In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
Van Oers International
RPS Advies B.V.
Van Wezel Elektrotechniek
Nostimos Letselschade-deskundigen
NAC
Cosun Food Technology Centre
Uytdehaag bv Schilderwerken
Fruit World Breda B.V.
ABC Breda
NAC: van sponsoring naar investering

Ondanks de vervelende blessure van sterspeler Pierre van Hooijdonk leeft er optimisme bij NAC Breda. De rode jaarcijfers zijn vervangen door winstcijfers en een plaatsje bij de eerste negen van de ranglijst (playoffs) wordt haalbaar geacht. Ook de businessclub van NAC floreert, want vierhonderd ondernemers hebben zich er ondertussen bij aangesloten. Algemeen directeur Theo Mommers legt uit waarom dat een goede keuze is.


Algemeen directeur Theo Mommers

Op de vraag waarom bedrijven zich bij NAC moeten aanmelden als businessclublid is Mommers helder. "Als je een bedrijf hebt in de business-to-business markt moet je je gewoon aansluiten bij het grootste zakelijke platform in West-Brabant. Heb je een onderneming die zich richt op de consument dan kun je het best exposure afnemen van het NAC-stadion." Mommers is ook al duidelijk over het rendement van elke bestede reclame-euro bij de NAC-ers. "Je kunt adverteren in traditionele media én je kunt adverteren bij NAC. De gemeten exposurewaarde bij NAC is altijd twee keer hoger dan bij traditionele media. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan." De conclusie dat de commerciële afdeling van de voetbalclub dan zeker eenvoudig nieuwe sponsors binnenhaalt, is echter overdreven. Er wordt hard gewerkt, terwijl Theo Mommers gelooft dat de huidige manier van sponsoring op termijn zelfs zal verdwijnen. "Wij stellen met bedrijven tegenwoordig vooraf doelen vast. Bijvoorbeeld een spontane naamsbekendheid van X in periode Y. Realiseren wij die doelstelling dan is het prima, als er beter wordt gepresteerd dan krijgen wij meer en mocht de doelstelling niet gehaald worden dan levert NAC geld in. Ik geloof in deze nieuwe manier van samenwerken met bedrijven. Gezamenlijk een plan opstellen, gezamenlijk meten en vervolgens een gezamenlijke afrekening." Sponsoring wordt dus doelstellingen formuleren en vervolgens afrekenen. Mommers: "Bedrijven investeren en willen daar iets voor terug. Of dat nu gezelligheid, het gevoel van erbij horen bij thuiswedstrijden of zuiver zakelijk rendement op de geïnvesteerde bedragen is. Bedrijven gaan steeds meer bewust investeren met rationele, zakelijke argumenten. Ik zie een omslag van sponsoring naar daadwerkelijk investeren."

Ambitieuze plannen
NAC heeft ambitieuze plannen. Mommers vertelt: "We willen graag op korte termijn het hoofdgebouw van ons stadion renoveren en verbouwen. Samen met Heja Projectontwikkeling zullen we daarom met een integraal plan komen om de voorzieningen en service te optimaliseren voor onze sponsors en de zakelijke markt. Op dit moment hebben we vijfduizend vierkante meter vloeroppervlakte dat elke twee weken slechts één keer wordt gebruikt. De crux wordt om de volledige ruimte optimaal te benutten, waarbij je één keer in de twee weken een voetbalwedstrijd hebt. We draaien het gebruik dus echt om." De mogelijkheden voor exploitatie worden na verbouwing divers. Op dit moment wordt het hoofdgebouw voornamelijk door NAC gebruikt. Mommers veelbetekenend: "Opbrengst nul". De voetbalorganisatie zit echter nu net op de commercieel meest aantrekkelijke vierkante meters. "Dat is eigenlijk dom. Je moet als NAC op een andere plek gehuisvest willen zijn en de aantrekkelijke delen verhuren. Als onze plannen gerealiseerd zijn, kunnen allerlei bedrijven er gebruik van maken. Wij denken echter voornamelijk aan sport, leisure en horeca-activiteiten. Als voorbeeld kun je denken aan hotelformules."

Nieuwe faciliteiten
Vierhonderd bedrijven zijn ondertussen lid van de businessclub van NAC en ze betalen elk jaar minimaal vierduizend euro per bedrijf. Een kleiner verband zoals een vriendenclub bestaat bij NAC (nog) niet. "Wij hebben geen andere clubs naast onze businessclub. Momenteel merken we echter dat er een fors gat zit tussen een seizoenkaart op de tribune en het lidmaatschap van de businessclub. Er is zeker wel belangstelling voor een eigen club met een contributie van stel: vijftienhonderd euro," weet Mommers stellig. Om ook die inkomstenbron aan te boren, is - wederom - de geplande verbouwing noodzakelijk. "Voor een nieuw soort club heb je wel ruimtes en faciliteiten nodig in het stadion. Met onze plannen voor de verbouwing kunnen we ook daar de ruimte voor creëren," vertelt de directeur.



