Bedrijvig Breda
Het wordt eenvoudiger
Exploitatievergunningen voor de horeca moeten worden afgeschaft. Ze zijn zinloos want
via bestemmingsplannen is exact te reguleren waar er wel en waar geen horecagelegenheid
mag komen. Kapvergunningen moeten alleen maar worden afgegeven voor bomen die deel uitmaken
van een beschermde bomenlijst. Ook de reclamevergunning moet worden afgeschaft, er moeten
private afspraken gemaakt worden voor reclame- uitingen.
door Ron Gregoor
Winkels hoeven geen vergunning meer te hebben voor het maken van reclame. Foto: archief BN/DeStem
BREDA - Als het aan de Kamer van Koophandel, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het
Rijk ligt, komen er straks veel minder regels. Een groot aantal reglementen moet worden
vereenvoudigd. De Kamer van Koophandel West- Brabant heeft met haar document '12 Best Practices'
een eerste stap gezet in de vereenvoudiging van de regelgeving. Het boekwerk is inmiddels
omarmd door alle Kamers van Koophandel in het land. Vorige maand verscheen het document, de
Kamers gaan samen met de diverse overheden aan tafel zitten om de 'praktijkvoorbeelden' uit
te werken.
Het gaat om twaalf van de meest voorkomende gemeentelijke vergunningen. Gemeenten hebben
gemiddeld te maken met tussen de 40 en 60 vergunningen.
De twaalf Best Practices gaan over: aanlegvergunningen, evenementenvergunningen,
exploitatievergunningen voor de horeca, in- en uitritvergunningen, innemen van gemeentegrond
voor niet- commerciële doeleinden, kapvergunningen, marktplaatsvergunningen, reclamevergunningen,
speelautomatenvergunningen, ventvergunningen, vergunningen voor een alarminstallatie en de
winkeluitstalvergunning.
Al jaren klagen ondernemers in ons land over de zeer vele en ingewikkelde regels, waaraan zij
zich moeten houden. De Kamer van Koophandel in West- Brabant startte twee jaar geleden een
project om de omvang van de gemeentelijke regelgeving te reduceren en de kwaliteit van de
regelgeving te verbeteren. Het resultaat ligt er nu: een handboek getiteld: 12 Best Practices.
Voor het reduceren van gemeentelijke Administratieve Lasten voor bedrijven. Of, van denken naar doen.
Afschaffen
De Kamer van Koophandel in West- Brabant stond twee jaar geleden aan de wieg van de kentering.
Daar startte een project om alle vergunningen onder de loep te houden. Alle elf gemeenten in de
regio West- Brabant deden mee. Zij hebben intussen gezamenlijk op B en W- niveau besloten om de
regeldruk voor bedrijven aanzienlijk te reduceren. Concreet betekent dit dat 40 procent van de
vergunningen die door de projectgroep zijn onderzocht, wordt afgeschaft of vereenvoudigd. Per
gemeente zijn dat 15 tot 25 vergunningen, ontheffingen en toestemmingen.
Op basis van dit geslaagde project in West- Brabant blijkt dat door de gevolgde aanpak de
Administratieve Lasten voor bedrijven en burgers in de betrokken gemeenten tussen de 30 en
60 procent zijn gedaald. Er is sprake van een vermindering van gemeentelijke lasten van tussen
de 20 en 40 procent. Het blijkt dat de aanvraagtijden verkort zijn met tussen de 40 en 60 procent.
De Kamers van Koophandel hebben intussen in zes regionale projecten met 42 gemeenten- die deels
afgerond zijn en deels nog lopen- gezamenlijk met de betrokken gemeenten veel ervaring opgedaan
over de mogelijkheden om de regeldruk voor ondernemers concreet en meetbaar te verminderen.
De ervaringen uit deze projecten zijn vertaald naar zogenaamde 'Best Practices', die inzicht
verschaffen in de mogelijkheden om de regeldruk te verminderen. Vorige maand verscheen de brochure,
waarin die '12 Practices' uitgebreid besproken worden. De twaalf vergunningen zijn geselecteerd
door een begeleidingsgroep waarbij getracht is om verschillende invalshoeken en sectoren met
elkaar in een beperkte selectie van 12 te combineren.
Brochure
De brochure geeft aan naar welke oplossingen gestreefd kan worden als een gemeente van plan is
om de Administratieve Lasten voor bedrijven aan te pakken. In sommige van deze Best Practices
wordt aangegeven dat de vergunning kan worden afgeschaft. Andere Best Practices gaan er van uit
dat vereenvoudigingen worden aangebracht. Nader bezien levert dat niet alleen besparingen op voor
bedrijven, maar kan het ook voor de gemeentelijke organisatie voordelen opleveren. Gemeenteambtenaren
kunnen op hoofdlijnen vergelijken tussen de huidige situatie in hun gemeente en de beschreven Best Practices.
