Zakelijk onderweg
Vorstelijk Vertoon met de Jaguar XJ Super V8
Een nieuwe grote Jaguar is altijd iets bijzonders. Dat zie je, dat ruik je, dat proef je bijna. Toen enige tijd geleden deze nieuwe
XJ werd gepresenteerd was het een enorme stap voorwaarts qua techniek en het gebruik van (voor het merk) nieuwe materialen.
Jaguar XJ Super V8
Geen paniek, de vele meters van het zachtste leer zijn gebleven en de vaklieden die met eindeloos geduld wortelnotenfineer verwerken hebben
hun baan ook gehouden. Maar de carrosserie en het onderstel worden nu van aluminium gemaakt waardoor de forse XJ (in deze verlengde uitvoering
zo'n 525 cm lang) fors in gewicht afnam en de wendbaarheid enorm toenam.
Vrijwel alle denkbare luxe is verwerkt in deze kostbare 'luxury car'. De kostbare lamswollen en 4 centimeter dikke Wilton tapijten in de auto
dempen vrijwel elk geluid, het kostbare leer voelt zacht en weldadig aan. Toch is deze grote Jaguar op een bepaalde manier ook behoudend gebleven.
In tegenstelling tot zijn concurrenten als de Audi A8, de Mercedes-Benz S-klasse en de BMW 7-serie, in de Jaguar geen nieuwlichterij als een startknop
en keyless entry, net zo min als koeling in de stoelen. Verwarmen kan wel en voor de bestuurder warmt het forse houten stuur dan automatisch mee. Meer
dan je lief is eigenlijk, want het stuur wordt zo heet dat je bijna pannenlappen nodig hebt om het aan te vatten. De XJ, zeker in deze superchique Super
V8-jas, is wel en koppendraaier van jewelste. Echt iedereen wil weten wie zich in het interieur van deze mastodont bevindt. Zijn het 'royals' of
parvenu's, voor zover al uit elkaar te houden bij een vluchtige blik naar binnen. Achterpassagiers kunnen die blikken trouwens buiten houden door
de gordijntjes te sluiten en elektrisch kan het zonnescherm voor de achterruit worden neergelaten. Lekker privé keuvelend over zaken of koetjes en
kalfjes of onderweg kijken naar de televisie of een DVD die zich laat projecteren op schermpjes in de hoofdsteunen van de voorstoelen.
Ook met de motor is bepaald niks mis. Dit 'supercharged' V8-blok, voorzien van een mechanische compressor, perst er een lieve 400 paarden uit die
bovendien behoorlijk bij de les blijken. Wie het gaspedaal tegen het schutbord drukt merkt dat het in de spiegeltjes lijkt of achterliggers achteruit
rijden, zo snel maakt de XJ zich zonder ophef of poeha uit de voeten. Je neemt een trekje van je Hajenius sigaar, en luistert onderwijl naar een fraai
concert van Bocherini. Met deze XJ heb je weinig wensen meer. Op autogebied tenminste.
Tussen zijn concurrenten slaat de nieuwe XJ Super V8 bepaald geen figuur. De auto is superchic en maakt aldus veel indruk. Daarom verkies je ook een XJ
boven zijn concurrenten, je wilt 'wat anders' dan anderen. En de zaken die vroeger slechts op een Daimler leverbaar waren (notenhouten klaptafeltjes
achterin) zijn nu te koop in een jaguar. Dat brengt direct het punt naar boven dat de stilte rond Daimler van tijdelijke aard is en dat het merk broeit
op een supersaloon. Daar horen we binnenkort vast meer van.
De XJ Super V8, met bovenstaand uitrustingsniveau kost rond 160 mille, inclusief BTW.
Ford Streetka
Ford Streetka: straatschoffie met goede manieren
De Ford Ka is echt zo'n auto die tot de iconen van de auto-industrie mag worden gerekend.
In de lange jaren dat hij in productie is, is er nauwelijks iets aan veranderd. Er kwam een Sportka, met sterkere motor en een cabrioletversie: de Streetka,
dat was het eigenlijk. Ook deze laatste auto pikt zijn graantje mee in het segment compacte cabrio's. Toch zie je hem niet zo veel als de auto eigenlijk
verdient. Toegegeven: gesloten ziet hij er een beetje uit als het wagentje van Donald Duck. Ook het interieur begint sporen van de tand des tijds te vertonen
met zijn sterke druppelvorm waarvan Ford inmiddels is afgestapt. Anderzijds heeft het wel wat om in een auto te rijden die zo sterk een eigen gezicht en
karakter heeft. Ford heeft met de Streetka een prestatie van formaat neergezet want de auto rijdt gewoon steengoed en is heerlijk stijf. Het voornaamste
verkooppunt is mijns inziens zijn op comfort afgestemde onderstel. Hobbels en kuilen worden met betrekkelijk groot gemak genomen, rekening houdend met het
compacte formaat van deze auto. De stoelen in het interieur zijn niet groot en missen wat steun onder de bovenbenen maar toch gaat het allemaal best. Je
voelt je niet ondergeschoven wanneer je in een Streetka stapt. In vergelijking met de Opel Tigra en de Peugeot 206 CC heeft deze Streetka een stoffen kap
wat hem enerzijds wat klassieker maakt maar hem in een nadelige positie brengt wanneer gesloten wordt gereden. Dan is het windgeruis onmiskenbaar groter.
