NAC: van sponsoring naar investering
Ondanks de vervelende blessure van sterspeler Pierre van Hooijdonk leeft er optimisme bij NAC Breda. De rode jaarcijfers zijn vervangen
door winstcijfers en een plaatsje bij de eerste negen van de ranglijst (playoffs) wordt haalbaar geacht. Ook de businessclub van NAC
floreert, want vierhonderd ondernemers hebben zich er ondertussen bij aangesloten. Algemeen directeur Theo Mommers legt uit waarom dat
een goede keuze is.
Algemeen directeur Theo Mommers
Op de vraag waarom bedrijven zich bij NAC moeten aanmelden als businessclublid is Mommers helder. "Als je een bedrijf hebt in de
business-to-business markt moet je je gewoon aansluiten bij het grootste zakelijke platform in West-Brabant. Heb je een onderneming
die zich richt op de consument dan kun je het best exposure afnemen van het NAC-stadion." Mommers is ook al duidelijk over het rendement
van elke bestede reclame-euro bij de NAC-ers. "Je kunt adverteren in traditionele media én je kunt adverteren bij NAC. De
gemeten exposurewaarde bij NAC is altijd twee keer hoger dan bij traditionele media. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan." De
conclusie dat de commerciële afdeling van de voetbalclub dan zeker eenvoudig nieuwe sponsors binnenhaalt, is echter overdreven.
Er wordt hard gewerkt, terwijl Theo Mommers gelooft dat de huidige manier van sponsoring op termijn zelfs zal verdwijnen. "Wij stellen
met bedrijven tegenwoordig vooraf doelen vast. Bijvoorbeeld een spontane naamsbekendheid van X in periode Y. Realiseren wij die
doelstelling dan is het prima, als er beter wordt gepresteerd dan krijgen wij meer en mocht de doelstelling niet gehaald worden dan
levert NAC geld in. Ik geloof in deze nieuwe manier van samenwerken met bedrijven. Gezamenlijk een plan opstellen, gezamenlijk meten
en vervolgens een gezamenlijke afrekening." Sponsoring wordt dus doelstellingen formuleren en vervolgens afrekenen. Mommers: "Bedrijven
investeren en willen daar iets voor terug. Of dat nu gezelligheid, het gevoel van erbij horen bij thuiswedstrijden of zuiver zakelijk
rendement op de geïnvesteerde bedragen is. Bedrijven gaan steeds meer bewust investeren met rationele, zakelijke argumenten. Ik zie
een omslag van sponsoring naar daadwerkelijk investeren."
Ambitieuze plannen
NAC heeft ambitieuze plannen. Mommers vertelt: "We willen graag op korte termijn het hoofdgebouw van ons stadion renoveren en verbouwen.
Samen met Heja Projectontwikkeling zullen we daarom met een integraal plan komen om de voorzieningen en service te optimaliseren voor
onze sponsors en de zakelijke markt. Op dit moment hebben we vijfduizend vierkante meter vloeroppervlakte dat elke twee weken slechts
één keer wordt gebruikt. De crux wordt om de volledige ruimte optimaal te benutten, waarbij je één keer in
de twee weken een voetbalwedstrijd hebt. We draaien het gebruik dus echt om." De mogelijkheden voor exploitatie worden na verbouwing
divers. Op dit moment wordt het hoofdgebouw voornamelijk door NAC gebruikt. Mommers veelbetekenend: "Opbrengst nul". De voetbalorganisatie
zit echter nu net op de commercieel meest aantrekkelijke vierkante meters. "Dat is eigenlijk dom. Je moet als NAC op een andere plek
gehuisvest willen zijn en de aantrekkelijke delen verhuren. Als onze plannen gerealiseerd zijn, kunnen allerlei bedrijven er gebruik
van maken. Wij denken echter voornamelijk aan sport, leisure en horeca-activiteiten. Als voorbeeld kun je denken aan hotelformules."
Nieuwe faciliteiten
Vierhonderd bedrijven zijn ondertussen lid van de businessclub van NAC en ze betalen elk jaar minimaal vierduizend euro per bedrijf.
