Bedrijvig Breda
Samenwerken over de grens
Bijna een jaar geleden presenteerden de gemeenten Breda en Hoogstraten en de
bedrijvenverenigingen aan weerszijden van de grens de ambitieuze revitaliseringplannen
voor logistiek centrum Hazeldonk-Meer. Met de mensen die toen de plannen presenteerden
zitten we nu aan tafel om te kijken wat er allemaal van terecht is gekomen. De conclusie:
er groeit iets moois daar aan de Nederlands- Belgische grens bij Hazeldonk.
door Ron Gregoor
V.l.n.r. Fredrik Pollet, Kees Kerstens, Ton van Tilburg en Dimitri Deiteren. Foto: Robert van den Berge / het fotoburo
HAZELDONK-MEER - De partijen die betrokken zijn bij de opknapbeurt van het logistiek
centrum Hazeldonk-Meer hebben in korte tijd veel bereikt. Maar het komende jaar komt
het er op aan. Eind mei moeten alle werkzaamheden op het bedrijventerrein zijn afgerond.
Anders komt de subsidie, die de Europese Unie aan het project heeft gegeven, in gevaar.
Hazeldonk- Meer is 'het grootste internationale logistieke centrum van West- Europa'.
Dankzij een verregaande samenwerking tussen het Belgische Meer en het Nederlandse Hazeldonk.
De Ondernemer zit aan tafel met Frederik Pollet, gedelegeerde namens alle Belgische
bedrijven die in Meer gevestigd zijn, Dimitri Deiteren, parkmanager van Hazeldonk- Meer,
Ton van Tilburg, voorzitter van de bedrijvenvereniging Hazeldonk (meer dan 90 procent van
alle bedrijven is georganiseerd), Kees Kerstens, accountmanager bedrijfsleven van de gemeente
Breda, speciaal belast met de revitalisering van Hazeldonk-Meer en Rob van der Pol, vakgroep-
coördinator civieltechnische zaken bij de gemeente Breda.
Het nieuwe Logistieke Center Hazeldonk- Meer telt in totaal 160 bedrijven. Een kleine 100
daarvan staan er in Nederland, de rest dus in België. Meer ligt aan de westzijde van de A16,
terwijl Hazeldonk zich uitstrekt aan de oostzijde van de rijksweg. Binnen het revitaliseringprogramma
van Hazeldonk-Meer zijn vijf werkgroepen actief. Allemaal hebben ze een takenpakket. Samen
met de gemeenten Breda en Hoogstraten en de betrokken ondernemers pakken zij hun doelstellingen aan.
Subsidie
Het is opvallend dat Nederland en België heel nauw samenwerken. Dat heeft te maken met het
feit dat het project een flinke dot Europese subsidie krijgt. Uit de zogeheten Interreg pot
komt anderhalf miljoen euro. De gemeenten Breda en Hoogstraten, de Vlaamse Gemeenschap en
de provincie Noord-Brabant hebben de pot aangevuld tot een dikke vijf miljoen euro.
Voorwaarden zijn dat zowel aan de Belgische als aan de Nederlandse kant een aantal
verbeteringen moeten plaatsvinden, dat België en Nederland heel nauw samenwerken en dat
alle projecten voor 1 mei 2008 zijn afgerond.
Nu kun je wel willen samenwerken, maar daar moeten ook twee partijen voor zijn. In Nederland
had je de bedrijvenvereniging Hazeldonk, waarbij 90 procent van alle bedrijven aangesloten is.
"Maar wij aan de Belgische kant hadden helemaal niets", zegt Frederik Pollet, die namens de
Belgische bedrijven met zijn Nederlandse collega Ton van Tilburg aan tafel ging zitten om
te kijken hoe die samenwerking het beste gestalte kon krijgen. "De gemeente Hoogstraten
heeft mij gevraagd om namens de Kempische bedrijven te opereren."
