In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2005













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
Triagilitas
ING Bank
ING Bank
Weg transport?

Ze zijn niet weg te denken uit ons straatbeeld: auto's, auto's en nog eens auto's. Hoe gevarieerd ook in soorten en maten is hun voornaamste eigenschap toch altijd het vervoeren van mensen en goederen. Graag wil ik het hier met u hebben over de bedrijfswagen, over het vervoer van goederen en dan met name over de keuze van een ondernemer voor een bepaald voertuig.


Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant

Het is algemeen bekend dat de aard van de te vervoeren goederen mede bepalend is voor de keuze van het soort voertuig: voor pakketjes neem je een kleine bestelauto, voor olie zal je toch eerder een flinke tankwagen kiezen. Minder bekend bij het grote publiek zijn andere afwegingen die een ondernemer moet maken over bijvoorbeeld motorvermogen, asbelasting, totale belasting, de cabine-inrichting en -afmetingen, (multi-)functionaliteit, navigatie, volgsysteem, camera's, kortom, te veel om hier op te noemen. En daar is de afgelopen tijd ook nog de discussie bij gekomen over de euronorm: de mate waarin een motor emissie uitstoot, in gewonemensentaal: in welke mate een bepaald type motor vervuiling produceert. Gedreven door dergelijke Europese en nationale wetgeving op dit gebied brengen de producenten bedrijfsauto's op de markt met nieuwe motoren die minder belastend zijn voor het milieu.

Iedereen kan het belang onderschrijven om deze motoren te verbeteren teneinde het milieu minder te belasten. Maar het wordt ondernemers in de vervoersbranche momenteel wel erg moeilijk gemaakt. Wat eraan dreigt te komen is dat een aantal producenten een nieuwe motor voor zwaardere bedrijfswagens op de markt gaat brengen met een extra systeem dat de uitstoot van dergelijke ongewenste stoffen zal verminderden maar waar wel een afzonderlijk tanksysteem voor moet worden ingebouwd. Dat kunt u zich als volgt voorstellen: deze wagens zullen niet alleen de traditionele diesel tanken, maar daarnaast ook nog een aparte toevoeging voor het emissiesysteem. Maar deze toevoeging kan dan waarschijnlijk niet getankt worden bij de pomp langs de weg, maar uitsluitend op het thuisadres van het bedrijf in kwestie. Daar komt nog bij dat in sommige landen wel alvast een koppeling wordt gemaakt tussen de milieunorm waaraan een motor voldoet en belasting of tol. In Duitsland betekent de recent ingevoerde maut (tolheffing) dat een betere emissienorm al resulteert in minder tol.

Zoals gezegd staat een ondernemer, in dit geval een bedrijf in de transport en logistiek, voor talloze lastige afwegingen. Eigenlijk heb ik het in het bovenstaande alleen maar gehad over de keuze van de motor, dus de keuze voor het merk. Al eerder heb ik het op deze plek gehad over de dynamiek van deze sector, de beweging van de goederenstromen richting het oosten. Ik zou het ook nog met u moeten hebben over de sterke kostenfluctuaties waarvoor men wordt gesteld door de hoge dieselprijzen in het afgelopen jaar, de verwachte nieuwe wetgeving over arbeidstijden en de voortdurende filedruk.

Het voert te ver om overal op in te gaan. Een beter milieu willen we allemaal, dat valt niet te betwisten, maar zoals u hierboven kon lezen komen de kosten voor de ontwikkeling van technieken voor verbeterde emissies toch onevenredig snel op voorhand op het bordje van de individuele onderneming. Kennelijk is dit onvermijdelijk. De sector steekt er veel geld en moeite in hetgeen het grote publiek zich niet altijd realiseert. Transport timmert niet alleen aan de weg en onze economie, maar investeert ook in een beter milieu! De ING Bank spreekt regelmatig en diepgaand met ondernemers in de transportbranche en denkt met hen mee. Inzichten en kennis, die ook door onderzoek worden verkregen, worden vastgelegd in onder meer sectorstudies (zie www.ingbank.nl). Door haar branchegerichte aanpak is de ING Bank een uitstekende partner voor Transport.

Peter van den Bergh is directeur Bedrijven en Instellingen van ING Bank District West- en Midden-Brabant, Bijster 9 in Breda, tel. 076-5136291, e-mail: peter.van.den.bergh@mail.ing.nl Internet: www.ingbank.nl


...fuseert
Eén ROC voor West-Brabant

...start
Pragmatisch omgaan met moeilijke milieu-, Arbo- en veiligheidsregels

...vernieuwt
Het Blushuis komt tot leven.

...exporteert
Internationale handelsdag nuttig voor beginnende exporteur

...presenteert
Moerdijkse Hoek weer stap dichterbij

...belegt
De beleggings- adviseurs

...spreekt
Bedrijfsbezoeken verhelderen blik van bestuurders

...viert
Samen sterker dan alleen

De Ondernemer Bedrijfsautospecial '05

- Ford
- Iveco
- Mercedes-Benz
- Nissan
- Peugeot
- Renault
- Scania
- Skoda
- Volkswagen

...organiseert
Vijfde BIT-Trofee in het teken van 'gevonden worden' op internet

...adviseert
Familiebedrijf; strategisch management en planning (deel 2)

...coacht
Coaching kan wel een steuntje in de rug geven

...wint
Stijn Deelen van Interbrew Key-Account Manager van het Jaar

...kleedt
Patty Zomer: "Het vak van modestyliste wordt vaak onderschat"

...draagt
Zomertrends voor de mannen

...shopt
Zomertrends voor de vrouwen

...ontvangt
Duurzame energie leidt tot Zeeuwse Milieuprijs

...huisvest
Kantorenmarkt moet anders worden benaderd

...leest
In 't kort

...onderzoekt
Bedrijfsactiviteiten niet massaal naar het buitenland