In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl%2F%3Fmakelaar%3Dbreda
www.deondernemer.com

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Solide uitgangspositie Breda op vastgoedmarkt
Vraag naar actuele kantoor- en bedrijfsruimte stijgt

De uitgangspositie van Breda op de vastgoedmarkt blijft solide. Zeker met een aantrekkende economie heeft Breda voldoende kansen op verbeteringen. Het beginnende economische herstel plaatst de Bredase vastgoedmarkt voor een dilemma, dat vooral op de kantoren- en bedrijfsruimtemarkt tot uiting komt.

Voor beide markten stijgt de vraag naar nieuwbouw, met een overaanbod aan steeds minder courante, verouderde bedrijfspanden als gevolg. Op de woningmarkt blijft het aanbod achter bij de vraag, ondanks een recordproductie aan nieuwe woningen. Het winkelareaal is de afgelopen periode fors uitgebreid, waarbij Breda zich ontwikkelt tot een complete en populaire winkelstad.

Dat blijkt uit de tweede editie (de eerste vormde een goede basis voor transparante informatie, samenwerking en vertrouwen naar de markt) van de Bredase Vastgoedmarkt-monitor. Daarin staan de vastgoedontwikkelingen binnen de stad en worden deze afgezet tegen de belangrijkste landelijke trends op de woningmarkt, kantorenmarkt, winkelmarkt en bedrijventerreinen.

Beleid
Met het vastgoedbeleid wil Breda een aantal maatschappelijke doelstellingen realiseren. Daaronder ook de ontwikkelingen in Via Breda dat een belangrijke impuls aan stedelijke kwaliteit van wonen, werken en cultuur zal geven. Het is 'de markt die het moet doen', maar de gemeente Breda zet zich voortdurend in om samen met verschillende partijen de beoogde kwaliteit en groei te realiseren. Het informeren van de markt is daarbij van wezenlijk belang. Behalve eigen gemeentelijk onderzoek (Vastgoedmarktmonitor, Bedrijven-enquête), leveren ook onderzoek in samenwerking met partners (Economische Barometer) en deelname aan onderzoeken van derden (Benchmark van het Ministerie van EZ) diverse input voor gemeentelijk beleid.

Kantoren
Per 1 januari 2005 was de totale voorraad kantoorruimte 606.000 vierkante meter verhuurbaar vloeroppervlak (vvo). Daarmee is Breda de twaalfde kantoorstad van Nederland. In 2003 was het groeipercentage 7,6 procent, in 2004 is dit percentage gehalveerd. De drie grootste gebieden met kantoren in Breda zijn het Stadscentrum (157.000 m2), de Claudius Prinsenlaan (70.000 m2 vvo) en Breda Oost (90.000 m2 vvo). Een belangrijk deel van de vraag is gericht op nieuwe, kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte. Kantoorruimte die leeg komt, is vaak verouderd en minder courant. Breda sluit hiermee aan bij de landelijke tendens.

Winkelstad
Breda ontwikkelt zich tot een complete winkelstad met een bovenregionale functie. Zowel in de binnenstad als op de woonboulevard breidt het winkelaanbod zich uit. Bekende grootwinkelbedrijven als Bijenkorf en IKEA vestigden zich de afgelopen jaren in Breda. Met een totaal winkelvloeroppervlak van 356.400 vierkante meter is Breda uitgegroeid tot zevende winkelstad van Nederland. Landelijke trends als schaalvergroting, branchevervaging en toename van het aantal filiaalbedrijven, hebben ook invloed op de Bredase detailhandel. Ondernemers richten zich steeds meer op grotere verzorgingsgebieden.

Bedrijventerreinen
De Bredase markt voor bedrijventerreinen en bedrijfsruimten vertoont - geheel volgens de landelijke tendens - een toename van de (verouderde) leegstand en tegelijk een stijgende opname van bedrijfsruimten.
Op 1 januari 2005 beschikte Breda over 685 hectare bedrijventerrein, een daling van 34 hectare vergeleken met een jaar daarvoor.


...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...onderneemt
Het bedrijf voortzetten

...innoveert
Zonder smokkelaars geen innovatie

...presenteert
Syntens presenteert interactief programma

...start
Meer dan alleen een inschrijving

...verheldert
Feedback nuttig

...adviseert
Startersdag op 5 november

...viert
5 jaar de Ondernemer

...verkoopt
Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop

...vertelt
Goed relatiebestand is goud waard

...verwacht
600 Deelnemers verwacht op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda

...netwerkt
Tevreden medewerkers, tevreden klanten

...inspireert
Inspirerende aansprekende topondernemers

...durft
Risico's nemen, meer bereiken

...streeft
Groei als doelstelling gevaarlijk

...beweegt
Etten-Leur blijft in beweging

...plant
Etten-Leur in kaart gebracht

...bruist
Etten-Leur bruist!

...vertelt
Wereldwijze ondernemersvoorzitter

...spreekt
In 't kort

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...bouwt
Rolverdeling bouw op de schop

...verhuist
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers

...vraagt
Actuele kantoor- en bedrijfsruimtevraag stijgt