In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Bedrijvig Breda
Samenwerken over de grens

Bijna een jaar geleden presenteerden de gemeenten Breda en Hoogstraten en de bedrijvenverenigingen aan weerszijden van de grens de ambitieuze revitaliseringplannen voor logistiek centrum Hazeldonk-Meer. Met de mensen die toen de plannen presenteerden zitten we nu aan tafel om te kijken wat er allemaal van terecht is gekomen. De conclusie: er groeit iets moois daar aan de Nederlands- Belgische grens bij Hazeldonk.

door Ron Gregoor


V.l.n.r. Fredrik Pollet, Kees Kerstens, Ton van Tilburg en Dimitri Deiteren.
Foto: Robert van den Berge / het fotoburo

HAZELDONK-MEER - De partijen die betrokken zijn bij de opknapbeurt van het logistiek centrum Hazeldonk-Meer hebben in korte tijd veel bereikt. Maar het komende jaar komt het er op aan. Eind mei moeten alle werkzaamheden op het bedrijventerrein zijn afgerond. Anders komt de subsidie, die de Europese Unie aan het project heeft gegeven, in gevaar. Hazeldonk- Meer is 'het grootste internationale logistieke centrum van West- Europa'. Dankzij een verregaande samenwerking tussen het Belgische Meer en het Nederlandse Hazeldonk. De Ondernemer zit aan tafel met Frederik Pollet, gedelegeerde namens alle Belgische bedrijven die in Meer gevestigd zijn, Dimitri Deiteren, parkmanager van Hazeldonk- Meer, Ton van Tilburg, voorzitter van de bedrijvenvereniging Hazeldonk (meer dan 90 procent van alle bedrijven is georganiseerd), Kees Kerstens, accountmanager bedrijfsleven van de gemeente Breda, speciaal belast met de revitalisering van Hazeldonk-Meer en Rob van der Pol, vakgroep- coördinator civieltechnische zaken bij de gemeente Breda.

Het nieuwe Logistieke Center Hazeldonk- Meer telt in totaal 160 bedrijven. Een kleine 100 daarvan staan er in Nederland, de rest dus in België. Meer ligt aan de westzijde van de A16, terwijl Hazeldonk zich uitstrekt aan de oostzijde van de rijksweg. Binnen het revitaliseringprogramma van Hazeldonk-Meer zijn vijf werkgroepen actief. Allemaal hebben ze een takenpakket. Samen met de gemeenten Breda en Hoogstraten en de betrokken ondernemers pakken zij hun doelstellingen aan.

Subsidie
Het is opvallend dat Nederland en België heel nauw samenwerken. Dat heeft te maken met het feit dat het project een flinke dot Europese subsidie krijgt. Uit de zogeheten Interreg pot komt anderhalf miljoen euro. De gemeenten Breda en Hoogstraten, de Vlaamse Gemeenschap en de provincie Noord-Brabant hebben de pot aangevuld tot een dikke vijf miljoen euro. Voorwaarden zijn dat zowel aan de Belgische als aan de Nederlandse kant een aantal verbeteringen moeten plaatsvinden, dat België en Nederland heel nauw samenwerken en dat alle projecten voor 1 mei 2008 zijn afgerond.

Nu kun je wel willen samenwerken, maar daar moeten ook twee partijen voor zijn. In Nederland had je de bedrijvenvereniging Hazeldonk, waarbij 90 procent van alle bedrijven aangesloten is. "Maar wij aan de Belgische kant hadden helemaal niets", zegt Frederik Pollet, die namens de Belgische bedrijven met zijn Nederlandse collega Ton van Tilburg aan tafel ging zitten om te kijken hoe die samenwerking het beste gestalte kon krijgen. "De gemeente Hoogstraten heeft mij gevraagd om namens de Kempische bedrijven te opereren." Wonderwel was de samenwerking snel gevonden. "Wij waren uitzonderlijk eensgezind", zegt Van Tilburg namens zijn Nederlandse collega's. "En wij hadden niets, de bedrijven aan deze kant van de grens waren al lang blij dat er eindelijk iets van de grond kwam", weet Pollet.

