Floris van Bommel:
'Ondernemers die risico's durven te nemen, bereiken het meeste'
,,Van bedrijven die geen risico's nemen, hoor je nooit iets. Maar de bedrijven die dat wel doen,
komen in de publiciteit en krijgen aandacht," zegt Floris van Bommel van Schoenfabriek Van Bommel.
Hij is er van overtuigd dat je risico's moet nemen en steeds nieuwe dingen moet proberen in het
bedrijfsleven, anders word je zo door de concurrentie ingehaald. Dus het spreekwoord: 'Schoenmaker
blijf bij je leest', gaat voor Floris van Bommel niet op. Hij komt op het Regionale Ondernemers
Congres aan het woord over de onderwerpen: innovatie en creativiteit.
Floris van Bommel, hoofd ontwerpafdeling & marketing Schoenfabriek Van Bommel, spreekt op het Regionale Ondernemers Congres over innovatie en creativiteit.
Schoenfabriek Van Bommel maakt en verkoopt schoenen, het bedrijf bestaat inmiddels 271 jaar.
Van Bommel is marktleider in de Benelux en heeft verkoopkantoren in België en Nederland.
De export richt zich hoofdzakelijk op de Benelux en Duitsland. Op zeer exclusieve basis
exporteert Van Bommel naar landen als Japan, Zwitserland en Polen. De fabriek bevindt zich
in Moergestel, waar 140 medewerkers de schoenen ontwerpen en maken. Floris en broer Reynier
van Bommel behoren tot de negende generatie. Samen runnen ze het bedrijf. Reynier neemt het
commerciële aspect voor zijn rekening terwijl Floris zich vooral richt op het creatieve aspect.
Zo houdt hij zich intensief bezig met de naar hem vernoemde schoenenlijn: Floris van Bommel.
Reclamespots op muziektelevisiezenders
Floris van Bommel (30 jaar) is het ermee eens dat expansie in deze tijd niet altijd vanzelf gaat:
,,Het is voor ons ook erg moeilijk groei te realiseren, maar met hard werken, een hoop
creativiteit en het durven nemen van risico's lukt het nog steeds. Dit jaar gaan we voor
ons de magische grens over: we zullen meer dan 300.000 paar schoenen verkopen. De meeste
ondernemers kijken naar de omzet, maar in onze organisatie is ook heel belangrijk om te weten
hoeveel paar schoenen we verkocht hebben. De grote groei komt ook door de 'sneaker' campagne.
Onze grootste reclamecampagne ooit. Een 'sneaker' is een sportieve schoen. Het is de vertaling
van een sportschoen uit de sportbranche, naar een sportieve schoen in het geklede segment. Dit
jaar hebben we ervoor gekozen om de schoenen op de muziek televisiezenders te promoten. Zo kwam
de reclamespot op MTV, The Box en TMF." Overigens was Floris ook nog zelf in de tv spot te zien
en te horen. In zijn vrije tijd heeft hij de rockmuziek gemaakt die bij de spot hoorde. Floris
van Bommel: ,,Het was best een groot risico. De medeaandeelhouders vroegen zich in het begin ook
wel af of we het geld niet beter aan iets anders konden besteden. Want als het niks zou worden,
zou het imago van Van Bommel zelfs een enorme deuk op kunnen lopen. Toch is gekozen voor de
reclamespot, omdat we de jongeren wilden aanspreken." Floris van Bommel vervolgt: ,,Elke ondernemer
probeert risico's te vermijden, maar juist de ondernemers die risico's nemen, bereiken het meeste.
Ik denk dat mensen het waarderen dat een bedrijf actief bezig is en niet de gewone weg bewandelt."
Van Bommel doet veel aan sponsering. Floris van Bommel: ,,Zo hebben we bijvoorbeeld de Nederlandse
film, Kees de Jongen, gesponsord. Deze film speelt zich af aan het begin van de 19e eeuw. De vader
van de hoofdrolspeler had een schoenwinkel: wij hebben hier de naambordjes en schoendozen voor
geleverd.
Deze stonden opgesteld als decoratiemateriaal in de film. Telkens zag je onze naam voorbij komen.
Met een mooi woord heet dit soort reclame, productplacement." Voor Floris is het zeker dat je
risico's moet nemen en dat je eens iets anders moet doen dan de anderen: ,,We moeten natuurlijk
wel uitkijken. Met de ontwikkeling van de reclamecampagne en het sponsoren van de film zijn we
origineel. Maar iedere kop die in Nederland boven het maaiveld uitsteekt, wordt er afgehakt."
Gelukkig is dit niet gebeurd en kunnen de Van Bommel's genieten van het positieve resultaat van
de risicovolle beslissing.
|