Wonderwel was de samenwerking snel gevonden. "Wij waren uitzonderlijk eensgezind", zegt
Van Tilburg namens zijn Nederlandse collega's. "En wij hadden niets, de bedrijven aan
deze kant van de grens waren al lang blij dat er eindelijk iets van de grond kwam", weet Pollet.
Eén organisatie
In Nederland was Hazeldonk aan een flinke opknapbeurt toe omdat er veel panden leeg stonden
en delen van het terrein verwaarloosd waren. In België hadden ze behoorlijk last van de
gevolgen van de hoge snelheidstrein. "Ook wij hadden best onze wensen", weet Pollet.
In zeer korte tijd besloten de ondernemers aan beide kanten van de grens op te gaan in één
groot, grensoverschrijdend logistiek bedrijvenpark. Logistiek Centrum Hazeldonk- Meer is
de nieuwe naam van het bedrijventerrein aan weerszijden van de grens. "Dat is dan meteen
het grootste grensoverschrijdende, internationale logistieke park van West- Europa", zegt
Kerstens trots. "Naar buiten treden wij op als een geheel", zegt Pollet. "We presenteren
ons als één organisatie op buitenlandse beurzen. We hebben een nieuw, eigen logo. Modern,
strak, beide vlaggen zijn daarin te herkennen."
Dit douanecomplex wordt straks een groot, modern parkeerterrein. Foto: Robert van den Berge / het fotoburo
Organisatorisch moest er, na die intentieverklaring tot een volledige fusie van bedrijvenparken,
dus nog wel het een en ander geregeld worden. Werk aan de winkel voor een parkmanager.
Parkmanager
Dimitri Deiteren is de eerste parkmanager van Hazeldonk- Meer. Aan hem de niet geringe
taak om te zorgen dat alles reilt en zeilt op het logistiek centrum. "Ik ben eigenlijk
een soort vraagbaak voor alle ondernemers in dit gebied", legt Deiteren uit. "Als ze
klachten hebben, wensen, vragen, dan moeten ze in eerste instantie bij mij terecht.
Ik zoek uit wat ik voor ze kan doen. Vaak kan ik zelf iets doen, maar ik kan ze ook
doorverwijzen naar de instantie die ze het best kan helpen."
De Belg Dimitri Deiteren startte begin dit jaar als parkmanager. Het eerste dat hij
deed was bedrijven benaderen. "Ik heb een enquête gehouden onder alle bedrijven en ze
gevraagd wat voor hen de belangrijkste knelpunten zijn. Die moeten opgelost worden.
Daar zijn twee lijsten uitgekomen, een voor Hazeldonk en een voor Meer. Natuurlijk
worden die problematieken samen aangepakt."
De belangrijkste knelpunten voor Hazeldonk zijn: het beheer van het publiek groen,
het imago van het bedrijventerrein, het beheer van wegen en inritten, de verkeersveiligheid
op het terrein en de verlichting van de openbare weg. De top vijf voor Meer bestaat uit:
bereikbaarheid terrein openbaar groen, bewegwijzering op het terrein, inbraak en vandalisme,
verkeersonveiligheid op het terrein en het vinden van geschikt personeel. "De meeste van
die knelpunten waren al opgenomen in plannen die wij voor de beide kanten van het terrein
hebben. Met die deelprojecten wordt al veel opgelost", constateert Deiteren.
De parkmanager is ook de aanjager van de werkgroepen. Hij zorgt dat alles bij elkaar komt
en dat er spijkers met koppen geslagen worden.
Infrastructuur
Er is vijf miljoen euro beschikbaar voor de revitalisering van Hazeldonk-Meer.
Het grootste deel, bijna 70 procent daarvan, gaat naar verbetering van de infrastructuur.
Een goede verkeersafwikkeling op het Nederlandse deel van het terrein is al jarenlang een
wens van bedrijven. Die goede afwikkeling komt er via een nieuw aan te leggen parallelweg
langs de A16. Dat wordt een tweebaansweg, waarbij het verkeer in twee richtingen kan rijden.