Eén organisatie
In Nederland was Hazeldonk aan een flinke opknapbeurt toe omdat er veel panden leeg stonden en delen van het terrein verwaarloosd waren. In België hadden ze behoorlijk last van de gevolgen van de hoge snelheidstrein. "Ook wij hadden best onze wensen", weet Pollet. In zeer korte tijd besloten de ondernemers aan beide kanten van de grens op te gaan in één groot, grensoverschrijdend logistiek bedrijvenpark. Logistiek Centrum Hazeldonk- Meer is de nieuwe naam van het bedrijventerrein aan weerszijden van de grens. "Dat is dan meteen het grootste grensoverschrijdende, internationale logistieke park van West- Europa", zegt Kerstens trots. "Naar buiten treden wij op als een geheel", zegt Pollet. "We presenteren ons als één organisatie op buitenlandse beurzen. We hebben een nieuw, eigen logo. Modern, strak, beide vlaggen zijn daarin te herkennen."


Dit douanecomplex wordt straks een groot, modern parkeerterrein.
Foto: Robert van den Berge / het fotoburo

Organisatorisch moest er, na die intentieverklaring tot een volledige fusie van bedrijvenparken, dus nog wel het een en ander geregeld worden. Werk aan de winkel voor een parkmanager.

Parkmanager
Dimitri Deiteren is de eerste parkmanager van Hazeldonk- Meer. Aan hem de niet geringe taak om te zorgen dat alles reilt en zeilt op het logistiek centrum. "Ik ben eigenlijk een soort vraagbaak voor alle ondernemers in dit gebied", legt Deiteren uit. "Als ze klachten hebben, wensen, vragen, dan moeten ze in eerste instantie bij mij terecht. Ik zoek uit wat ik voor ze kan doen. Vaak kan ik zelf iets doen, maar ik kan ze ook doorverwijzen naar de instantie die ze het best kan helpen." De Belg Dimitri Deiteren startte begin dit jaar als parkmanager. Het eerste dat hij deed was bedrijven benaderen. "Ik heb een enquête gehouden onder alle bedrijven en ze gevraagd wat voor hen de belangrijkste knelpunten zijn. Die moeten opgelost worden. Daar zijn twee lijsten uitgekomen, een voor Hazeldonk en een voor Meer. Natuurlijk worden die problematieken samen aangepakt."

De belangrijkste knelpunten voor Hazeldonk zijn: het beheer van het publiek groen, het imago van het bedrijventerrein, het beheer van wegen en inritten, de verkeersveiligheid op het terrein en de verlichting van de openbare weg. De top vijf voor Meer bestaat uit: bereikbaarheid terrein openbaar groen, bewegwijzering op het terrein, inbraak en vandalisme, verkeersonveiligheid op het terrein en het vinden van geschikt personeel. "De meeste van die knelpunten waren al opgenomen in plannen die wij voor de beide kanten van het terrein hebben. Met die deelprojecten wordt al veel opgelost", constateert Deiteren. De parkmanager is ook de aanjager van de werkgroepen. Hij zorgt dat alles bij elkaar komt en dat er spijkers met koppen geslagen worden.

Infrastructuur
Er is vijf miljoen euro beschikbaar voor de revitalisering van Hazeldonk-Meer. Het grootste deel, bijna 70 procent daarvan, gaat naar verbetering van de infrastructuur. Een goede verkeersafwikkeling op het Nederlandse deel van het terrein is al jarenlang een wens van bedrijven. Die goede afwikkeling komt er via een nieuw aan te leggen parallelweg langs de A16. Dat wordt een tweebaansweg, waarbij het verkeer in twee richtingen kan rijden. "Het bedrijvenpark moet via die parallelweg een mooie, nieuwe en aantrekkelijke entree krijgen", legt Rob van der Pol uit. "Langs die weg komen bomen, veelal eiken, te staan. Bedrijven blijven altijd zichtbaar vanaf de weg."

