Wij zijn de enige, échte Bredase bank! En dat is geen grootspraak. We kunnen onszelf
namelijk niet verplaatsen, want zijn statutair verplicht in deze stad ons werkgebied
te hebben. Onze verwantschap met Breda is dan ook zeer sterk en daar vloeit een bijzondere
verantwoordelijkheid uit voort, vinden wij. Rabobank Breda zet (van oudsher) hoog in om
dynamiek en leefbaarheid in de stad te krijgen ... en te houden. Dat is voor ons de
onderliggende drive waarom we doen, wat we doen.
Een warm hart
En dat heeft inmiddels de nodige vruchten afgeworpen, niet in de laatste plaats op
maatschappelijk vlak. Zo hebben wij een paar jaar geleden een coöperatiefonds opgericht
dat initiatieven honoreert die bijdragen aan een positieve samenhang in de maatschappelijke
omgeving. Verder proberen we - onder andere middels sponsoring en het geven van donaties -
ons steentje bij te dragen, daar waar het gaat om de uitstraling van de stad. Tal van
lokale evenementen dragen wij een warm hart toe.
De weg die 'Succes' heet
Uiteraard spreken we ook op economisch vlak een flink woordje mee. We zijn niet voor niets
bankier. Wij steken geld in bedrijven, in deze markt en dan is het natuurlijk wel belangrijk
een visie te hebben op hoe Breda zich behoort te manifesteren om die economische impulsen
op kracht te houden. Dat brengt me wel meteen op een puntje van kritiek. Als ik namelijk
kijk naar alle verschillende nota's die er op tafel liggen dan kan ik me niet aan de gedachten
onttrekken dat er onvoldoende regie is op de kernpunten van het beleid. Zo blijf ik ervoor
pleiten dat er een 'Masterplan' moet komen met daarin opgenomen de karakteristieke keuzes
voor deze stad. Het wordt namelijk hoog tijd dat die piketpalen geslagen worden, die leiden
naar de weg die 'Succes' heet.
Citymarketing
Breda benut haar eigen kracht namelijk nog steeds niet optimaal. Er zit nog meer in het vat,
daar ben ik van overtuigd. Echter, de dynamiek die hoort bij de ontwikkeling van deze stad
kun je ook zelf organiseren. Die energie kun je zelf geleiden, op zo'n manier dat zij door
iedereen herkend en dus onderschreven wordt. Dat geeft veel meer houvast voor je citymarketing:
Hoe gaan we Breda nationaal maar zeker ook internationaal op de kaart zetten? Een ontwikkeling
op dit moment is bijvoorbeeld dat steeds meer bedrijven over de grenzen heen kijken.
Een goede ontwikkeling op zich, maar het is niet de bedoeling dat we de 'echte' Bredase
bedrijven vergeten. De wijzer van de weegschaal moet niet overslaan naar het internationale.
Het zou fout zijn ons over te geven aan de denkwijze 'Wat van ver komt is lekker!'.
Ik ben dan ook van mening dat de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging een nadrukkelijke
gesprekspartner voor de gemeente dient te zijn om dit alles in balans te houden.
Innovatieplatform
Andere zaken waar een (nog) sterke(re) focus op moet komen te liggen? Een blik op de
verschillende Bredase bedrijventerreinen vertelt me in ieder geval dat er behoefte is
aan een herstructureringsfonds voor de revitalisering van de Krogten. Net zoiets als
stadsherstel, waarin wij óók participeren, voor de historische stad. Gezien vanuit het
feit dat innovatie de toekomst heeft, vind ik verder dat de gemeente wat meer de regie
mag pakken in het 'Innovatieplatform'. En een derde punt dat ik toch wel graag even wil
aan stippen, is dat ik 'Microkrediet' - het stimuleren van 'klein' ondernemerschap - momenteel
een beetje mis.
Poort van Brabant
Breda is 'De Poort van Brabant'. Een warme woonstad, die nog wel eens heel ver kan komen.
Sterker nog: heel ver gaat komen. Maar een belangrijke voorwaarde is dan wel dat er iets
meer regie moet komen. Breda heeft alle kwaliteiten in zich om boven dat spreekwoordelijke
maaiveld uit te komen en zowel nationaal als internationaal erkend én herkend te worden.
Het is de moeite waard daarvoor de handen uit de mouwen te steken!