De Kamer van Koophandel laat nadrukkelijk weten dat een best Practice niet het proces kan vervangen
dat een gemeente moet doorlopen voor concrete dereguleringsmaatregelen. Een best Practice beschrijft
het mogelijke eindresultaat van de herziening van een vergunning op hoofdlijnen.
Het initiatief van de West- Brabantse Kamer van Koophandel is inmiddels landelijk overgenomen.
Het verminderen van de regeldruk voor ondernemers leeft als thema intussen bij vele organisaties en
belangengroeperingen. Zo heeft bijvoorbeeld MKB Nederland met het ministerie van Economische Zaken een
'Handreiking ondernemersgerichte Algemene Plaatselijke Verordening' laten opstellen, met voorstellen
voor het schrappen en vereenvoudigen van zes vergunningen. De vereniging van Nederlandse Gemeenten
(VNG) is ook met een project bezig om regels te vereenvoudigen. Maar de voorliggende 12 Best Practice
gaan daarin een slag verder. Er wordt niet alleen ingegaan op de mogelijke verandering van de regelgeving.
Het zijn bewezen oplossingen die met succes in de praktijk zijn toegepast en derhalve voor de betreffende
vergunning als maatlat kunnen dienen.
De nieuwe regels
De 12 Best Practices van de West- Brabantse Kamer van Koophandel gaat uit van twaalf veel voorkomende
vergunningen.De beste oplossingen voor de voorkomende gevallen, zegt de Kamer.
-
Volgens de nieuwe voorstellen moeten bedrijven nog wel een aanlegvergunning hebben. Het gaat om
een vergunning om in gebieden met landschappelijke of cultuurhistorische waarde wegen aan te leggen,
sloten te graven of te dempen, bomen te planten en te rooien en grond op te hogen of af te graven.
De Kamer wil in ieder geval de aanvraagtijd voor mandatering aanzienlijk bekorten. Dat kan onder
meer door het digitaal aanbieden en minimaliseren van aanvraagformulieren. De gemeente Simpelveld
onderzoekt nu de mogelijkheid om een mandaatstelling te regelen.
-
Om een feest of evenement te organiseren, heb je een evenementenvergunning nodig. Voor kleine evenementen
worden die vergunning omgezet in algemene regels, Voor alle feesten gelden dezelfde regels. Terneuzen heeft
al algemene regels voor kleine evenementen, iedere andere Nederlandse gemeente kan die overnemen.
-
De KvK wil de exploitatievergunning voor de horeca afschaffen Aantallen en locaties van horeca- ondernemingen
kunnen via het bestemmingsplan worden gereguleerd. Via bestaande wet- en regelgeving kan worden opgetreden tegen
mogelijke overlast door onder andere parkeren, criminele activiteiten en zwerfvuil.
-
In- en uitritvergunning, de beste oplossing is ook hier algemene regels vast te stellen over het
gebruik daarvan. In de algemene regels staan criteria voor locatie, afmetingen, plaats, aanlegvoorwaarden
en materialen. De Friese gemeente Wymbritseradiel heeft die al.
-
Als iemand op de openbare weg een steiger, puinbak of container wil plaatsen, moet hij daarvoor
een vergunning hebben. Hoeft niet meer, zegt de Kamer van Koophandel, algemene regels over het
gebruik van de openbare weg zijn voldoende. Woensdrecht heeft die en dat werkt prima.
-
Kapvergunningen zijn alleen nodig voor het kappen van bomen die op een beschermde bomenlijst staan.
-
Een marktplaatsvergunning voor het innemen van een plaats op de week- of dagmarkt, moet
voortaan voor onbepaalde tijd gegeven worden en niet, zoals nu, om de zoveel jaren verlengd
worden. Steenbergen heeft er goede ervaringen mee.
-
De Reclamevergunning moet worden afgeschaft. Volgens de KvK reguleert de Woningwet het
grootste deel van de reclame- uitingen. Breda heeft al eerder de reclamevergunning afgeschaft.
-
Als iemand een vergunning aanvraagt voor speelautomaten, moet hij die in principe voor onbepaalde
tijd krijgen, vindt de KvK. Rucphen werkt al met dat principe.
-
Een ventvergunning moet worden afgeschaft. De vergunning wordt in de praktijk weinig aangevraagd,
nooit geweigerd, van wildgroei is geen sprake en het aanbieden van slechte handelswaar kan met
een vergunning niet worden voorkomen. Uit de tijd dus, daar is Moerdijk al eerder achter gekomen.
-
De Kamer wil ook de vergunning voor het hebben van een alarminstallatie afschaffen. Hiervoor
geldt hetzelfde als de ventvergunning.
-
Voor het uitstallen van goederen op de openbare weg voor een winkelpand zou eigenlijk algemene
regels moeten gelden. Rotterdam heeft die al en dat bevalt de stad prima.
|