Het Bruynzeel kooktheater
een nieuw en uniek concept
We leven in een hectische maatschappij, iedereen heeft het druk en bijna geen tijd zich te ontspannen. Van 's morgens vroeg tot 's
avonds laat rennen we om overal op tijd te zijn. Het enige moment van de dag, dat we met het hele gezin samen zijn, is tijdens het
avondeten. Daarom opende Bruynzeel keukens, een maand geleden in haar hoofdvestiging in Bergen op Zoom, een showroom volgens een totaal
nieuw en uniek concept. Sfeer en gezelligheid staan hierbij centraal. Geen saaie keukenopstellingen meer, maar sfeer proeven in het kooktheater.
Cees Bruynzeel is de grondlegger van het Bruynzeel imperium. In 1897 start hij met houten vloerdelen in timmerfabriek 'de Arend'. Nu nog steeds
komt dit logo terug in het beeldmerk. Veertig jaar later wordt de eerste keuken gemaakt en in 1946 start Bruynzeel met de potlodenproductie. Door
overheidsbezuinigingen in de woningbouw en door felle concurrentie van voornamelijk Duitse fabrikanten blijkt een opsplitsing van het concern in
kleinere zelfstandige divisies noodzakelijk. Zo ontstaan in 1982 de drie aparte ondernemingen voor keukens, potloden en vloeren. De keukendivisie
komt in handen van de familie Smits.
Het succes
Momenteel heeft Bruynzeel de grootste keukenfabriek van de Benelux. Ze produceert per jaar 90.000 keukens, heeft per dag 30 vrachtwagens op de weg
en biedt werkgelegenheid aan 560 werknemers. H. Brans, algemeen directeur, wijdt het succes aan de kracht van Bruynzeel: 'We zijn goed in het maken
van keukens. Naast fabrieksactiviteiten hebben we een groot verkoopapparaat: 18 eigen verkooppunten, 14 franchisers en 40 dealers. Een heleboel
schakels worden overgeslagen en we kunnen direct inspelen op de behoefte van de klant. Daarnaast staan productinnovatie en technische ontwikkelingen
bij ons hoog in het vaandel.'
Complete beleving
Ook bij Bruynzeel merkten ze, dat de consument steeds meer te besteden heeft. Standaardkeukens werden minder verkocht en er was meer vraag naar keukens
die pasten bij de mensen, die ermee moesten werken. 'De tijd dat iedereen in een straat dezelfde witte keuken heeft, is voorbij', vertelt Brans.
In de showroom zie je geen honderdduizend keukens kil naast elkaar opgesteld, maar een aantal gezellige ruimtes met elk hun eigen sfeer. Het is alsof de
ruimtes bewoond worden, maar de bewoners net even weg zijn. Zo is er een opstelling die je het gevoel geeft op een kinderfeestje te zijn beland, compleet
met slingers aan de muur, cadeaus op de grond en ranja op de aanrecht. 'In de showroom staan minder keukens dan voorheen, terwijl we een grotere
verkoopvloeroppervlakte hebben. We richten ons meer op de complete beleving van keukens en sfeer, daarom hebben we meer ruimte per keukenopstelling nodig',
legt Brans uit.
Retailer wordt entertainer
In het midden van de showroom bevindt zich het kooktheater, dat loungeachtig aandoet. Vanuit lekker zittende fauteuils en twee lange eettafels kijk je uit
op de megakeuken, die er niet alleen voor de show staat, maar ook gebruikt wordt. Elke woensdag, donderdag en vrijdagmiddag zijn er kookvoorstellingen. Tv-kok
Carola Thomas (RTL4 koffietijd), maakt dan de heerlijkste gerechten klaar. Op woensdagavond geeft ze er ook nog kookcursussen en workshops. 'De retailer wordt
een entertainer', zegt Brans lachend. 'De consument wil vermaakt worden. Niks is vervelender dan met kleine kinderen een keuken te kopen. We hebben daarom een
veilige kinderkeuken, waar kinderen zich naar hartelust in kunnen uitleven.' Pa kan een bakje koffie drinken en een krantje lezen en ma kan ongestoord shoppen
in de stylingwinkel met kookaccessoires.
Enkele bekende Bruynzeel keukens zijn te zien in de televisieprogramma's Big Diet en Starmaker, waar de gigant keukens aan geleverd heeft. Het bedrijf heeft nog
vele plannen voor de toekomst. Zo wil ze meerdaagse arrangementen organiseren, waarbij een showroombezoek wordt aangevuld met een museumbezoek, een fabrieksrondleiding,
een hotelovernachting en een culinair spektakel.
|