|
Mercedes-Benz CL500 Imponerende coupé
Het moet een regelrechte concurrent zijn voor merken als BMW (met zijn 6-serie) en zelfs
Bentley met zijn prestigieuze Continental: de Mercedes-Benz CL. De Duitse fabriek maakt
al tientallen jaren grote coupés en doet dat met succes. Leek de vormgeving van voorgaande
modellen niet altijd even geslaagd, met deze nieuwe CL heeft Mercedes-Benz de weg weer
helemaal gevonden. Prachtige gestrekte lijnen doen de auto veel compacter lijken dan hij
in werkelijkheid is. Namelijk weer groter dan zijn voorganger.
De grootste coupés van Das Haus zijn per definitie riant uitgevoerd en zo mogelijk nog
rianter gemotoriseerd. De achtcilinder CL500 die De Ondernemer mee kreeg is qua motorisering
het 'basismodel', voor zover je daarover in deze klasse kunt spreken. Voor wat betreft
uitrusting heeft deze wagen echt alles wat je maar kunt bedenken. The sky is the limit,
zolang je maar betaalt. Want weliswaar is de standaarduitrusting zeer uitgebreid, je kunt
op deze CL nog voor tientallen duizenden euro's (!) aan extra's laten monteren. Daaronder
vallen bijvoorbeeld nachtzichtapparatuur, Distronic-plus en actieve massagestoelen die
tegendruk geven in een bocht. Door het grote open dak dat de testwagen heeft, krijg je met
alle ramen op, al snel het idee dat je in een verrukkelijke cabriolet rijdt. Het donkere
gebrom van de grote achtcilinder motor blijft met gesloten ramen en dak zo ver op de
achtergrond dat het lijkt of je door een zwerm hommels wordt voortgetrokken. Met ramen en
dak geopend hoor je wat meer van die prachtige donkerbruine roffel die de auto bij fel
accelereren voortbrengt. En die acceleratie - basismotor of niet - liegt er bepaald niet
om. In dik vijf seconden stuift de bijna twee ton zware coupé naar de 100 km limiet.
Indrukwekkend, vooral ook omdat het de auto eigenlijk geen moeite lijkt te kosten. De is
de manier waarop die imponeert maar dat geldt eigenlijk voor de hele auto. De wegligging
blijft onder alle omstandigheden perfect in balans en je hebt geen moment het idee met een
dergelijke zware auto onderweg te zijn. Het is duidelijk dat dit onderstel en deze carrosserie
voor veel zwaardere eisen zijn ontworpen. En wie (nog) meer wil zit ook goed bij Mercedes-Benz
want er is nog een drietal motoriseringen boven de 500 geplaatst. Die lijken meer te moeten
voldoen aan wensen op het gebied van prestige dan dat je ze nodig hebt, want de kickdown van
zijn automatische zevenbak verbluft bij elke snelheid. Mercedes-Benz rekent voor deze CL500
in basistrim een bedrag van dik 150.000 euro (inclusief BTW). Verschrikkelijk veel geld voor
een verschrikkelijk fijne auto...
Smart ForTwo cabriolet De kleine ondernemer
Smart, onderdeel van DaimlerChrysler, verkeert eigenlijk al sinds zijn geboorte in zwaar weer.
Het eerste kleintje, de toenmalige CityCoupé, liep niet helemaal zoals verwacht. Modellen die
nadien werden geïntroduceerd werden ook allemaal voortijdig, wegens gebrek aan succes, weer
van de markt gehaald. De nieuwe ForTwo moet het tij keren. Lukt dit niet, met de introductie
van het kleintje in de Verenigde Staten, dan wordt de stekker er uit getrokken en is het einde
verhaal voor Smart.
Om het enige model van het merk toch tot een succes te maken werd hij vanaf de bodem opnieuw
ontworpen. De basisvormgeving bleef gelijk al groeide de auto in de lengte met twintig centimeter,
wat eigenlijk in tegenstelling is met wat de auto beoogt: vervoer voor twee personen binnen
de kleinst mogelijke wagenlengte. Maar die lengte moest wat groeien om de veiligheid van dit
autootje te vergroten. Een noodzakelijke knieval om de auto in de States zelfs maar een kans
van slagen te geven. Maar er zijn meer verbeteringen ten opzichte van het voorgaande model.
Heel veel meer. Het piepkleine autootje werd in de ze tweede generatie echt een stuk volwassener.
Ten opzichte van het vorige model ForTwo groeide niet alleen de lengte van de auto, maar ook
de cilinderinhoud die nu een liter bedraagt. Die groei heeft een aantal voordelen. Een ervan
is, uiteraard, dat de ForTwo een stukje kwieker werd. Een ander voordeel ervan is dat het
motorblok niet meer klinkt als een overspannen kruimeldief, maar een wat rustiger loop kent.
