Veel bedrijven hanteren algemene voorwaarden. Daarin staan veelal bedingen met betrekking tot betalingstermijnen,
aansprakelijkheid voor schade, leveringstermijnen, enzovoorts. In principe zijn algemene voorwaarden praktisch:
een bedrijf stelt ze op, of laat ze opstellen, en kan dan vaak jarenlang vooruit. Zeker in het geval dat bedrijven
veel overeenkomsten sluiten, is het dan handig om naar de algemene voorwaarden te grijpen voor het grootste deel
van de 'afspraken', en slechts voor de belangrijkste zaken (hoeveelheden, prijzen, enzovoorts) apart een overeenkomst
op te stellen. Bewust werd het woord 'afspraken' hierboven tussen aanhalingstekens geplaatst. Algemene voorwaarden
zijn natuurlijk geen afspraken tussen twee partijen, maar veelal eenzijdig - en wel door de opsteller en gebruiker
ervan - opgelegde bedingen, die echter wel onderdeel uitmaken van de overeenkomst, als maar voldaan is aan de eisen
van de wet en jurisprudentie. Op dat punt kan worden vastgesteld, zelfs meer dan 10 jaar na de invoering van het huidige
Burgerlijk Wetboek, dat veel bedrijven van oordeel zijn dat het wel goed zit als ze op hun briefpapier maar verwijzen
naar hun algemene voorwaarden, meestal gevolgd door de mededeling dat deze zijn gedeponeerd bij een rechtbank of kamer
van koophandel en al dan niet vergezeld van de mededeling dat deze op eerste verzoek worden toegestuurd. Dat nu is vaak
niet voldoende en afdoende voor het deel uitmaken van de algemene voorwaarden van de overeenkomst: de wet en relatief
recente rechtspraak stelt de hoofdregel voorop dat de gebruiker van de algemene voorwaarden zijn wederpartij de
algemene voorwaarden voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst 'ter hand heeft gesteld'. Dat is alleen anders,
zo blijkt uit andere rechtspraak, als bijvoorbeeld twee bedrijven eerder zaken met elkaar gedaan hebben en daarbij
door de gebruiker van algemene voorwaarden op enig moment de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld aan die zelfde
wederpartij. Dan behoeven de algemene voorwaarden, vooropgesteld dat de inhoud ervan hetzelfde is gebleven, niet telkens
daarna weer ter hand te worden gesteld. Met andere woorden: een keer dezelfde algemene voorwaarden overhandigen is
voldoende. Overigens bestaan op de hiervoor geformuleerde hoofdregel wel meer uitzonderingen, maar de bespreking daarvan
valt buiten het bestek van dit artikel. Het belang van het op juiste wijze de wederpartij de algemene voorwaarden kennis
te laten nemen (kortweg: het voldoen aan de informatieplicht) is daarin gelegen dat een consument of een klein bedrijf
als wederpartij bij schending van de 'informatieplicht' de algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk kan vernietigen.
En dat kan weer tot gevolg hebben dat op de wettelijke regeling moet worden teruggevallen, en dat de voor de gebruiker
in zijn algemene voorwaarden opgenomen gunstige bedingen niet meer van toepassing zijn.