Wat moet ik deze keer kwijt in mijn column? Op dergelijke ontboezemingen zit u als lezer natuurlijk niet te wachten.
Maar op de een of andere manier hebben matige columnisten het recht verworven om hun zelfbeklag schaamteloos te
publiceren. Vervolgens som je op waar je het vooral niet over wilt hebben en met een beetje geluk is het gat in de
pagina gevuld. Roept daar iemand 'lekker makkelijk'?
Een soortgelijk verhaal gaat op bij veel bedrijven die bij me aankloppen voor een nieuwe website. Ze hebben nauwelijks
nagedacht over wat ze op hun site kwijt willen, maar wel altijd een lijstje paraat hoe het niet moet (het klachtenlijstje
van de huidige website). Aan het ingehuurde internetbedrijf de taak om zonder briefing, doelstellingen of randvoorwaarden
de perfecte site af te leveren. Mission impossible? Welnee. Praten, vragen, doorvragen, brainstormen, analyseren. Die
briefing krijgen we uiteindelijk wel boven water. Tegen de tijd dat er een compleet projectvoorstel is uitgewerkt zit
het serieuze werk er bijna op. Vooruit, nog even de website bouwen, met het juiste projectvoorstel is dat een makkie.
Conclusie is dat een internetbedrijf het niet redt met vormgevers en programmeurs alleen. Wat u nodig heeft is een volwassen
gesprekspartner op gebieden als communicatie, marketing en bedrijfsorganisatie.
Dan loopt het toch allemaal goed af wanneer u simpelweg vraagt 'ik wil een website'. Dat mag u rustig 'lekker makkelijk'
noemen.