Smart gokt er vast op dat deze motor ook wat duurzamer is dan het vorige blokje, dat soms een
niet al te lange levensduur kende. Feit daarentegen is wel dat er vaak enorm mee geracet wordt,
waarvoor de auto natuurlijk niet bedoeld is. Ook de versnellingsbak, in het vorige model bron
van veel kritiek, werd aangepakt en schakelt nu sneller waarbij je in de auto tussen de verzetten
wat minder door elkaar wordt geschud. De cabriolet heeft, ten opzichte van het voorgaande model,
nu het voordeel dat het dak, vanaf de bestuurdersplaats helemaal naar achteren kan zakken, vice
versa. Het interieur werd ook wat minder speelgoedachtig en alles lijkt heel goed in elkaar
geschroefd. De stoelen zitten, als vanouds, prima en de auto maakt eigenlijk verder een heel
volwassen indruk. Het is een heerlijkheid om in de stad te weten dat je het karretje overal
kunt parkeren. Het kleinste plaatsje is al voldoende, al is de nieuwe ForTwo te lang geworden
om hem dwars in een parkeervak te zetten. Maar ja, dat zag je toch al nooit. Het is nog te
vroeg om te zeggen of je de nieuwe ForTwo ook zoveel als reclameobject zult zien rijden.
De auto is pittig geprijsd en dat is voor een reclame-uiting nooit een voordeel. Reken voor
een ForTwo op een basisprijs van krap negen mille, inclusief BTW. De cabrio kost 4 mille meer.
Peugeot 207 CC Stijlvolle coupé/ cabriolet
Ooit was de 206 CC de smaakmaker in zijn klasse. Nieuw en onderscheidend, door zijn wegklapbare
hardtop en met een prijs die niet iedereen direct de haren te berge deed rijzen. De concurrentie
zag het succes van Peugeot met lede ogen aan, werd wakker en nu hebben erg veel fabrikanten van
kleinere auto's een coupé/cabriolet in het programma. Peugeot liet ondertussen de 207 de 206
opvolgen en het was van meet af aan duidelijk dat ook hiervan een open versie moest komen.
Peugeot, dieselspecialist bij uitstek, zorgde er bovendien nog eens voor dat voor de CC ook
een superieure dieselmotor beschikbaar is. Een begeerlijke combinatie, deze cabrio/coupé met
schitterend dieselblok in het vooronder.
Ten opzichte van de 206 ging het hele concept op de schop. Geen moertje bleef gelijk. En de
206 was al zo'n fijn karretje; dus dat zit met deze 207 CC helemaal wel snor. Geweldige stoelen,
een fraai dashboard en natuurlijk een heerlijke dieselmotor die wel veel kracht heeft maar weinig
geruis produceert. Super! Ook veranderd ten opzichte van het voorgaande model is dat je dit
Peugeotdak kunt openen/sluiten tijdens een langzame rit. Het dak van het vorige model gaf nogal
eens problemen als halverwege de knop uit je vingers schoot waardoor het half open bleef steken.
Die problemen zijn aangepakt en verholpen. De 1.6 liter HdiF motor van deze CC zorgt voor een
afgetraind paardenspan van 110 stuks. Die zorgen ervoor dat deze Peugeot voldoende snel uit de
startblokken komt. Je kunt er bovendien heerlijk rustig mee cruisen. Juist voor de veelrijders
onder ons (diesel) is een cabriolet geweldig omdat zij ook juist veel tijd doorbrengen in hun
auto en dus veel plezier hebben van de extra investering van het klapdak. Na het succes van de
206 zal ook de 207 het als CC heel goed gaan doen. Reken voor een CC diesel op een vanafprijs van 27.500 euro.
|
|
|
|
Nederland wordt een cadeaubonnenland
Elk seizoen is weer anders
De stoel
De stand van zaken
Grenzeloos innoveren met Syntens
REWIN ondersteunt Bredase ondernemers met uniek concept
Een vliegende start met Youpla
Activiteiten KvK in 2008
Export subsidie regeling PSB verruimd
Barcelona verkennen
Gezond eten voor ouderen
Toppers helpen MKB
Bolides op Rosada
Foppe bij Avans
Een lichte zomerdip: 6,9
Filmevenement in Amerikaanse stijl
Golfen ook voor jongeren
Nieuwe episode in opknapbeurt Krogten
Grote werkgever
Uniek wonen in het Bredase station
Nieuw leven in de brouwerij
Samenwerken over de grens
Breda koestert haar studenten
Het wordt eenvoudiger
De vliegende auto
MKB krijgt gratis advies
Forse groei van postorderbedrijven
Blijven hangen boven Lelystad
Helicon zit altijd in de lucht
Zakelijk onderweg
De Beleggingsadviseurs
Bezoekers Breda geven meer geld uit
Nassaulezing
Heuvel wordt dynamische wijk
Jonge ondernemer in oud gebouw
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters
|
|
|
|