(3D-)illusies worden waarheid dankzij MediaLusion
Breda is een nieuw creatief bedrijf rijker
(Technologische) innovatie staat borg voor een flinke stijging van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Politici, directies
van grote internationals en kennisinstituten ondersteunen deze stelling keer op keer. "Met woorden, niet met daden", is de ervaring
van Ron van den Bos en Hans Houf van MediaLusion in Breda. "Nederlandse ondernemers en financiers durven vaak niet te investeren in
startende ondernemers met een innovatief idee. Gevolg is dat je als bedenker je voorsprong in tijd kwijtraakt. Gelukkig hebben we in
onze regio Starterslift. Mede dankzij ondersteuning van Starterslift kunnen we de 3D-illusies van MediaLusion waarmaken."
Ron van den Bos van Medialusion: "Starterslift ondersteunt ons bij het vinden van financiers en klanten via hun uitgebreide netwerk."
De Efteling weet het. Aad Ouborg van Princess Household Appliances weet het. MediaLusion creëert 3D-illusies. Levensechte driedimensionale
beelden op een unieke wijze geprojecteerd, waarbij licht, geluid en beeld elkaar vloeiend aanvullen. Modeshows op film lijken zich live voor
je neus af te spelen. Sieraden, kleding, auto's en vliegtuigen laten zich geduldig van alle kanten bekijken. De techniek heeft ontelbare
toepassingsmogelijkheden voor productpresentaties, infotainment, educatie en amusement met beleving. 'Het meisje met de zwavelstokjes', een
van de nieuwste attracties in het sprookjesbos van de Efteling, is gebaseerd op de MediaLusion-techniek. Voor Princess verzorgde MediaLusion
een wel heel speciale productshow rondom de nieuwste lijn in huishoudelijke apparaten. Maar daar stopt het niet voor MediaLusion. Om niet
afhankelijk te zijn van grootscheepse evenementen, slaan de 3D-illusionisten een andere weg in. Een weg waarover ze op dit moment nog niets
bekend mogen maken. "3D-illusies zijn niet uit te leggen. Het is pure beleving. Je kunt voetbalstadions doen opleven, Schiphol en NS-stations
voorzien van entertainende informatiezuilen. Het publiek zal er door worden geraakt. Zodra het nieuwe concept aanslaat in Nederland, is Breda
weer een goede en creatieve werkgever rijker."
Business Factory
Toch heeft het even geduurd voordat Ron van den Bos en Hans Houf in hun sprookje konden geloven. MediaLusion komt voort uit de pijp van Business
Factory. Dit bedrijf zet bestaande patenten, kansrijke ideeën en uitvindingen om in nieuwe, waardevolle ondernemingen. In het geval van MediaLusion
gaat het om een creatief/technisch idee, maar Business Factory is ook actief in wetenschap, landbouw en milieu. Business Factory is constant op zoek
naar gaten in de markt en naar partijen die kunnen en willen investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Het eerste is goed te
doen, het tweede is erg moeilijk. "Nederland heeft een slecht investeerderklimaat. Wij geven nooit op, desnoods zoeken we het geld in het buitenland.
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. We willen met de nieuwe ondernemingen juist ook bijdragen aan de Nederlandse economie."
Langere ontwikkelingsfase
Een bedrijf als MediaLusion kun je alleen creëren met heel veel geduld én financiële middelen. "Je begint met een creatief idee dat technisch uitvoerbaar
gemaakt moet worden. Daarvoor heb je een langere ontwikkelingsfase nodig. Stap voor stap zijn we verder gegaan. We hebben mensen en bedrijven laten proeven
van de mogelijkheden. De proefopstellingen werden steeds groter. En uiteindelijk durft een aantal bedrijven het aan met je product. Als startend bedrijf
heb je zoveel begeleiding nodig op zoveel gebieden. Deze begeleiding wordt in eerste instantie door Business Factory geleverd, maar ga eens een financiering
aanvragen voor een innovatief idee. Investeerders durven het vaak niet aan.
Daarnaast wil je je product verder ontwikkelen, maar op een gegeven moment houdt het op, omdat het aan de financiële middelen ontbreekt. Voor elke nieuwe
toepassing moeten we weer patentaanvragen indienen. Als startende onderneming wordt er veel van je gevraagd."
Strategische meedenkers van Starterslift
Via REWIN kwamen Ron van den Bos en Hans Houf in aanraking met Starterslift, een samenwerkingsverband van onder andere Syntens, REWIN, BOM, NHTV Hogeschool
Breda, AVANS Hogeschool en Universiteit van Tilburg. "Uit die hoek kwam bijvoorbeeld het idee leerlingen van NHTV en St. Joost te betrekken bij onze
activiteiten. Zeven stagiairs helpen mee met de ontwikkeling van promotiemateriaal in 3D-formaat, wij leveren een bijdrage aan hun opleidingsprogramma's.
Starterslift begeleidt ons bij het uitbreiden van onze patentpositie en bij het vinden van financiers en klanten. Hierdoor heeft Starterslift voor ons een
belangrijke toegevoegde waarde."
Breda als 'pilot'gemeente
MediaLusion werkt graag met partijen samen om haar product nog verder te ontwikkelen. "De gemeente Breda is een prachtige 'pilot'gemeente. Het product van
MediaLusion sluit zo perfect aan op de ambities van Breda om de stad van 'games, fun en shopping' te worden. Onze 3D-illusies kunnen hierbij uiteraard een
bijzondere en innovatieve rol spelen. We kunnen als het ware een stukje Efteling naar de stad brengen. Samen met Starterslift bekijken we serieus wat de
gemeente Breda en MediaLusion voor elkaar kunnen betekenen."
|