Ik vloog vorige maand twee keer in een helikopter en ik kan u zeggen: als ik het geld had,
dan zou helivliegen mijn nieuwe hobby zijn. Maar helaas, ik ben journalist en heb dat geld dus niet.
Ik volgde een instructieles helivliegen vanuit Lelystad en een paar weken later vloog ik
samen met fotograaf Thom van Amsterdam en natuurlijk een piloot boven Zuidwest Nederland.
Was de eerste ervaring vooral spannend omdat je met de instructeur mee moet vliegen, echt
genieten doe je als je als passagier mee mag. Dan zie je pas hoe de wereld er echt, vanuit
de lucht uitziet. Ik heb in mijn verhalen misschien al wel honderd keer het woord helikopterview
gebruikt, sinds kort weet ik dus wat dat betekent. Je ziet vanuit de hoogte exact hoe
problemen van ruimtelijke ordening ontstaan, hoe verkeersstromen zich ontwikkelen, kortom,
hoe Zuidwest Nederland erbij ligt.
En ik kan u zeggen, het is er redelijk vol, zelfs in de rustige uren.
Je ziet precies wie er te hard rijdt, wie er verkeerd inhaalt, wie er slingert en wie of
wat nu de oorzaak is van een file.
Nu we het toch over vliegen en files hebben, is een link naar John Bakker uit 's Gravenmoer
snel gelegd. Hij is bezig met het ontwikkelen van een gyrokopter. Dat is een soort auto die
kan vliegen. Wat moet dàt een uitdaging zijn. Vorige week, in een file van bijna 9 kilometer
van Middelburg naar Breda, kreeg ik toch heel erg de neiging het stuurwiel naar me toe te
trekken in de ijdele hoop dat mijn auto het luchtruim zou kiezen. Als dat eens zou kunnen.
John Bakker is er serieus van overtuigd dat het ooit zover komt en hij legt in dit nummer
haarfijn uit hoe hij dat wil doen. 'Wat een mafkees' zult u misschien denken. Maar dacht men
dat destijds ook niet van Leonardo da Vinci? Hoe reageerden de mensen toen ze voor het eerst
een fiets, trein of vliegtuig zagen? Wie weet schrijft John Bakker hier, in deze Ondernemer
wel geschiedenis. De tijd zal het leren.
Reacties kunt u sturen naar:
r.gregoor@bndestem-pzc.nl