In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl%2F%3Fmakelaar%3Dbreda
www.deondernemer.com

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop bedrijf

'Het merendeel van de bedrijfsoverdrachten mislukt door een slechte voorbereiding', kopte De Ondernemer een paar maanden geleden. Deze conclusie van de Kamer van Koophandel is niet opzienbarend. En hoeft zeker niet verontrustend te zijn voor potentiële verkopers! Tijd en communicatie zijn de belangrijkste valkuilen in de voorbereiding. Tijd om informatie te verzamelen en emotioneel klaar te zijn voor de verkoop ('willen' is makkelijker dan 'kunnen'). Een heldere, open communicatie met uw begeleidingsadviseur is van cruciaal belang om te doorgronden wat uw onderneming werkelijk waard is. Hoe de verkoopvoorbereiding verloopt en hoeveel tijd ermee is gemoeid, verschilt per type onderneming en per type koper. Een goede voorbereiding bestaat in ieder geval uit:

- Inventarisatie van de bedrijfseconomische-, financiële-, juridische-, fiscale - en milieurisico's. Soms zijn maatregelen nodig om de onderneming verkoopklaar te maken en om mogelijke nadelige gevolgen bij een bedrijfsoverdracht te voorkomen. U versterkt uw onderhandelingpositie als u de risico's helder in kaart hebt. - Vaststellen van een reële waardering. De waardering vormt de basis voor het bepalen van de prijs. Ook de gewenste overdrachtsperiode en andere voorwaarden komen in deze fase aan bod. - Opstellen van een informatiememorandum: een beschrijving van de onderneming voor mogelijke kopers, zodat het verkoopproces efficiënt kan verlopen. - Analyseren van mogelijke kandidaat koper(s). Door vooraf goed geïnformeerd te zijn over deze partijen, verbetert de onderhandelingspositie.

Een gespecialiseerde adviseur begeleidt u bij de voorbereiding en kan veel van de werkzaamheden overnemen. Hij kan u in contact brengen met kandidaat kopers en helpt bij de onderhandelingen. Dat proces staat centraal in de volgende column.

Marco du Pré

De auteur is verbonden aan DRV Corporate Finance B.V. DRV Corporate Finance heeft veel ervaring in het begeleiden van aan- en verkoopprocessen van ondernemingen, financieringsvraagstukken, waardebepalingen en due diligence-onderzoeken.

Voor meer informatie kijk op www.drvcf.nl


...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...onderneemt
Het bedrijf voortzetten

...innoveert
Zonder smokkelaars geen innovatie

...presenteert
Syntens presenteert interactief programma

...start
Meer dan alleen een inschrijving

...verheldert
Feedback nuttig

...adviseert
Startersdag op 5 november

...viert
5 jaar de Ondernemer

...verkoopt
Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop

...vertelt
Goed relatiebestand is goud waard

...verwacht
600 Deelnemers verwacht op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda

...netwerkt
Tevreden medewerkers, tevreden klanten

...inspireert
Inspirerende aansprekende topondernemers

...durft
Risico's nemen, meer bereiken

...streeft
Groei als doelstelling gevaarlijk

...beweegt
Etten-Leur blijft in beweging

...plant
Etten-Leur in kaart gebracht

...bruist
Etten-Leur bruist!

...vertelt
Wereldwijze ondernemersvoorzitter

...spreekt
In 't kort

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...bouwt
Rolverdeling bouw op de schop

...verhuist
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers

...vraagt
Actuele kantoor- en bedrijfsruimtevraag stijgt