"Het bedrijvenpark moet via die parallelweg een mooie, nieuwe en aantrekkelijke entree
krijgen", legt Rob van der Pol uit. "Langs die weg komen bomen, veelal eiken, te staan.
Bedrijven blijven altijd zichtbaar vanaf de weg."
De parallelweg krijgt ter afwikkeling van het verkeer, ook een rotonde. "Zo een waar je
makkelijk met de vrachtwagen overheen kan rijden", legt Van der Pol uit. "Logisch", vult
Ton van Tilburg aan, "het bedrijventerrein is in eerste instantie bedoeld voor vrachtwagens, de logistieke sector."
De veiligheid op die parallelweg wordt gegarandeerd door een snelheidsbeperking. Tot nu
toe is het zo dat het verkeer op die weg 80 kilometer per uur mag rijden omdat die niet
in de bebouwde kom ligt. Maar omdat de parallelweg ook langs restaurants en benzinestations
rijdt, die makkelijk en veilig bereikbaar moeten zijn, is dat wel erg hard. Van der Pol:
"We trekken nu, althans dat is het voorstel dat B en W van Breda doen, dit gebiedje bij
de bebouwde kom. Daardoor kunnen we de snelheid beperken tot 50 kilometer per uur."
Overigens is het eiland met restaurant en benzinestations niet vanaf de parallelweg
bereikbaar. "Er komt een hek waardoor vrachtverkeer daar kan bevoorraden. Hulpdiensten
kunnen er altijd doorrijden." "Hier zijn we nog aan het onderhandelen naar de praktische
invulling", vult Van Tilburg aan. "Er zitten leden van onze vereniging in dit gebied."
Tegenover de restaurants en benzinestations, langs de parallelweg, komt een parkeerterrein,
waar bezoekers van die kant hun auto kunnen parkeren. Uiteraard zijn de restaurants en
benzinestations wel bereikbaar vanaf de A16.
Parkeren
Momenteel wordt onderzocht of er op Hazeldonk, op de plaats waar nu nog de douanekantoren
gevestigd zijn, een groot parkeerterrein met outillage voor chauffeurs komt. Betaald en
beveiligd parkeren, vaak afgedwongen door de opdrachtgevers. De grondbehoefte van een
dergelijk terrein is ongeveer 6 hectare groot omdat er naast parkeerruimte ook faciliteiten
voor chauffeurs aanwezig dienen te zijn.
Als de infrastructuur op Hazeldonk en Meer op orde is, gaat de ANWB werk maken van goede
bewegwijzering. Nu nog is die een doorn in het oog van alle ondernemers. "Maar", zo verzekert
Kerstens, "Er komt een goede oplossing. Nog voor de zomer volgend jaar."
Promotieactiviteiten
Hazeldonk- Meer is sinds begin dit jaar één bedrijvencomplex. Dat moet, vindt Pollet, dan ook
maar meteen goed naar buiten worden gebracht. "Onze eerste doelstelling is om gezamenlijk,
in alles wat we doen, naar buiten te treden", stelt hij zich voor. "We zijn begonnen met het
creëren van een nieuw, modern logo. Daarin is heel gemakkelijk de Nederlandse en de Belgische
vlag te herkennen. Overal waar wij ons presenteren is dat logo te vinden."
Hazeldonk-Meer heeft de nieuwe slogan 'You can't miss it.' "Je kunt er niet omheen, maar je
kunt het ook niet missen."
Om de buitenwacht eenvoudig alles over het park te weten te laten komen heeft Hazeldonk-
Meer vanaf september een eigen website: www.lchm.eu. "Alles, wat wij maar te vertellen hebben,
is daar te vinden. Ik denk dat zo rond oktober de website operationeel is."