Business leads
Speed dating voor het zakenleven. Hoe werkt het? Vooraf geven businessclubleden aan in wat voor zakelijke contacten men geïnteresseerd is. Vervolgens vinden in een middagsessie acht gesprekken plaats, waarin men zich snel kan oriënteren. Is een vervolggesprek wel of niet interessant? Dat scheelt tijd en levert veel bruikbare contacten op. NAC zorgt voor alle faciliteiten en zorgt voor een goede follow-up. Business Leads is nog een vrij jong concept, maar werpt nu al behoorlijk wat vruchten af.

NAC-familie
NAC biedt bedrijven ook volop mogelijkheden voor hun personeelsbeleid. Allerlei trainingssessies kunnen worden aangeboden aan afdelingen of managementteams van bedrijven. Mommers: "Hierbij kunnen alle faciliteiten van het stadion worden benut. Wat te denken van een kick-offsessie in de kleedkamer? Voor grotere groepen is het mogelijk om wedstrijdarrangementen in te kopen. Dat is een personeelsfeest rondom de wedstrijd. Goed eten, luxe plaatsen in het stadion en na afloop ontvangen worden door gastheren. Je kunt allerlei leuke dingen voor je medewerkers bedenken. Het is echt maatwerk." Sponsors van NAC kunnen ook met korting losse wedstrijdkaarten kopen. Tot slot heeft Mommers nog een belangrijke tip voor potentiële businessclubleden: "Kijk, we bieden met het grootste platform van West-Brabant onze leden volop mogelijkheden, maar je moet er zelf ook tijd en energie insteken. Wil je een optimaal rendement hebben, dan moet je actief bewegen binnen de businessclub. Enkel bier drinken aan de bar is niet voldoende. Je moet contacten leggen en zo veel mogelijk aanwezig zijn bij de twintig overige businessclubactiviteiten. Bedrijven moeten actief bezig zijn met hun netwerkcontacten om echt deel te worden van de grote NAC-familie."

Pierre in actie buiten het veld
NAC is volop in beweging en ziet de waarde van haar eigen 'merk'. Zo ontplooit de aansprekende aanvaller Pierre van Hooijdonk enige commerciële activiteiten. "We hebben een overeenkomst gesloten met Terra Vitalis dat ze na afloop van iedere thuiswedstrijd een kort interview met Pierre mogen houden. Vervolgens sturen zij dit exclusief naar hun klanten. Dat is een bijzondere manier van relatiemarketing," aldus Theo Mommers.



Nu ook proefabonnementen bij NAC
Er zijn veel mensen die al jarenlang niet meer in een voetbalstadion zijn geweest. De drempel voor een bezoek is door verschillende factoren vaak te hoog. Binnenkort begint NAC met de verkoop van proefabonnementen van de businessclub. Dat betekent een thuiswedstrijd bijwonen en een middagsessie Businessleads bezoeken. "Daardoor zie je de gezelligheid van een avondje NAC en de zakelijkheid van de Businessleads. Daarna kunnen bedrijven een jaarabonnement sluiten. Dat is een nieuwe vorm van marktbewerking waar we veel van verwachten," aldus Theo Mommers.


...innoveert
West-Brabant een van de meest veelbelovende regio's

...start
'Op een bepaalde leeftijd moet je beslissen wat je wilt met je carrière'

...profiteert
Breda trekker van "Beneluxering"

...stimuleert
Syntens stimuleert innovatie in de food sector

...groeit
'Je moet de markt respecteren'

...opent
Primeur Bedrijvenloket voor Moerdijk

...reist
Handelsreis Griekenland, 2 - 5 november 2005

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...informeert
Kansen die Breda moet pakken

...ontwikkelt
Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling

...bereikt
'Het effect dat je met je website bereikt. Dat is wat telt...'

...vindt
De Bavelse berg, een unieke evenementenlocatie?!

...presteert
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld

...verenigt
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

...vestigt
Breda maakt bedrijven terreinen klaar voor de toekomst

...winkelt
Breda, (winkel)stad met karakter

...verhuurt
Bouw blushuis van start gegaan

...zoekt
Mkb: minder banen, minder gemotiveerde sollicitanten

...roept
Gezamelijk moeten die schouders eronder

...bouwt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'