Corvette convertible, supersnelle brulboei
Wat doe je als je pakweg een euroton te besteden hebt en je echt toe bent aan een automobiele traktatie. Dan ga je lekker shoppen want voor dat geld
is er heel wat lekkers te koop. Tot en met juli van dit jaar namen 28 van deze bofkonten de beslissing om zich op een heuse Corvette te trakteren.
Onlangs verscheen de convertible op de markt, geïnt op de nieuwste (zesde) generatie van de meest pure Amerikaanse sportwagen van het moment: de
Corvette convertible.
Toegegeven: als je niet van aandacht houdt moet je geen Corvette gaan rijden. Vooral in open sportjas is deze super Amerikaanse sportwagen een aandachttrekker
van jewelste. Slechts weinigen kunnen de neiging weerstaan een nieuwsgierige blik te werpen op de berijder en zijn/haar eventuele passagier. Met de aanschaf
van een Corvette maak je absoluut een statement. Je wilt wel eens wat anders dan een 911 en opvallen vind je geen punt. Feit is dat de laatste loot aan de
Corvette stam een enorme stap vooruit is in bouwkwaliteit en snelheidsbeleving. Wat cijfertjes? De zesde generatie heeft een topsnelheid van 300 km/h en
sprint van 0 naar 100 km/h in zo'n vier seconden. Voor wie dit nog nooit heeft meegemaakt zijn het wellicht wat abstracte cijfertjes maar geloof
maar dat de hersens in je hoofd licht verschuiven wanneer je de koppeling lost bij maximaal gasgeven. Deze Corvette is zo adembenemend snel dat je
beide handen krachtig aan het stuur moet houden om de auto in het goede spoor te leiden. Het geluid dat deze superauto daarbij produceert is absoluut
adembenemend. Een brulboei voor op de weg. De acht cilinders met een gemeenschappelijke inhoud van zoín zes liter stampen er vrolijk op los en
laten maar al te duidelijk horen dat ze hun werk met verve doen.
Binnenin de auto is het allemaal wat krapjes wat voor een dergelijke supersportwagen geen uitzondering is. Diegenen die wat zwaarlijvig zijn voelen de wangen
van de stoelen waarschijnlijk wat in hun zadeltassen priemen, geen prettig gevoel. Het head-up display dat een aantal noodzakelijke rijgegevens (snelheid,
toerental maar ook de aanwezige doordat je je blik niet van de weg hoeft af te wenden om naar je snelheidsmeter te kijken. Een auto als de Corvette
is natuurlijk niet gemaakt voor het praktische nut, daarvoor hebben de gefortuneerde eigenaren doorgaans vast nog een lekkere SUV of limousine in
de kelder staan. Maar feit is wel dat de taartschep die aan de voorzijde van de auto zo ongeveer kauwgom van het asfalt raagt in Nederland niet erg
praktisch werkt vanwege het grote aantal verkeersdrempels waar je met een Corvette maar stapvoets overheen kunt rijden. En dan nog raakt de spoiler
vaak het wegdek. Je wordt bepaald alert op verkeersdrempels maar vroeg of laat kost het je, in een vlaag van onoplettendheid, een voorspoiler (of erger).
Je koopt een Corvette omdat je heerlijk open wilt toeren en supersnelle ritten wilt maken. Als je naar de stad moet neem je gewoon een van de andere auto's
uit de garage. Een Corvette convertible kost ongeveer 100.000 euro (inclusief BTW).
Opel Astra GTC 1.3 CDTi: grote jongen met een klein hartje
Al meer dan dertig jaar beheerst Opel verkooptechnisch gesproken in Nederland het klassement. Al meer dan drie decennia gaan de Astra's en Kadettjes
als warme broodjes over de toonbank, maar juist de laatste jaren heeft het merk uit het Duitse Russelsheim het moeilijker vanwege de almaar aandringende
concurrentie.
Hoe het ook zij, Opel doet het nog steeds goed in Nederland en dat heeft absoluut te maken met het goede imago dat de verschillende modellen hebben,
de Astra voorop. Enige tijd geleden is deze compacte middenklasser helemaal vernieuwd en het moet gezegd dat de driedeurs versie, GTC genaamd, er
gelikt uitziet. Wij reden de jongste loot aan de stam voorzien van een 1.3 liter common-rail dieselmotor. Een instapper dus.
