Innoveren is te leren
Ondernemers ontwikkelen met speciale methode nieuwe ideeën voor bestaande markt
"Het lukt werkelijk om in korte tijd een geslaagd innovatief product of dienst voor je bedrijf te ontwikkelen". Dit zegt
Peter van Leemput, Technical Consultant Data Services van MediaMotion Data BV heel stellig. Hij kreeg de opdracht binnen zijn
bedrijf, dat CD's en DVD's produceert, draagvlak te creëren voor innovatie. Hij was dus al langer bezig met zaken als innovatie,
hoe je als bedrijf te blijven onderscheiden en hoe de hevige concurrentie in je branche voor te blijven.
Het team van MediaMotion Data BV dat het idee ontwikkelde voor een nieuwe innovatieve
vorm van dienstverlening.
Marktgericht innoveren
Om hieraan meer vorm te geven, kwam het project "Markt gericht innoveren" dan ook op het juiste moment voor het
voetlicht van MediaMotion en Peter van Leemput werd aangesteld als projectleider. "De sessies binnen het project
hebben ons veel waardevolle nieuwe ideeën opgeleverd. We werkten samen met de verschillende disciplines binnen ons
bedrijf. En juist vanuit die hoek van onze organisatie waar je het niet zo snel zou verwachten kwamen veel verrassende
ideeën. De werkwijze bij Marktgericht innoveren is totaal anders dan bijvoorbeeld bij een brainstormsessie. Je werkt en
denkt na binnen een vaste structuur, die je verplicht op een bepaalde manier te gaan denken. Bovendien ga je uit van een
bestaand product of dienstverlening. Je blijft daardoor bij de basis van het bekende. Door hiermee te "stoeien" is de
kans groot dat opnieuw een geslaagd, iets afwijkend product of extra stuk service aan je dienstverlening wordt bedacht".
De juiste methodiek
Met het project Marktgericht innoveren bieden regionale ontwikkelingsmaatschappij N.V. REWIN en Innovatienetwerk voor
ondernemers Syntens, ondernemers een eenvoudige werkwijze aan waarmee zij op een snelle manier nieuwe toepassingen voor
bestaande producten en diensten kunnen creëren. Maar ook voor een innovatieve ondersteuning bij het professionaliseren
van een organisatie of proces is Marktgericht innoveren interessant. Sommige goede ideeën ontstaan bij toeval. Maar er
bestaan ook methodieken om bewust op zoek te gaan naar nieuwe producten of diensten. De methode, die bij Marktgericht
innoveren wordt gebruikt is de zogenaamde SIT methode (Systematic Inventive Thinking). Door op een andere manier naar
het bestaande te kijken kan met een simpele toevoeging, verdeling of verandering een geheel nieuwe toepassing of
invalshoek ontstaan. De SIT methode is een eenvoudig en snel te leren techniek.
Substra BV heeft dé optimale machine bedacht met "Marktgericht innoveren".
Weinig ontwikkelingskosten
Omdat men bij het ontwikkelen van nieuwe concepten met de SIT methode opzettelijk zo dicht mogelijk bij de basis van een
bestaand product of dienst blijft, blijven de ontwikkelingskosten laag. Het streven is om producten als het ware uit te
bouwen, uit elkaar te halen of slimme delen toe te voegen. Dat betekent eveneens, dat nieuw ontwikkelde producten snel
afzet vinden bij de voor de ondernemer bekende kanalen. Geen extra investeringen dus bij het vinden van nieuwe
verkoopmogelijkheden.
Oogkleppen af
Voor Paul Balvers, directeur van Substra BV was het creëren van een optimaal productieproces uitgangspunt voor deelname
aan het project Marktgericht innoveren. Substra is producent van steenwolproducten voor de glastuinbouw wereldwijd. Zij
maken "custom made" steenwolproducten waarin planten kunnen wortelen. Paul Balvers: "wij maakten gebruik van een
productiemethode die vanaf het begin van ons bedrijf eigenlijk niet veel veranderd was of waarop in de loop der tijd
enkel op een ad hoc wijze veranderingen waren toegepast. Met de methode, die wij bij Marktgericht innoveren leerden
gingen wij met ons team, bestaande uit de productiemanager, de assistent productiemanager, de verkoopmanager en mijzelf,
aan de slag om geheel fris tegen alles aan te kijken. Wij werden gedwongen om alle kennis over het bedrijf en het
productieapparaat opzij te zetten en zonder last van bedrijfsblindheid of de oogkleppen die je voor hebt, blanco en
geheel frank en vrij tegen alles aan te kijken. Daardoor kom je zeker op nieuwe inzichten". Tevreden stelt Balvers vast,
dat zij dankzij het project het voor elkaar hebben gekregen de belangrijkste onderdelen van de voor het bedrijf optimale
machine te inventariseren. "Wij hebben als team een volledig programma van eisen opgesteld voor een nieuw te bouwen
machine, die zo richting machinebouwer kan. Een klus, die zonder de ons geleerde methode zeker niet zou zijn gelukt
en al helemaal niet in deze korte tijd".
Marktgericht innoveren wordt uitgevoerd door de regionale ontwikkelingsmaat-schappij N.V. REWIN West-Brabant en Syntens,
Innovatienetwerk voor ondernemers, ICSB Marketing & Strategie en Kelder Productontwikkeling. Het project wordt mede
mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Regionaal Actieprogramma West-Brabant (REAP) en Innovatieve Acties
Brabant (IAB, een initiatief van de Provincie Brabant en de Europese Commissie).
Ondernemers die ook willen deelnemen aan dit project of hierover meer informatie wensen kunnen contact opnemen met
Marc de Haas van REWIN, 076 - 5646783 m.dehaas@rewin.nl
of Jan Kees Oom van SyntensT 076 - 5646707 jko@syntens.nl
|