Solide uitgangspositie Breda op vastgoedmarkt
Vraag naar actuele kantoor- en bedrijfsruimte stijgt
De uitgangspositie van Breda op de vastgoedmarkt blijft solide. Zeker met een aantrekkende
economie heeft Breda voldoende kansen op verbeteringen. Het beginnende economische herstel
plaatst de Bredase vastgoedmarkt voor een dilemma, dat vooral op de kantoren- en
bedrijfsruimtemarkt tot uiting komt.
Voor beide markten stijgt de vraag naar nieuwbouw, met een overaanbod aan steeds minder
courante, verouderde bedrijfspanden als gevolg. Op de woningmarkt blijft het aanbod
achter bij de vraag, ondanks een recordproductie aan nieuwe woningen. Het winkelareaal
is de afgelopen periode fors uitgebreid, waarbij Breda zich ontwikkelt tot een complete
en populaire winkelstad.
Dat blijkt uit de tweede editie (de eerste vormde een goede basis voor transparante informatie,
samenwerking en vertrouwen naar de markt) van de Bredase Vastgoedmarkt-monitor. Daarin staan de
vastgoedontwikkelingen binnen de stad en worden deze afgezet tegen de belangrijkste landelijke
trends op de woningmarkt, kantorenmarkt, winkelmarkt en bedrijventerreinen.
Beleid
Met het vastgoedbeleid wil Breda een aantal maatschappelijke doelstellingen realiseren.
Daaronder ook de ontwikkelingen in Via Breda dat een belangrijke impuls aan stedelijke
kwaliteit van wonen, werken en cultuur zal geven. Het is 'de markt die het moet doen',
maar de gemeente Breda zet zich voortdurend in om samen met verschillende partijen de
beoogde kwaliteit en groei te realiseren. Het informeren van de markt is daarbij van
wezenlijk belang. Behalve eigen gemeentelijk onderzoek (Vastgoedmarktmonitor,
Bedrijven-enquête), leveren ook onderzoek in samenwerking met partners (Economische
Barometer) en deelname aan onderzoeken van derden (Benchmark van het Ministerie van EZ)
diverse input voor gemeentelijk beleid.
Kantoren
Per 1 januari 2005 was de totale voorraad kantoorruimte 606.000 vierkante meter verhuurbaar
vloeroppervlak (vvo). Daarmee is Breda de twaalfde kantoorstad van Nederland. In 2003 was
het groeipercentage 7,6 procent, in 2004 is dit percentage gehalveerd. De drie grootste
gebieden met kantoren in Breda zijn het Stadscentrum (157.000 m2), de Claudius Prinsenlaan
(70.000 m2 vvo) en Breda Oost (90.000 m2 vvo). Een belangrijk deel van de vraag is gericht
op nieuwe, kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte. Kantoorruimte die leeg komt, is vaak
verouderd en minder courant. Breda sluit hiermee aan bij de landelijke tendens.
Winkelstad
Breda ontwikkelt zich tot een complete winkelstad met een bovenregionale functie. Zowel
in de binnenstad als op de woonboulevard breidt het winkelaanbod zich uit. Bekende
grootwinkelbedrijven als Bijenkorf en IKEA vestigden zich de afgelopen jaren in Breda.
Met een totaal winkelvloeroppervlak van 356.400 vierkante meter is Breda uitgegroeid tot
zevende winkelstad van Nederland. Landelijke trends als schaalvergroting, branchevervaging
en toename van het aantal filiaalbedrijven, hebben ook invloed op de Bredase detailhandel.
Ondernemers richten zich steeds meer op grotere verzorgingsgebieden.
Bedrijventerreinen
De Bredase markt voor bedrijventerreinen en bedrijfsruimten vertoont - geheel volgens de
landelijke tendens - een toename van de (verouderde) leegstand en tegelijk een stijgende
opname van bedrijfsruimten.
Op 1 januari 2005 beschikte Breda over 685 hectare bedrijventerrein, een daling van 34
hectare vergeleken met een jaar daarvoor.
|