Bovendien is een stoffen kap natuurlijk wat onderhoudsonvriendelijker en inbraakgevoeliger dan de stalen klapkappen die de concurrenten in stelling brengen.
Ook deze Streetka is verkrijgbaar met een keuze uit verschillende motoren, variërend van 1.4 tot 1.6 liter. Wij reden een versie met 1.6 liter en daarmee
is deze compacte cabriolet voldoende snel en soepel. Het blijft natuurlijk een betrekkelijk klein en licht wagentje dus waarschijnlijk volstaat de 1.4 versie
ook wel voor wie geen hoge eisen stelt aan snelheid en souplesse. De Ford Streetka is verkrijgbaar in diverse uitrustingsvarianten, basis, Trend en Futura.
Met name deze laatste is volgehangen met allerlei lekkernijen. De Streetka is verkrijgbaar vanaf 19.995 euro, inclusief BTW.
Opel Tigra
Opel Tigra: zomerkoninkje
De markt voor compacte cabrioletjes heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. Het eerste begin ligt eigenlijk bij de Mazda MX5 die eind jaren tachtig
de roadsterkoorts fors aanwakkerde.
Dat bleek een schot in de roos en daarna was het hek van de dam. Want niet alleen vond deze auto flink wat navolging, het marktsegment werd fors opgerekt
door de introductie van allerlei cabrioletversies van middenklassers. Juist de afgelopen jaren veranderde die tendens in die zin dat ook compacte modellen
een cabriovariant kregen. En die trend is nog lang niet aan zijn end.
De Ford Streetka en de nagelnieuwe Opel Tigra twintop zijn twee auto's in dit segment. De Tigra is het meest recent en lijkt in niets meer op het coupeetje
dat vroeger onder de naam Tigra door het leven ging. Opel heeft heel goed begrepen dat als je tegenwoordig met een kleine coupe wilt scoren, deze het liefst
ook open moet kunnen. Ze gaf haar ontwerpafdeling de opdracht om een goed uitziend compact sportief ogend karretje te ontwerpen en daar zijn de scheppers heel
goed in geslaagd! De Tigra ziet er uit als de wat gekrompen versie van een Toyota MR2 en dat is beslist een compliment. Alles klopt gewoon, de verhoudingen
zijn goed en het interieur ziet er ook kek uit. De Tigra twintop heeft een stalen klapdak dat elektrisch in de kofferbak kan verdwijnen. Door de sterke
wigvorm van de carrosserie is de kofferruimte ook nog eens lekker groot, zeker wanneer gesloten wordt gereden. Daarin is deze kleine cabriolet zeker
maatgevend in deze klasse. Deze Tigra twintop is leverbaar in een aantal motoriseringvarianten: met 1.4 liter motor of een versie die 400 cc meer heeft.
De 1.8 liter variant is voldoende soepel maar wie niet het onderste uit de kan wil hebben is met de 1.4 liter natuurlijk ook heerlijk bediend. Het gaat
er tenslotte om dat je lekker kunt toeren en de wind door je haren voelt. De kachel van deze Tigra is erop gebouwd dat je ook open kunt rijden wanneer
de buitentemperatuur dat ogenschijnlijk niet zou toelaten, maar je kunt het er gruwelijk heet in stoken. Prachtig en doordacht want daardoor kun je het
dak van deze Twintop langer in de kofferbak laten zitten. Echt lekker! Voor deze Tigra is een aantal luxepakketten samengesteld: Enjoy, Sport en Cosmo.
Het is duidelijk dat het segment auto's waarin de Tigra zich bevindt heel wat te vrezen heeft van deze auto. Hij ziet er knapper uit dan de gesloten 206
CC en rijdt ook nog eens heerlijk. Echt een auto waarmee je jezelf kunt verwennen. Een waarachtig zomerkoninkje. Een Tigra twintop is leverbaar vanaf
21.370 euro, inclusief BTW.
|