoer. Belangrijke mensen,
die om beveiligingsredenen snel ter plaatse moeten zijn. Eigenlijk voldoen we aan alle
vervoerswensen van particulieren en bedrijven. We geven lessen vanuit onze vestiging op Lelystad
Airport. We geven ook proeflessen. Rondvluchten zijn tegenwoordig erg in trek. Als er iets te doen
is, kunnen kleine gezelschappen met ons de lucht in."
Helicon is een echt Bergs bedrijf. In 1988 opgericht. In eerste instantie met het doel rondvluchten
en fotovluchten te verzorgen. De hoofdvestiging staat aan de Van Konijnenburgweg in Bergen op Zoom.
De administratie wordt gedaan vanuit Bergen op Zoom.
Daar aan de rand van het bedrijventerrein vertrekt ook een groot aantal helikoptervluchten. Helicon
heeft daarnaast een vestiging in Lelystad, tegen het vliegveld aan. Ook daar vertrekken veel vluchten.
In Lelystad worden de instructielessen gegeven.
Groot bedrijf
Helicon is zo langzamerhand een groot bedrijf geworden. Het beschikt over acht eigen helikopters die
het ook verhuurt. In totaal maakt Helicon gebruik van zo'n 20 piloten, vaak op freelance basis.
Zes instructeurs geven vlieglessen en op kantoor in Bergen op Zoom zijn constant wel vier mensen
te vinden. "Daarnaast hebben we natuurlijk een hele organisatie", legt Eikelboom uit. "Want we doen
alle vormen van luchttransport. Ons bedrijf moet aan alle Europese regels voldoen. We hebben dus net
zo goed als al die andere luchtvaartmaatschappijen een kwaliteitsmanager, een ground operation-crew
en een veiligheidsmanager nodig."
Helicon vliegt niet alleen in Nederland, maar heeft ook klanten in België, Duitsland en Luxemburg.
Geen normaal vervoermiddel
De 'helikopterbusiness' in Nederland is nog klein. Bakvis en Eikelboom schatten dat er in ons land
hooguit zo'n 70 tot 80 heli's vliegen. En die zijn dan nog grotendeels in eigendom van de politie
en off-shore-bedrijven. "Het zal nooit zover komen dat iemand een heli gebruikt als regelmatig
vervoermiddel. Je moet het vergelijken met een jacht. Je hebt het, het ligt er en zo heel vaak
vaar je er nu ook weer niet mee. Mensen die hun brevet hebben, vliegen regelmatig. Maar een heli
kan niet concurreren tegen een ander vervoermiddel. Mensen die even met de heli bij een verre
vriend op bezoek gaan, nee vergeet dat maar. Zover komt het nooit. Dat komt ook omdat een
helikopter verhoudingsgewijs duur is. Het is en blijft natuurlijk een heel ingewikkeld voertuig."
Toch heeft de helikopter de toekomst, vinden ze bij Helicon. "Gewoon omdat die dingen kan, die
uniek zijn. Als het echt moeilijk wordt, dan hebben ze ons nodig."
|