600 Deelnemers verwacht op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda
,,Van deze 600 deelnemers is het overgrote gedeelte eigenaar of directeur van de onderneming.
Deelnemers aan het evenement komen dus echt in contact met de eigenaar of directeur van een
bedrijf en niet met een adviseur of intermediair. Dit is dus het unieke evenement in de regio
om contacten te leggen en om te netwerken," legt Maarten van Druten uit. Hij is de
initiatiefnemer en organisator van het Regionale Ondernemers Congres dat op 1 november in het
Chassé Theater gehouden wordt.
,,Het doel van dit soort evenementen is het bijeenbrengen van mensen, kennis en partijen.
Op de bijeenkomsten willen we de ondernemers informeren over belangrijke trends en ontwikkelingen
op het gebied van innovatie, marketing, bedrijfsvoering, personeel en financieel beheer,'' zegt
Maarten van Druten. Hij is eigenaar van Synpact Project Management. Zijn bedrijf ontwikkelt en
organiseert business-to-business evenementen zoals congressen, seminars, roadshows, gala's en
netwerkbijeenkomsten voor het MKB. Maarten van Druten: ,,De twee belangrijkste projecten van
mijn bedrijf zijn 'De week van de ondernemer' in de Jaarbeurs van Utrecht en de acht 'Regionale
Ondernemers Congressen' die jaarlijks door het land worden gehouden."
Succesvolle ondernemers uit de regio komen aan het woord
Maarten van Druten heeft al 34 keer een Regionaal Ondernemers Congres in Nederland georganiseerd.
Dit wordt de derde keer dat het evenement plaatsvindt in de regio Midden- en West- Brabant. Onder
deze regio verstaat hij alle plaatsen die zich bevinden tussen Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda,
Tilburg en Waalwijk. Maarten van Druten: ,,We willen kennis overbrengen. Daarom hebben we ervoor
gekozen meerdere thema's te belichten. Ik moet hierbij ook zeggen dat het moeilijk zou zijn, een
ondernemer voor één thema de gehele dag van zijn bedrijf weg te halen. Daarnaast willen we
ondernemers inspireren. Dit doen we door succesvolle ondernemers uit de regio aan het woord te
laten. En tenslotte willen we ondernemers de mogelijkheid geven om te netwerken. Dit kunnen ze
zelf doen, maar wij kunnen dit ook voor hen regelen. De ondernemer kan zich dan opgeven voor een
netwerklunch of netwerkdiner. Het is een soort 'speeddating': Je zit met achten aan een tafel en
een tafelmanager zorgt ervoor dat er onderling genetwerkt wordt tijdens het eten. De vraag is
hiervoor groter dan het aanbod. We kunnen slechts driehonderd mensen dit concept aanbieden.
Dan is er ook nog een andere mogelijkheid die wij 'matchmaking' noemen. Dit zijn ronde tafel
gesprekken, waarbij over een bepaald thema wordt gepraat onder leiding van een kennispartner
zoals Unique, Delta Lloyd of TPGPOST. Voor de thema's kun je je opgeven. Ze variëren van: 'hoe
zorg ik voor een passende financiering op maat?' tot 'hoe vinden klanten mijn bedrijf op internet?'
De laatste mogelijkheid om kennis op te doen is via de individuele adviesgesprekken. Dit zijn
gesprekken waarbij je over discretere onderwerpen kunt praten. Een vraag zou bijvoorbeeld kunnen
zijn: wat zijn de stappen als je je bedrijf wilt verkopen? De ondernemers die naar het congres
komen, zijn de mensen die willen innoveren.
De mensen die niet komen, zijn wellicht de ondernemers die er geen tijd voor vrij willen maken.
Ze hebben het te druk met 'brandjes blussen' en zijn meer gericht op de korte termijn. Toch is
het goed af en toe afstand te nemen van je bedrijf. En eens goed na te denken over waar je nu
allemaal mee bezig bent en waar je naar toe wilt."
|