Eind dit jaar begint de herinrichting van de parallelweg. Foto: Robert van den Berge / het fotoburo
Op de eerste zondag van oktober presenteert Hazeldonk- Meer zich op de open bedrijvendag.
"In België is dat een traditie geworden. Er komen uit deze regio tienduizenden bezoekers
naar bedrijven kijken. Die laten zien wat ze zoal doen. Wij doen daar dit jaar voor het
eerst met een aantal Nederlandse en Belgische bedrijven aan mee.", aldus Pollet.
Veiligheid
Het bedrijventerrein krijgt naar alle waarschijnlijkheid camerabeveiliging. Kerstens:
"De burgemeester mag een aantal bedrijventerreinen aanwijzen, waar camerabeveiliging komt.
Er ligt een verzoek van ons om dat bij Hazeldonk- Meer te doen. Dan moet daarna alles
aangesloten worden op een alarmcentrale. Het probleem is dat je hier spreekt van een
grensoverschrijdend bedrijventerrein. Alarmdiensten in Nederland werken anders dan in
België. Daar moeten we nog wel uit zien te komen." Dat moet in ieder geval redelijk snel
gebeuren, want uiterlijk mei 2008 moet het project afgerond zijn.
Camerabeveiliging is dan nog maar een eerste stap om tot een optimale beveiliging van het
logistiek park te komen. Van Tilburg: "Een tweede stap is dan het - gedeeltelijk- afsluiten
van het bedrijventerrein. Er zijn momenteel gesprekken daarover gaande tussen Breda en
Hoogstraten. Het is niet eenvoudig om dat probleem op te lossen."
Breedband
De Nederlandse ondernemers zijn misschien nog wel het meest gebaat bij de aanleg van
breedband op Hazeldonk- Meer. Als een van de weinige moderne bedrijventerreinen beschikt
Hazeldonk nog steeds niet over een modern glasvezelnet. Internetverbindingen komen op een
zeer amateuristische wijze tot stand. "Dat gaat veranderen", constateren Van Tilburg en
Pollet. "Er komt een compleet nieuw breedbandnetwerk op het park, zowel aan de Belgische
als de Nederlandse kant." "State of the art, het modernste van het modernste", vult Kerstens aan.
Het bedrijf 7 Fast Fiber gaat deze maand bij alle bedrijven wensen inventariseren. Het gaat
dan hier een glasvezelnetwerk aanleggen. Zowel aan de Belgische als Nederlandse kant.
Dat is vrij uniek, want het gebeurt maar zelden dat zoiets grensoverschrijdend gebeurt.
De bedrijven krijgen dan een concreet aanbod. "Zij worden er allemaal beter van. De Nederlanders
omdat ze helemaal niets hebben, de Belgen omdat ze een veel betere verbinding krijgen voor
relatief goedkope prijs. Daarbij komt ook dat de bedrijvenvereniging het hele beveiligingssysteem op dit netwerk kan laten aansluiten.
"Het is een eenmalige kans, als bedrijven zich nu niet aanmelden, vallen ze buiten de boot.
Zeker voor die prijs", zegt Van Tilburg.
De doelstelling is om het glasvezelnetwerk aan het eind van het jaar operationeel te hebben.
Samenwerking
Een belangrijke stap om te komen tot grensoverschrijdende samenwerking en het optreden als
één logistiek park naar buiten toe, is de oprichting van een nieuwe ondernemersvereniging:
LCHM. De bestaande Nederlandse bedrijvenvereniging Hazeldonk, waar alleen Nederlandse
bedrijven lid van zijn, wordt omgevormd tot een internationale vereniging. Ton van Tilburg
en Frederik Pollet hebben de intentie uitgesproken om nog dit jaar tot een nieuwe verenigingsopzet
te komen. Zij onderzoeken of er een vereniging volgens Europees Recht opgezet kan worden.
De parkmanager zal nauw betrokken worden bij de plannen van LCHM.
|