In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

De vliegende auto

Stel je maar voor: de bovenste luchtlagen zijn wereldwijd buitengewoon vol en ook de wegen zitten verstopt door het drukke autoverkeer. Maar daartussen is nog heel veel ruimte, en daar past precies mijn PAL-V tussen.' John Bakker, initiator en chief technology officer van PAL-V (Personal Air & Land Vehicle), is er helemaal zeker van dat de luchtlagen die nu nog vrij zijn, binnen afzienbare termijn worden gevuld door zijn uitvinding: de PAL-V. Een vliegende auto.

door Ad van Bladel


Met de PAL-V de lucht in.
Illustratie: Spark Design

'S-GRAVENMOER - John Bakker: 'De PAL-V biedt uitkomst tussen rijden via overvolle snelwegen en het vliegen van grotere afstanden. Het is echt een van deur-tot-deur oplossing, in tegenstelling tot waar overheden mee komen. Die zijn meer op gericht om van punt tot punt te komen. Het Amerikaanse NASA rekent er op dat tussen 2025 en 2030 zo'n drie procent van alle verkeer dat nu over de weg gaat, dan door de lucht zal plaatsvinden. We werken inmiddels ook met NASA samen.'

Bakker kreeg zijn idee via het vliegen met ultra-light vliegtuigjes. "Ik zat op een bepaald moment achter in de tuin toen ik bedacht hoe heerlijk het zou zijn als je vanuit huis zou kunnen opstijgen en landen. Zo'n ultra-light vliegtuigje waarmee ik als piloot vaak had gevlogen, is in de lucht vrij instabiel en je kunt er niet mee rijden. Ik wilde wat anders bedenken. Ongeveer in die periode kwam het automerk Carver met zijn driewieler uit die - net als een motorfiets - overhelt in de bochten. Ik begon in gedachten wat zaken te combineren en zo ontstond het idee rondom de PAL-V."

Rijden en vliegen
Een voertuig waarmee je én kunt rijden én kunt vliegen. "Het idee rondom een helikopter - dat ik in eerste instantie had - werd al snel verlaten omdat een helikopter van zichzelf instabiel is en enorm veel onderhoud nodig heeft. Zoiets wordt nooit geschikt als vervoermiddel voor de massa. En dat is iets dat ik wel voor ogen heb. Om een voorbeeld te geven: elk uur heli vliegen vergt acht uur onderhoud. Voor legerheli's zelfs 16 uur... Ik belandde bij het idee van een kruising tussen een gyrokopter en een auto." Een gyrokopter is in de lucht veel stabieler dan een heli en dankzij een inmiddels gepatenteerd systeem van het inklappen van de rotorbladen blijft de PAL-V ook smal genoeg om zich over de weg te bewegen. "In de PAL-V zit je met tweeën achter elkaar, net als in een Carver. Dat heeft tot voordeel dat je op de weg wendbaar bent, terwijl de rotorbladen toch opgeborgen kunnen worden. Qua veiligheid staat een gyrokopter veel hoger aangeschreven omdat ze nooit zomaar uit de lucht vallen maar, dankzij de pushpropellor, in een noodsituatie gecontroleerd omlaag zullen komen."

Geen luchtfietserij
Dat John Bakker niet bezig is met luchtfietserij maar zijn plan terdege - en sinds 2000 - heeft uitgewerkt, blijkt uit het feit dat hij met vooraanstaande instituten in de wereld samenwerkt.

"Diverse universiteiten doen mee en diverse hoogtechnische instituten als NASA zorgen ervoor dat het geheel daadwerkelijk vorm moet krijgen. De mogelijkheden van de PAL-V zijn dan ook enorm. Niet alleen binnen de westerse economieën met hun dichtgeslibde infrastructuur, maar denk ook eens aan juist de nieuwe economieën.

Landen waar nog geen uitgebreid en geldvretend snelwegennet ligt en die dat misschien ook niet willen. Ook zij zullen met een betrekkelijk simpel net van vertrek- en landingsplaatsen voldoende hebben. In wezen slaan zij dus op logistiek gebied een hele fase over, namelijk die van de aanleg van de peperdure en ruimtevretende snelwegen. Voor Nederland is uitgerekend dat we met een zo'n 65 landings- en vertrekpunten toe kunnen. Veelal gelegen bij tankstations langs snelwegen. In die zin hoef je dan nooit ver te rijden om te kunnen vliegen. Die velden hoeven overigens ook maar een hectare groot te zijn.

Het vliegen gebeurt via zogenaamde luchtcorridors om de veiligheid te vergroten. Je vliegt op zicht, maar het aantal voorzorgsmaatregelen ten aanzien van de veiligheid waarborgt een veilige vlucht. En wie denkt dat dit allemaal heel veel kosten met zich zal meebrengen komt waarschijnlijk bedrogen uit. Bovendien is het zo dat nieuwe vervoersmethoden altijd een investering vergen. In het begin van het autotijdperk waren er ook geen geschikte wegen en kijk nu eens om je heen. Dat heeft heel veel meer geld gevergd dan dit ooit zal kosten.

Een ander groot voordeel van de PAL-V is de grote inzetbaarheid bij rampen, overal in de wereld. In een Hercules vrachtvliegtuig, past na enig demontagewerk, één helikopter terwijl er maar liefst 35 (!) PAL-V's in passen. Dat maakt je in een rampgebied, waar ook ter wereld, veel wendbaarder waardoor je adequater hulp kunt bieden. Ook al geen gering voordeel lijkt me.'

Meer informatie via:
Internet: www.pal-v.com


...verkoopt
Nederland wordt een cadeaubonnenland

...verandert
Elk seizoen is weer anders

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...onderneemt
REWIN ondersteunt Bredase ondernemers met uniek concept

...start
Een vliegende start met Youpla

....ontvouwt
Activiteiten KvK in 2008

...leert
Export subsidie regeling PSB verruimd

...verkent
Barcelona verkennen

...geeft inzicht
Gezond eten voor ouderen

...helpt
Toppers helpen MKB

...biedt
Bolides op Rosada

...studeert
Foppe bij Avans

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...kijkt
Filmevenement in Amerikaanse stijl

...golft
Golfen ook voor jongeren

...revitaliseert
Nieuwe episode in opknapbeurt Krogten

...plant
Grote werkgever

...bouwt
Uniek wonen in het Bredase station

...bindt
Nieuw leven in de brouwerij

...werkt samen
Samenwerken over de grens

...koestert
Breda koestert haar studenten

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...ontwikkelt
De vliegende auto

...krijgt
MKB krijgt gratis advies

...groeit
Forse groei van postorderbedrijven

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...besteedt
Bezoekers Breda geven meer geld uit

...komt bijeen
Nassaulezing

...begint
Heuvel wordt dynamische wijk

...communiceert
Jonge ondernemer in oud gebouw

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbeterdt
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters