Makelaars positief over toekomst
Tien makelaars uit de regio West- Brabant discussiëren in Golden Tulip Keyser over bedrijventerreinen
en bedrijfsonroerend goed. Onder leiding van André Adank, wethouder Economische Zaken in Breda en
voorzitter van het West- Brabants samenwerkingsverband SES constateren zij uiteindelijk dat het de
goede kant op gaat. Ze zijn 'gematigd optimistisch' over de toekomst.
door Ron Gregoor
Arjan Sollewijn.
Opvallend is dat de makelaars nog weinig gevoel hebben bij Maintenance Valley. Dat is het project dat
samenhangt met ontwikkelingen bij Stork/Fokker in Woensdrecht en Hoogerheide, waar Fokker mogelijk het
onderhoud gaat doen voor de Joint Strike Fighter, het nieuwe type gevechtsvliegtuig van de Navo.
Daaromheen kan de regio zich ontwikkelen als de plaats waar technisch onderhoud- inclusief dat voor de
procesindustrie- uitgevoerd kan worden. Door in de uitwerking van het concept nauw samen te werken binnen
de regio en met de verschillende onderwijsinstellingen is de verwachting dat Maintenance Valley heel wat
nieuwe bedrijvigheid naar de regio trekt. De makelaars zijn afwachtend. Als die bedrijven zich melden is
er tijd genoeg om met aanbiedingen te komen en deals te maken "Als het kwartje de goede kant uitrolt,
springen we er wel op in", denkt Lenaers.
Maarten Hoogwout.
Hoe flexibel moet de overheid zijn als het gaat om bedrijventerreinen? Zijn wij
misschien wat te star, gaat Adank bij zichzelf te rade.
"De markt is wel flexibel", constateert Lenaers. Sollewijn vindt dat de overheid met vrijstellingsmogelijkheden
de zaak een stuk soepeler kan laten lopen. "De regels zijn duidelijk", zegt Verhoeven. "Het zit hem in de
procedures. We zijn in Roosendaal met een project al zeven jaar bezig, er is nog steeds niets van de grond
gekomen. Dat is wel eens frustrerend."
"En toch", zo vindt Thomas van Dijk, "is flexibiliteit van de overheid nodig om kwaliteit van bedrijven en
terreinen te verbeteren. Als je met goede plannen komt, kun je door allerlei procedures wel eens zo uitlopen
in tijd, dat dat mooie project onbetaalbaar en onhaalbaar wordt."
Maar het principe is duidelijk: regelgeving is er nu eenmaal; maar procedures moeten transparant en
efficiënt gevoerd kunnen worden.
Gemeenten hebben die snelheid van handelen vaak zelf in de hand. De heren makelaars weten ook wel dat er
zowel goede als slechte voorbeelden zijn in West- Brabant. Etten- Leur bijvoorbeeld is in deze regio 'de
hemel op aarde'. "Het is opvallend hoe snel deze gemeente op alle aanvragen reageert. Daar wil ik echt
geen slecht woord over horen", laat Van Opstal weten.
Een ander voorbeeld is Moerdijk, waar het volgens de makelaars allemaal wat minder soepel gaat. "Dat ligt
voor een groot deel ook aan het havenschap", weten enkelen.
Frank Lenaers.
Makelaars zijn gematigd positief over de toekomst.
Aan het eind van de discussie wil Adank van de makelaars nog wel even weten wat zij denken van de economische
ontwikkelingen in West- Brabant. Een rondje langs de deelnemers leert dat de heren
'gematigd optimistisch' zijn.
Van Opstal: "Ik wil wel een ding kwijt over Breda. De spoorzone heeft alle potentie in zich. Alleen, de
communicatie verloopt niet goed, het hele gebeuren gaat te traag, er leeft te weinig bij consument en ondernemer.
En denk aan de infrastructuur. Het loopt iedere dag rond vier uur vast op de noordelijke rondweg en het
singelgebied. Als je je stad wilt promoten, moet je ervoor zorgen dat die stad ook goed bereikbaar is. Je moet
over de hele ontwikkeling communiceren."