De parallelweg krijgt ter afwikkeling van het verkeer, ook een rotonde. "Zo een waar je makkelijk met de vrachtwagen overheen kan rijden", legt Van der Pol uit. "Logisch", vult Ton van Tilburg aan, "het bedrijventerrein is in eerste instantie bedoeld voor vrachtwagens, de logistieke sector." De veiligheid op die parallelweg wordt gegarandeerd door een snelheidsbeperking. Tot nu toe is het zo dat het verkeer op die weg 80 kilometer per uur mag rijden omdat die niet in de bebouwde kom ligt. Maar omdat de parallelweg ook langs restaurants en benzinestations rijdt, die makkelijk en veilig bereikbaar moeten zijn, is dat wel erg hard. Van der Pol: "We trekken nu, althans dat is het voorstel dat B en W van Breda doen, dit gebiedje bij de bebouwde kom. Daardoor kunnen we de snelheid beperken tot 50 kilometer per uur." Overigens is het eiland met restaurant en benzinestations niet vanaf de parallelweg bereikbaar. "Er komt een hek waardoor vrachtverkeer daar kan bevoorraden. Hulpdiensten kunnen er altijd doorrijden." "Hier zijn we nog aan het onderhandelen naar de praktische invulling", vult Van Tilburg aan. "Er zitten leden van onze vereniging in dit gebied." Tegenover de restaurants en benzinestations, langs de parallelweg, komt een parkeerterrein, waar bezoekers van die kant hun auto kunnen parkeren. Uiteraard zijn de restaurants en benzinestations wel bereikbaar vanaf de A16.

Parkeren
Momenteel wordt onderzocht of er op Hazeldonk, op de plaats waar nu nog de douanekantoren gevestigd zijn, een groot parkeerterrein met outillage voor chauffeurs komt. Betaald en beveiligd parkeren, vaak afgedwongen door de opdrachtgevers. De grondbehoefte van een dergelijk terrein is ongeveer 6 hectare groot omdat er naast parkeerruimte ook faciliteiten voor chauffeurs aanwezig dienen te zijn.

Als de infrastructuur op Hazeldonk en Meer op orde is, gaat de ANWB werk maken van goede bewegwijzering. Nu nog is die een doorn in het oog van alle ondernemers. "Maar", zo verzekert Kerstens, "Er komt een goede oplossing. Nog voor de zomer volgend jaar."

Promotieactiviteiten
Hazeldonk- Meer is sinds begin dit jaar één bedrijvencomplex. Dat moet, vindt Pollet, dan ook maar meteen goed naar buiten worden gebracht. "Onze eerste doelstelling is om gezamenlijk, in alles wat we doen, naar buiten te treden", stelt hij zich voor. "We zijn begonnen met het creëren van een nieuw, modern logo. Daarin is heel gemakkelijk de Nederlandse en de Belgische vlag te herkennen. Overal waar wij ons presenteren is dat logo te vinden." Hazeldonk-Meer heeft de nieuwe slogan 'You can't miss it.' "Je kunt er niet omheen, maar je kunt het ook niet missen."

Om de buitenwacht eenvoudig alles over het park te weten te laten komen heeft Hazeldonk- Meer vanaf september een eigen website: www.lchm.eu. "Alles, wat wij maar te vertellen hebben, is daar te vinden. Ik denk dat zo rond oktober de website operationeel is."


Eind dit jaar begint de herinrichting van de parallelweg.
Foto: Robert van den Berge / het fotoburo

Op de eerste zondag van oktober presenteert Hazeldonk- Meer zich op de open bedrijvendag. "In België is dat een traditie geworden. Er komen uit deze regio tienduizenden bezoekers naar bedrijven kijken. Die laten zien wat ze zoal doen. Wij doen daar dit jaar voor het eerst met een aantal Nederlandse en Belgische bedrijven aan mee.", aldus Pollet.

Veiligheid
Het bedrijventerrein krijgt naar alle waarschijnlijkheid camerabeveiliging. Kerstens: "De burgemeester mag een aantal bedrijventerreinen aanwijzen, waar camerabeveiliging komt. Er ligt een verzoek van ons om dat bij Hazeldonk- Meer te doen. Dan moet daarna alles aangesloten worden op een alarmcentrale. Het probleem is dat je hier spreekt van een grensoverschrijdend bedrijventerrein. Alarmdiensten in Nederland werken anders dan in België. Daar moeten we nog wel uit zien te komen." Dat moet in ieder geval redelijk snel gebeuren, want uiterlijk mei 2008 moet het project afgerond zijn.

