In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl%2F%3Fmakelaar%3Dbreda

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Floris van Bommel:
'Ondernemers die risico's durven te nemen, bereiken het meeste'

,,Van bedrijven die geen risico's nemen, hoor je nooit iets. Maar de bedrijven die dat wel doen, komen in de publiciteit en krijgen aandacht," zegt Floris van Bommel van Schoenfabriek Van Bommel. Hij is er van overtuigd dat je risico's moet nemen en steeds nieuwe dingen moet proberen in het bedrijfsleven, anders word je zo door de concurrentie ingehaald. Dus het spreekwoord: 'Schoenmaker blijf bij je leest', gaat voor Floris van Bommel niet op. Hij komt op het Regionale Ondernemers Congres aan het woord over de onderwerpen: innovatie en creativiteit.


Floris van Bommel, hoofd ontwerpafdeling & marketing Schoenfabriek Van Bommel, spreekt op het Regionale Ondernemers Congres over innovatie en creativiteit.

Schoenfabriek Van Bommel maakt en verkoopt schoenen, het bedrijf bestaat inmiddels 271 jaar. Van Bommel is marktleider in de Benelux en heeft verkoopkantoren in België en Nederland. De export richt zich hoofdzakelijk op de Benelux en Duitsland. Op zeer exclusieve basis exporteert Van Bommel naar landen als Japan, Zwitserland en Polen. De fabriek bevindt zich in Moergestel, waar 140 medewerkers de schoenen ontwerpen en maken. Floris en broer Reynier van Bommel behoren tot de negende generatie. Samen runnen ze het bedrijf. Reynier neemt het commerciële aspect voor zijn rekening terwijl Floris zich vooral richt op het creatieve aspect. Zo houdt hij zich intensief bezig met de naar hem vernoemde schoenenlijn: Floris van Bommel.

Reclamespots op muziektelevisiezenders
Floris van Bommel (30 jaar) is het ermee eens dat expansie in deze tijd niet altijd vanzelf gaat: ,,Het is voor ons ook erg moeilijk groei te realiseren, maar met hard werken, een hoop creativiteit en het durven nemen van risico's lukt het nog steeds. Dit jaar gaan we voor ons de magische grens over: we zullen meer dan 300.000 paar schoenen verkopen. De meeste ondernemers kijken naar de omzet, maar in onze organisatie is ook heel belangrijk om te weten hoeveel paar schoenen we verkocht hebben. De grote groei komt ook door de 'sneaker' campagne. Onze grootste reclamecampagne ooit. Een 'sneaker' is een sportieve schoen. Het is de vertaling van een sportschoen uit de sportbranche, naar een sportieve schoen in het geklede segment. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om de schoenen op de muziek televisiezenders te promoten. Zo kwam de reclamespot op MTV, The Box en TMF." Overigens was Floris ook nog zelf in de tv spot te zien en te horen. In zijn vrije tijd heeft hij de rockmuziek gemaakt die bij de spot hoorde. Floris van Bommel: ,,Het was best een groot risico. De medeaandeelhouders vroegen zich in het begin ook wel af of we het geld niet beter aan iets anders konden besteden. Want als het niks zou worden, zou het imago van Van Bommel zelfs een enorme deuk op kunnen lopen. Toch is gekozen voor de reclamespot, omdat we de jongeren wilden aanspreken." Floris van Bommel vervolgt: ,,Elke ondernemer probeert risico's te vermijden, maar juist de ondernemers die risico's nemen, bereiken het meeste. Ik denk dat mensen het waarderen dat een bedrijf actief bezig is en niet de gewone weg bewandelt." Van Bommel doet veel aan sponsering. Floris van Bommel: ,,Zo hebben we bijvoorbeeld de Nederlandse film, Kees de Jongen, gesponsord. Deze film speelt zich af aan het begin van de 19e eeuw. De vader van de hoofdrolspeler had een schoenwinkel: wij hebben hier de naambordjes en schoendozen voor geleverd. Deze stonden opgesteld als decoratiemateriaal in de film. Telkens zag je onze naam voorbij komen. Met een mooi woord heet dit soort reclame, productplacement." Voor Floris is het zeker dat je risico's moet nemen en dat je eens iets anders moet doen dan de anderen: ,,We moeten natuurlijk wel uitkijken. Met de ontwikkeling van de reclamecampagne en het sponsoren van de film zijn we origineel. Maar iedere kop die in Nederland boven het maaiveld uitsteekt, wordt er afgehakt." Gelukkig is dit niet gebeurd en kunnen de Van Bommel's genieten van het positieve resultaat van de risicovolle beslissing.


...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...onderneemt
Het bedrijf voortzetten

...innoveert
Zonder smokkelaars geen innovatie

...presenteert
Syntens presenteert interactief programma

...start
Meer dan alleen een inschrijving

...verheldert
Feedback nuttig

...adviseert
Startersdag op 5 november

...viert
5 jaar de Ondernemer

...verkoopt
Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop

...vertelt
Goed relatiebestand is goud waard

...verwacht
600 Deelnemers verwacht op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda

...netwerkt
Tevreden medewerkers, tevreden klanten

...inspireert
Inspirerende aansprekende topondernemers

...durft
Risico's nemen, meer bereiken

...streeft
Groei als doelstelling gevaarlijk

...beweegt
Etten-Leur blijft in beweging

...plant
Etten-Leur in kaart gebracht

...bruist
Etten-Leur bruist!

...vertelt
Wereldwijze ondernemersvoorzitter

...spreekt
In 't kort

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...bouwt
Rolverdeling bouw op de schop

...verhuist
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers

...vraagt
Actuele kantoor- en bedrijfsruimtevraag stijgt