Hij ziet er bepaald flitsend uit, deze GTC. Een schaap in wolfskleren als het ware want een erg grote cilinderinhoud heeft deze Astra
natuurlijk niet. Toch zullen zijn 'looks' bepaald veel mensen over de streep trekken wanneer zij de aanschaf van een nieuwe auto
overwegen. Hij ziet er in ieder geval heel wat sportiever uit dan de meeste van zijn concurrenten, de VW Golf inbegrepen. Heeft deze instap-Astra
een vrij kleine cilinderinhoud, helemaal lam is hij er toch niet mee. Geholpen door de modernste motortechniek weet de kleine er toch nog wel
iets van te maken, al moet je natuurlijk geen sportautoprestaties verwachten. Bepaald irritant is wel dat bij volle acceleratie de auto steeds
wat terugvalt in snelheid wanneer van versnelling wordt gewisseld. Dit heeft te maken met de betrekkelijk kleine inhoud waardoor de motor niet
erg soepel is en derhalve niet veel 'doet' als de turbo niet te hulp schiet. Wie beneden de 2000 toeren zakt is daardoor met een
vleugellamme vogel op pad en dat is niet zo prettig. Ook andere turbodiesels hebben hiervan wat last maar daarbij maakt de grotere cilinderinhoud
nog wat goed. Deze 1.3 liter motor kan dat helaas niet bolwerken. Toch schopt hij het als het allemaal echt moet tot bijna 175 km/h en dat valt
dan weer niet tegen. In het interieur is het zakelijk en bijna koel wat de klok slaat. Typisch Duits, zullen sommigen zeggen, anderen roemen dit
karakter juist vanwege het overzichtelijke geheel. Beide partijen vinden hier het gelijk aan hun kant. De vorm van de carrosserie brengt natuurlijk
met zich mee dat het achterin niet verschrikkelijk ruim is. De achterruit ligt erg plat wat een minder goed zicht naar achteren genereert. Minder
safe parkeerders wordt dan ook de installatie van parkeersensoren aanbevolen, het voorkomt onnodige schades. De stoelen van deze Astra hebben een
tamelijk diepe zit waardoor je de neiging hebt wat in elkaar gedoken te zitten, de zijwangen staat fier rechtop wat prettig is in snelgenomen bochten.
Ze houden je goed in hun greep.
Al met al is de Astra 1.3 CDTi een auto die zijn weg naar de klanten wel zal vinden. De auto ziet er puik uit en wie zich tevredenstelt met niet
al te flitsende prestaties kan er prima mee uit de voeten.
De Opel Astra 1.3 CDTi is er vanaf 23.845 euro, inclusief BTW.
Toyota Avensis D-4D D-CAT: Japanse superdiesel
Toyota doet het wereldwijd verschrikkelijk goed.
Klaarblijkelijk heeft de aanpak om probleemloze auto's te maken vruchten afgeworpen, zeker nu diezelfde auto's ook nog eens een aardig
verpakking hebben. Zoals de Avensis bijvoorbeeld. Onlangs werd een nieuwe topdiesel in deze middenklasser ge'ntroduceerd: een vierpits blok
met een cilinderinhoud van 2.2 liter die een stoeterij van 177 paarden weet te mobiliseren. Daarnaast is deze motor ook nog eens erg schoon.
We kunnen er eigenlijk kort over zijn: Toyota heeft weer een fantastische prestatie geleverd met deze Avensis. De auto rijdt in een woord
geweldig en met deze sterke dieselmotor in het vooronder levert hij bijna sportieve prestaties. Echt een heerlijk blok dat ook nog eens spaarzaam
met het dure brandstofgoedje omgaat. Een gemiddeld verbruik van 1:14 moet zeker haalbaar zijn en dat is erg fraai voor zo'n forse auto met dit
prestatiepotentieel.
Dat de Japanners zelf ook tevreden zijn over deze motor blijkt wel uit het feit dat dit zelfde blok ook in de nieuwe Lexus IS200
zal worden gebruikt wanneer deze wordt ge'ntroduceerd. En een Lexus, dat is altijd iets bijzonders.
Heerlijk aan deze Avensis is eigenlijk dat de auto zo gemakkelijk te berijden is. Alle knoppen zitten op logische plaatsen, de stoelen bieden
voortreffelijke steun en de auto is lekker stil. Ook de bagageruimte is riant zij het dat twee kofferkrakende beugels de pret hier wat bederven.
Rijden doet deze Avensis als de beste; hij hangt heerlijk aan het gas al moet je daarbij steeds de snelheidsmeter in het oog houden want je gaat
gauw harder dan is toegestaan. Deze uitvoering van de Avensis schopt het tot een topsnelheid van zo'n 220 km/h, er zijn sportwagens die je met
moeite - of helemaal niet - kunnen bijhouden.
De Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT kost vanaf 33.100 euro, inclusief BTW.
|