Een kleiner verband zoals een vriendenclub bestaat bij NAC (nog) niet. "Wij hebben geen andere clubs naast onze businessclub. Momenteel
merken we echter dat er een fors gat zit tussen een seizoenkaart op de tribune en het lidmaatschap van de businessclub. Er is zeker wel
belangstelling voor een eigen club met een contributie van stel: vijftienhonderd euro," weet Mommers stellig. Om ook die inkomstenbron
aan te boren, is - wederom - de geplande verbouwing noodzakelijk. "Voor een nieuw soort club heb je wel ruimtes en faciliteiten nodig
in het stadion. Met onze plannen voor de verbouwing kunnen we ook daar de ruimte voor creëren," vertelt de directeur.
Business leads
Speed dating voor het zakenleven. Hoe werkt het? Vooraf geven businessclubleden aan in wat voor zakelijke contacten men
geïnteresseerd is. Vervolgens vinden in een middagsessie acht gesprekken plaats, waarin men zich snel kan oriënteren.
Is een vervolggesprek wel of niet interessant? Dat scheelt tijd en levert veel bruikbare contacten op. NAC zorgt voor alle
faciliteiten en zorgt voor een goede follow-up. Business Leads is nog een vrij jong concept, maar werpt nu al behoorlijk wat vruchten af.
NAC-familie
NAC biedt bedrijven ook volop mogelijkheden voor hun personeelsbeleid. Allerlei trainingssessies kunnen worden aangeboden aan
afdelingen of managementteams van bedrijven. Mommers: "Hierbij kunnen alle faciliteiten van het stadion worden benut. Wat te denken
van een kick-offsessie in de kleedkamer? Voor grotere groepen is het mogelijk om wedstrijdarrangementen in te kopen. Dat is een personeelsfeest
rondom de wedstrijd. Goed eten, luxe plaatsen in het stadion en na afloop ontvangen worden door gastheren. Je kunt allerlei leuke dingen voor
je medewerkers bedenken. Het is echt maatwerk." Sponsors van NAC kunnen ook met korting losse wedstrijdkaarten kopen. Tot slot heeft Mommers
nog een belangrijke tip voor potentiële businessclubleden: "Kijk, we bieden met het grootste platform van West-Brabant onze leden volop
mogelijkheden, maar je moet er zelf ook tijd en energie insteken. Wil je een optimaal rendement hebben, dan moet je actief bewegen binnen
de businessclub. Enkel bier drinken aan de bar is niet voldoende. Je moet contacten leggen en zo veel mogelijk aanwezig zijn bij de twintig
overige businessclubactiviteiten. Bedrijven moeten actief bezig zijn met hun netwerkcontacten om echt deel te worden van de grote NAC-familie."
Pierre in actie buiten het veld
NAC is volop in beweging en ziet de waarde van haar eigen 'merk'. Zo ontplooit de aansprekende aanvaller Pierre van Hooijdonk enige
commerciële activiteiten. "We hebben een overeenkomst gesloten met Terra Vitalis dat ze na afloop van iedere thuiswedstrijd een kort
interview met Pierre mogen houden. Vervolgens sturen zij dit exclusief naar hun klanten. Dat is een bijzondere manier van
relatiemarketing," aldus Theo Mommers.
Nu ook proefabonnementen bij NAC
Er zijn veel mensen die al jarenlang niet meer in een voetbalstadion zijn geweest. De drempel voor een bezoek is door verschillende
factoren vaak te hoog. Binnenkort begint NAC met de verkoop van proefabonnementen van de businessclub. Dat betekent een thuiswedstrijd
bijwonen en een middagsessie Businessleads bezoeken. "Daardoor zie je de gezelligheid van een avondje NAC en de zakelijkheid van de
Businessleads. Daarna kunnen bedrijven een jaarabonnement sluiten. Dat is een nieuwe vorm van marktbewerking waar we veel van
verwachten," aldus Theo Mommers.
|