In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Bezoekers Breda geven meer geld uit

Uit editie 2006 van het Continu VakantieOnderzoek blijkt dat de bestedingen van dagtoeristen in Breda het vorig jaar met vijf miljoen euro zijn gestegen. Die stijging hangt vooral samen met toegenomen gemiddelde bestedingen per bezoek, van 47 euro naar 51 euro.

door Ron Gregoor


Breda moet het vooral hebben van het winkelend publiek.
Foto: archief BN/DeStem

BREDA - Het aantal bezoekers aan Breda steeg in 2006 weliswaar van 1,3 miljoen naar 1,4 miljoen, maar het aantal herhalingsbezoeken, mensen die nog eens terugkwamen, daalde van gemiddeld 3,5 naar 3. Met in totaal 4,2 miljoen toeristische bezoeken scoort Breda op deze manier gemeten een achtste plaats op de lijst van toeristische steden in Nederland. Eerder dit jaar leverde een meer algemeen toeristisch imago- onderzoek Breda in de landelijke vergelijking een zesde positie op. Breda blijft voorlopig dus nog in de toptien.

Breda is vooral populair bij de vrouwen. Niet zo gek als je het winkelaanbod bekijkt. Ruim 58 procent van de bezoekers vorig jaar was vrouw. Zij kwamen naar de stad met als belangrijkste doel: funshoppen (winkelen voor het plezier), restaurantbezoek en een terrasje. Toch heeft het funshoppen afgelopen jaar iets ingeleverd ten opzichte van 2005 (-3 procent). Maar de score blijft nog bovengemiddeld goed. Een hoge score haalt ook het nachtelijk stappen, bezoeken aan sportwedstrijden, en dan vooral aan NAC en het maken van een historische stadswandeling. Maar ook daar wordt een teruggang ten opzichte van 2005 geconstateerd met respectievelijk -4 (twee keer) en -1 procent. Relatief minder sterk scoort de stad op het gebied van evenementen, bioscopen, musea, welnesscentra en attracties.

Breda is niet zo blij met deze terugloop, de toeristische bestedingen staan onder druk omdat het herhalingsbezoek terugloopt. Bezoekers uit de regio kiezen vaker ofwel hun eigen stad of een andere trekpleister. Door een combinatie van absolute toename in het aantal bezoekers met 195.000 en stijging van de gemiddelde besteding heeft het verlies van 428.000 herhalingsbezoeken nu nog relatief weinig effect op de omzet in de toeristische sector. Maar zet de trend door, dan dreigt Breda terrein te verliezen. Het gemeentebestuur doet er alles aan om meer bezoekers te trekken en heeft daar ook de mogelijkheden voor. Want er staat wel het een en ander te gebeuren in de stad. Begin juli werd de nieuwe haven geopend, dat trekt veel activiteiten aan. Het winkelgebied wordt uitgebreid met het gebied Achter de Lange Stallen en het nieuwe Turfschip in aanbouw telt straks onder meer zeven bioscoopzalen. Dan zijn er nog de ontwikkelingen bij het NAC- terrein en het in september 2009 te openen Leisure Park Bavelse Berg. Het museum voor Grafische Vormgeving gaat in het voorjaar 2008 open. Tel daarbij het feit dat dan onderhand de hsl gaat rijden, Breda een nieuw station en een zakenwijk daaromheen krijgt en Breda is klaar voor de komende eeuw.

Maar bezoekers komen niet uit zichzelf, die zullen 'gehaald' moeten worden. De stad zal zich de komende jaren intensief richten op nieuwe bezoekers en op het stimuleren van herhalingsbezoeken. Voor beide sporen is naast een attractief divers aanbod een goede bekendheid nodig. Zowel in de meerjarensubsidieovereenkomst met de Bredase VVV als in het Toeristisch Actieplan van de gemeente neemt promotie een belangrijke plaats in. Niet alleen in Nederland en België, maar in heel Europa timmert de stad momenteel aan de weg. Als het nieuwe Lille van de Lage Landen.

Activiteiten
Wat doen mensen die Breda bezoeken zoal?

Recreatief winkelen 71 %
Restaurantbezoek 32 %
Terrasje 25 %
Stadswandeling 9 %
Stappen 8 %
Theater/concert 8 %
Evenementenbezoek 6 %
Sportwedstrijden 5 %
Bioscoop 4 %
Museum 1 %
Attracties 1 %
Welness, sauna, beautycentrum   0 %
Overigen 6 %

Bron: CVO 2006

...verkoopt
Nederland wordt een cadeaubonnenland

...verandert
Elk seizoen is weer anders

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...onderneemt
REWIN ondersteunt Bredase ondernemers met uniek concept

...start
Een vliegende start met Youpla

....ontvouwt
Activiteiten KvK in 2008

...leert
Export subsidie regeling PSB verruimd

...verkent
Barcelona verkennen

...geeft inzicht
Gezond eten voor ouderen

...helpt
Toppers helpen MKB

...biedt
Bolides op Rosada

...studeert
Foppe bij Avans

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...kijkt
Filmevenement in Amerikaanse stijl

...golft
Golfen ook voor jongeren

...revitaliseert
Nieuwe episode in opknapbeurt Krogten

...plant
Grote werkgever

...bouwt
Uniek wonen in het Bredase station

...bindt
Nieuw leven in de brouwerij

...werkt samen
Samenwerken over de grens

...koestert
Breda koestert haar studenten

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...ontwikkelt
De vliegende auto

...krijgt
MKB krijgt gratis advies

...groeit
Forse groei van postorderbedrijven

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...besteedt
Bezoekers Breda geven meer geld uit

...komt bijeen
Nassaulezing

...begint
Heuvel wordt dynamische wijk

...communiceert
Jonge ondernemer in oud gebouw

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbeterdt
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters