In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
Van Oers International
RPS Advies B.V.
Van Wezel Elektrotechniek
Nostimos Letselschade-deskundigen
NAC
Cosun Food Technology Centre
Uytdehaag bv Schilderwerken
Fruit World Breda B.V.
ABC Breda
directeur Fruit World Breda B.V. aan het woord:
Zacht fruit verovert de markt

Kees Valstar doet in zacht fruit maar vooral in aardbeien. Hij staat aan het hoofd van Fruit World Breda B.V. een afzetorganisatie voor zacht fruit. In 1998 is het bedrijf vanuit het Westland opgestart. Fruit World heeft Breda als vestigingsplaats gekozen om dichter bij de West-Brabantse aardbeientelers, de belangrijkste leveranciers, te opereren. Het bedrijf is vervolgens elk jaar gegroeid met maar liefst 20 procent. Dit jaar zal om en nabij de vijfduizend ton aardbeien door Fruit World verhandeld worden.


In de loodsen van Fruit World hangt half juli een heerlijke zoete fruitlucht. Twee van de drie productielijnen zijn in werking. Aan de lopende band worden aardbeien in de bekende plastic platte schaaltjes verpakt. Het gaat razendsnel. De bakjes worden gevuld en opgestapeld in grote fusten. Van zes uur 's ochtends tot tien uur 's avonds werken twee ploegen van twintig mannen en vrouwen. Zoals in veel bedrijven is het merendeel van Poolse afkomst. "Maar allemaal legaal", verzekert Kees Valstar ons, terwijl hij een paar bakjes aardbeien op de transportband recht legt.

Aan het uiterlijk van de fusten herkennen we een aantal gerenommeerde Nederlandse winkelketens. Kees Valstar: "In de opstartfase van ons bedrijf hebben we vooral naar Engeland geëxporteerd. Engelsen zijn dol op strawberries. Tegenwoordig richten we ons meer op Nederland en de rest van Europa. We vliegen bijvoorbeeld aardbeien naar IJsland."
Hij vertelt dat 65 procent van de Nederlanders minimaal één keer per jaar aardbeien koopt. Kees Valstar verwacht en hoopt dat dit aantal gaat stijgen. "We zijn minder op import gericht en handelen vooral in het Nederlandse ras El Santa." Als specialist weet hij dat deze aardbei van de volle grond de lekkerste smaak heeft. "Maar we hebben nu contact met een Nederlandse teler in Portugal. Al vanaf januari-februari kan hij ons de zomerkoninkjes van buiten leveren." De aardbeien van Fruit World worden niet verwerkt in jams of andere producten, ze worden onbewerkt geleverd aan winkelketens.

"Van pluk tot bord: twee dagen"
Fruit World maakt lange termijn afspraken met telers. Telers zijn daardoor verzekerd van vaste afzet en een reguliere, marktconforme prijs. Kees Valstar doet zaken met telers die op de volle grond vanaf ongeveerd tien hectare aardbeien verbouwen of glastelers met minimaal anderhalf tot twee hectare kassen. Hij is altijd op zoek naar nieuwe telers en heeft ervaren dat de West-Brabantse telers goede kwaliteit leveren."Deze telers zijn professioneel en gedreven. Wij voeren altijd een objectieve kwaliteitscontrole uit weten dus dat onze telers een goede kwaliteitsaardbei leveren."
We zien een tractor met aanhangkoelwagen de grote loods naderen. "Deze teler brengt zijn handel zelf maar meestal haalt Fruit World zelf de aardbeien op en verzorgt ook de fusten." Van pluk tot het bord van de consument liggen twee dagen, schat hij in. "Als het een beetje meezit, anders drie dagen. En tijdens transport en opslag constant gekoeld; verser kan bijna niet."

Blauwe bes in opkomst
Kees Valstar vertelt dat zijn bedrijf klaar is voor de toekomst. Hij wil de markt voor zacht fruit vergroten want de toekomst ligt zeker niet bij aardbeien alleen. Zo spreekt hij vol enthousiasme over de blauwe bes. Een nog tamelijk onbekend product maar dat gaat veranderen, verzekert hij. "In Venlo en omgeving wordt de blauwe bes geteeld. Fruit World B.V. heeft meegewerkt aan de oprichting van het Limburgse pakstation Blueberryworld. In mijn visie gaat deze vrucht de markt veroveren. Onderzoeken uit de Verenigde Staten wijzen uit dat de blauwe bes enorm gezond is en belangrijke voedingsstoffen bevat. Wij laten op de Universiteit Maastricht onderzoek doen om deze kwaliteiten de Nederlandse consument aan te tonen."
Kees Valstar en zijn marketingmedewerkers zijn druk bezig om de markt te enthousiasmeren voor dit product."In samenwerking met een reclamebureau hebben we diverse artikelen aan tijdschriften aangeboden. In de wat glossyachtige bladen want die lenen zich het beste voor dit bijzondere product, denken we." Een winkelketen heeft zich bereid verklaard om de promotieactie te ondersteunen. "We delen in de winkel de bessen uit. Veel consumenten hebben het product nog nooit geproefd. We meten de verkoop van de blauwe bes vóór en ná de actie zodat we het resultaat kunnen meten."
Hij verwacht door deze actie de vraag naar zacht fruit te vergroten en het marktaandeel van Fruit World te verhogen. "We richten momenteel onze marketingactiviteiten op de blauwe bes maar misschien in de toekomst wel op de framboos of andere zacht fruitsoorten. I'm a believer. Ik ben ervan overtuigd dat de afzet van zacht fruit veel hoger kan worden. Bramen, bessen noem maar op..... Zacht fruit is gezond, overal te verkrijgen en het eet gemakkelijk. Vers of verwerkt in recepten; het is altijd lekker."

Fruit World Breda B.V.
IABC 5102
4814 RN Breda
T 076-5231560
F 076-5206314
W www.fruitworld.nl


...innoveert
West-Brabant een van de meest veelbelovende regio's

...start
'Op een bepaalde leeftijd moet je beslissen wat je wilt met je carrière'

...profiteert
Breda trekker van "Beneluxering"

...stimuleert
Syntens stimuleert innovatie in de food sector

...groeit
'Je moet de markt respecteren'

...opent
Primeur Bedrijvenloket voor Moerdijk

...reist
Handelsreis Griekenland, 2 - 5 november 2005

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...informeert
Kansen die Breda moet pakken

...ontwikkelt
Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling

...bereikt
'Het effect dat je met je website bereikt. Dat is wat telt...'

...vindt
De Bavelse berg, een unieke evenementenlocatie?!

...presteert
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld

...verenigt
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

...vestigt
Breda maakt bedrijven terreinen klaar voor de toekomst

...winkelt
Breda, (winkel)stad met karakter

...verhuurt
Bouw blushuis van start gegaan

...zoekt
Mkb: minder banen, minder gemotiveerde sollicitanten

...roept
Gezamelijk moeten die schouders eronder

...bouwt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'