Hoogwout: "Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke effecten van de HSL zijn. Dat kan ook tegen je werken. Die trein
stopt ook in Rotterdam. Zeker een groot bedrijf zit niet vast aan een stad als Breda. Zorg dus vooral dat de rest
van de infrastructuur ook goed is. De bereikbaarheid van Breda via de noordelijke en zuidelijke rondweg op drukke
tijden is op dit moment niet optimaal te noemen. Breda zal zich hierop moeten richten."
Van Vugt: "De vooruitzichten zijn gunstig Ik blijf er op hameren dat we de 'kleinere spelers in de markt, het MKB,
toch vooral moeten blijven bedienen in onze regio. De vraag vanuit het MKB naar bedrijfsterrein is groot. We moeten
voor deze doelgroep (nieuwe) ruimte kunnen blijven bieden. Revitaliseren is goed, maar een heel moeilijk traject,
dat veel tijd kost. Een uitzondering daarop is de locatie aan de Nijverheidsweg in Etten- Leur. De gemeente heeft
die plek aangekocht, gesloopt en bouwrijp gemaakt. Nu kijkt een interessante partij naar deze locatie."
Marco van Vugt.
De Lobel: "De economie draait op volle toeren, de snelheid waar nu echt te zien is dat het beter gaat, valt me wat
tegen. Dat begint nu pas te lopen. Ik ben wel een fervent voorstander van revitalisering. Als je dat goed aanpakt,
kun je daar sneller een nieuw bedrijf wegzetten dan op een nieuw bedrijventerrein. "
Sollewijn: "Ik ben optimistisch. Met revitaliseren kun je een flinke slag maken. Wij hebben daar in Tilburg aan
meegewerkt, de Kanaalzone. Dat is een prachtig gebied geworden, waarom zou dat in West- Brabant niet kunnen. Ik
weet dat, om te slagen, je sterke bedrijvenverenigingen nodig hebt. Daar moet aan gewerkt worden. Ongebreidelde
uitbreiding van bedrijfsterreinen zie ik niet zo zitten."
Lenaers: "Ik had iets meer verwacht, met name van de regio Roosendaal. Er is genoeg kantooraanbod, echter weinig
vraag. Het opknappen van Majoppeveld is een goed plan."
Gijtenbeek: "Ik heb het dan vooral over de bedrijventerreinen in Raamsdonksveer en Oosterhout. Ik ben heel positief,
ondernemers investeren weer in hun panden, ze tonen lef. Dat is een goed teken."
Liesker: "Ik zou graag zien dat bedrijven wat meer gezamenlijk doen in verenigingen. Als je ziet dat op heel veel
bedrijventerreinen slechts 30 procent georganiseerd is, dan wordt het heel moeilijk om daar iets te bereiken. Oude,
verloederde panden op bedrijfsterreinen mogen van mij best gesloopt worden. Ik vind trouwens dat de overheid regionaal
moet sturen op differentiatie van functies. Bedrijven moeten zowel op regionaal als gemeentelijk niveau een aanspreekpunt
hebben waar ze terecht kunnen in het kader van de revitalisering van hun bedrijventerrein." Van Dijk: "Ik ben nog niet
in een jubelstemming. Er liggen kansen voor het MKB. En Breda geef ik het advies, focus niet alles op de spoorzone,
maar zorg ook dat je voldoende ruimte hebt in andere plaatsen van de stad.
De tien makelaars zijn het wel met elkaar eens dat in de loop van derde kwartaal heel goed te zien is dat het met de
economie in West- Brabant een stuk beter gaat.
Marc Gijtenbeek.
De deelnemers aan de discussie over bedrijfsonroerend goed zijn:
Arjan Sollewijn van BSR Makelaars, Thomas van Dijk van Van de Water, Maarten Hoogwout van Meeùs, Frank Lenaers van
Lenaers Makelaars, Marco van Vugt van De Boer, Storimans & Partners, Vincent Liesker van Zuyderleven, Léon de Lobel
van DTZ Zadelhoff, Jos van Opstal van Van Opstal Bedrijfsobjecten, Marc Gijtenbeek van Verbrugge Makelaardij en Peter-
Paul Verhoeven van Van der Sande bedrijfshuisvesting.
|