Camerabeveiliging is dan nog maar een eerste stap om tot een optimale beveiliging van het logistiek park te komen. Van Tilburg: "Een tweede stap is dan het - gedeeltelijk- afsluiten van het bedrijventerrein. Er zijn momenteel gesprekken daarover gaande tussen Breda en Hoogstraten. Het is niet eenvoudig om dat probleem op te lossen."

Breedband
De Nederlandse ondernemers zijn misschien nog wel het meest gebaat bij de aanleg van breedband op Hazeldonk- Meer. Als een van de weinige moderne bedrijventerreinen beschikt Hazeldonk nog steeds niet over een modern glasvezelnet. Internetverbindingen komen op een zeer amateuristische wijze tot stand. "Dat gaat veranderen", constateren Van Tilburg en Pollet. "Er komt een compleet nieuw breedbandnetwerk op het park, zowel aan de Belgische als de Nederlandse kant." "State of the art, het modernste van het modernste", vult Kerstens aan. Het bedrijf 7 Fast Fiber gaat deze maand bij alle bedrijven wensen inventariseren. Het gaat dan hier een glasvezelnetwerk aanleggen. Zowel aan de Belgische als Nederlandse kant. Dat is vrij uniek, want het gebeurt maar zelden dat zoiets grensoverschrijdend gebeurt. De bedrijven krijgen dan een concreet aanbod. "Zij worden er allemaal beter van. De Nederlanders omdat ze helemaal niets hebben, de Belgen omdat ze een veel betere verbinding krijgen voor relatief goedkope prijs. Daarbij komt ook dat de bedrijvenvereniging het hele beveiligingssysteem op dit netwerk kan laten aansluiten. "Het is een eenmalige kans, als bedrijven zich nu niet aanmelden, vallen ze buiten de boot. Zeker voor die prijs", zegt Van Tilburg. De doelstelling is om het glasvezelnetwerk aan het eind van het jaar operationeel te hebben.

Samenwerking
Een belangrijke stap om te komen tot grensoverschrijdende samenwerking en het optreden als één logistiek park naar buiten toe, is de oprichting van een nieuwe ondernemersvereniging: LCHM. De bestaande Nederlandse bedrijvenvereniging Hazeldonk, waar alleen Nederlandse bedrijven lid van zijn, wordt omgevormd tot een internationale vereniging. Ton van Tilburg en Frederik Pollet hebben de intentie uitgesproken om nog dit jaar tot een nieuwe verenigingsopzet te komen. Zij onderzoeken of er een vereniging volgens Europees Recht opgezet kan worden. De parkmanager zal nauw betrokken worden bij de plannen van LCHM.


...verkoopt
Nederland wordt een cadeaubonnenland

...verandert
Elk seizoen is weer anders

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...onderneemt
REWIN ondersteunt Bredase ondernemers met uniek concept

...start
Een vliegende start met Youpla

....ontvouwt
Activiteiten KvK in 2008

...leert
Export subsidie regeling PSB verruimd

...verkent
Barcelona verkennen

...geeft inzicht
Gezond eten voor ouderen

...helpt
Toppers helpen MKB

...biedt
Bolides op Rosada

...studeert
Foppe bij Avans

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...kijkt
Filmevenement in Amerikaanse stijl

...golft
Golfen ook voor jongeren

...revitaliseert
Nieuwe episode in opknapbeurt Krogten

...plant
Grote werkgever

...bouwt
Uniek wonen in het Bredase station

...bindt
Nieuw leven in de brouwerij

...werkt samen
Samenwerken over de grens

...koestert
Breda koestert haar studenten

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...ontwikkelt
De vliegende auto

...krijgt
MKB krijgt gratis advies

...groeit
Forse groei van postorderbedrijven

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...besteedt
Bezoekers Breda geven meer geld uit

...komt bijeen
Nassaulezing

...begint
Heuvel wordt dynamische wijk

...communiceert
Jonge ondernemer in oud gebouw

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbeterdt
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters