In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Zakelijk onderweg
Vorstelijk Vertoon met de Jaguar XJ Super V8

Een nieuwe grote Jaguar is altijd iets bijzonders. Dat zie je, dat ruik je, dat proef je bijna. Toen enige tijd geleden deze nieuwe XJ werd gepresenteerd was het een enorme stap voorwaarts qua techniek en het gebruik van (voor het merk) nieuwe materialen.

Jaguar XJ Super V8
Jaguar XJ Super V8

Geen paniek, de vele meters van het zachtste leer zijn gebleven en de vaklieden die met eindeloos geduld wortelnotenfineer verwerken hebben hun baan ook gehouden. Maar de carrosserie en het onderstel worden nu van aluminium gemaakt waardoor de forse XJ (in deze verlengde uitvoering zo'n 525 cm lang) fors in gewicht afnam en de wendbaarheid enorm toenam.

Vrijwel alle denkbare luxe is verwerkt in deze kostbare 'luxury car'. De kostbare lamswollen en 4 centimeter dikke Wilton tapijten in de auto dempen vrijwel elk geluid, het kostbare leer voelt zacht en weldadig aan. Toch is deze grote Jaguar op een bepaalde manier ook behoudend gebleven. In tegenstelling tot zijn concurrenten als de Audi A8, de Mercedes-Benz S-klasse en de BMW 7-serie, in de Jaguar geen nieuwlichterij als een startknop en keyless entry, net zo min als koeling in de stoelen. Verwarmen kan wel en voor de bestuurder warmt het forse houten stuur dan automatisch mee. Meer dan je lief is eigenlijk, want het stuur wordt zo heet dat je bijna pannenlappen nodig hebt om het aan te vatten. De XJ, zeker in deze superchique Super V8-jas, is wel en koppendraaier van jewelste. Echt iedereen wil weten wie zich in het interieur van deze mastodont bevindt. Zijn het 'royals' of parvenu's, voor zover al uit elkaar te houden bij een vluchtige blik naar binnen. Achterpassagiers kunnen die blikken trouwens buiten houden door de gordijntjes te sluiten en elektrisch kan het zonnescherm voor de achterruit worden neergelaten. Lekker privé keuvelend over zaken of koetjes en kalfjes of onderweg kijken naar de televisie of een DVD die zich laat projecteren op schermpjes in de hoofdsteunen van de voorstoelen.

Ook met de motor is bepaald niks mis. Dit 'supercharged' V8-blok, voorzien van een mechanische compressor, perst er een lieve 400 paarden uit die bovendien behoorlijk bij de les blijken. Wie het gaspedaal tegen het schutbord drukt merkt dat het in de spiegeltjes lijkt of achterliggers achteruit rijden, zo snel maakt de XJ zich zonder ophef of poeha uit de voeten. Je neemt een trekje van je Hajenius sigaar, en luistert onderwijl naar een fraai concert van Bocherini. Met deze XJ heb je weinig wensen meer. Op autogebied tenminste.

Tussen zijn concurrenten slaat de nieuwe XJ Super V8 bepaald geen figuur. De auto is superchic en maakt aldus veel indruk. Daarom verkies je ook een XJ boven zijn concurrenten, je wilt 'wat anders' dan anderen. En de zaken die vroeger slechts op een Daimler leverbaar waren (notenhouten klaptafeltjes achterin) zijn nu te koop in een jaguar. Dat brengt direct het punt naar boven dat de stilte rond Daimler van tijdelijke aard is en dat het merk broeit op een supersaloon. Daar horen we binnenkort vast meer van.

De XJ Super V8, met bovenstaand uitrustingsniveau kost rond 160 mille, inclusief BTW.

Ford Streetka
Ford Streetka

Ford Streetka: straatschoffie met goede manieren
De Ford Ka is echt zo'n auto die tot de iconen van de auto-industrie mag worden gerekend.

In de lange jaren dat hij in productie is, is er nauwelijks iets aan veranderd. Er kwam een Sportka, met sterkere motor en een cabrioletversie: de Streetka, dat was het eigenlijk. Ook deze laatste auto pikt zijn graantje mee in het segment compacte cabrio's. Toch zie je hem niet zo veel als de auto eigenlijk verdient. Toegegeven: gesloten ziet hij er een beetje uit als het wagentje van Donald Duck. Ook het interieur begint sporen van de tand des tijds te vertonen met zijn sterke druppelvorm waarvan Ford inmiddels is afgestapt. Anderzijds heeft het wel wat om in een auto te rijden die zo sterk een eigen gezicht en karakter heeft. Ford heeft met de Streetka een prestatie van formaat neergezet want de auto rijdt gewoon steengoed en is heerlijk stijf. Het voornaamste verkooppunt is mijns inziens zijn op comfort afgestemde onderstel. Hobbels en kuilen worden met betrekkelijk groot gemak genomen, rekening houdend met het compacte formaat van deze auto. De stoelen in het interieur zijn niet groot en missen wat steun onder de bovenbenen maar toch gaat het allemaal best. Je voelt je niet ondergeschoven wanneer je in een Streetka stapt. In vergelijking met de Opel Tigra en de Peugeot 206 CC heeft deze Streetka een stoffen kap wat hem enerzijds wat klassieker maakt maar hem in een nadelige positie brengt wanneer gesloten wordt gereden. Dan is het windgeruis onmiskenbaar groter. Bovendien is een stoffen kap natuurlijk wat onderhoudsonvriendelijker en inbraakgevoeliger dan de stalen klapkappen die de concurrenten in stelling brengen. Ook deze Streetka is verkrijgbaar met een keuze uit verschillende motoren, variërend van 1.4 tot 1.6 liter. Wij reden een versie met 1.6 liter en daarmee is deze compacte cabriolet voldoende snel en soepel. Het blijft natuurlijk een betrekkelijk klein en licht wagentje dus waarschijnlijk volstaat de 1.4 versie ook wel voor wie geen hoge eisen stelt aan snelheid en souplesse. De Ford Streetka is verkrijgbaar in diverse uitrustingsvarianten, basis, Trend en Futura. Met name deze laatste is volgehangen met allerlei lekkernijen. De Streetka is verkrijgbaar vanaf 19.995 euro, inclusief BTW.

Opel Tigra
Opel Tigra

Opel Tigra: zomerkoninkje
De markt voor compacte cabrioletjes heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. Het eerste begin ligt eigenlijk bij de Mazda MX5 die eind jaren tachtig de roadsterkoorts fors aanwakkerde.

Dat bleek een schot in de roos en daarna was het hek van de dam. Want niet alleen vond deze auto flink wat navolging, het marktsegment werd fors opgerekt door de introductie van allerlei cabrioletversies van middenklassers. Juist de afgelopen jaren veranderde die tendens in die zin dat ook compacte modellen een cabriovariant kregen. En die trend is nog lang niet aan zijn end.

De Ford Streetka en de nagelnieuwe Opel Tigra twintop zijn twee auto's in dit segment. De Tigra is het meest recent en lijkt in niets meer op het coupeetje dat vroeger onder de naam Tigra door het leven ging. Opel heeft heel goed begrepen dat als je tegenwoordig met een kleine coupe wilt scoren, deze het liefst ook open moet kunnen. Ze gaf haar ontwerpafdeling de opdracht om een goed uitziend compact sportief ogend karretje te ontwerpen en daar zijn de scheppers heel goed in geslaagd! De Tigra ziet er uit als de wat gekrompen versie van een Toyota MR2 en dat is beslist een compliment. Alles klopt gewoon, de verhoudingen zijn goed en het interieur ziet er ook kek uit. De Tigra twintop heeft een stalen klapdak dat elektrisch in de kofferbak kan verdwijnen. Door de sterke wigvorm van de carrosserie is de kofferruimte ook nog eens lekker groot, zeker wanneer gesloten wordt gereden. Daarin is deze kleine cabriolet zeker maatgevend in deze klasse. Deze Tigra twintop is leverbaar in een aantal motoriseringvarianten: met 1.4 liter motor of een versie die 400 cc meer heeft. De 1.8 liter variant is voldoende soepel maar wie niet het onderste uit de kan wil hebben is met de 1.4 liter natuurlijk ook heerlijk bediend. Het gaat er tenslotte om dat je lekker kunt toeren en de wind door je haren voelt. De kachel van deze Tigra is erop gebouwd dat je ook open kunt rijden wanneer de buitentemperatuur dat ogenschijnlijk niet zou toelaten, maar je kunt het er gruwelijk heet in stoken. Prachtig en doordacht want daardoor kun je het dak van deze Twintop langer in de kofferbak laten zitten. Echt lekker! Voor deze Tigra is een aantal luxepakketten samengesteld: Enjoy, Sport en Cosmo. Het is duidelijk dat het segment auto's waarin de Tigra zich bevindt heel wat te vrezen heeft van deze auto. Hij ziet er knapper uit dan de gesloten 206 CC en rijdt ook nog eens heerlijk. Echt een auto waarmee je jezelf kunt verwennen. Een waarachtig zomerkoninkje. Een Tigra twintop is leverbaar vanaf 21.370 euro, inclusief BTW.


...spreekt
'Schaarste aan grondstoffen geen bedreiging voor wereldeconomie'

...start
Complexe onderwerpen snel duidelijk door 3D-animaties en 3D-Virtuality Reality

...innoveert
Breda is nieuw creatief bedrijf rijker

...ondersteunt
Starterslift

...verkoopt
'Verkopen is een vak apart'

...bevordert
'Innovatie is één moment van inzicht'

...groeit
Electronicaplatform groeit

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...interviewt
Positieve houding bij Gemeente Dongen

...structureert
De binnen- en buitenring van Dongen

...informeert
In Dongen is het goed wonen en werken

...ondersteunt
Trots op de Dongense ondernemers

...onderneemt
Positieve toon bij Dongense ondernemers

...verbetert
Professioneler en zakelijker gemeentebeleid

...verandert
Gewone bedrijven, die ook heel bijzonder zijn

...regelt
Collectieve VUT- en prépensioenregelingen worden individuele regelingen

...verhuist
'Verhuisbereidheid ondernemers in Breda vele malen groter dan elders in ons land'

...realiseert
HEJA Project- ontwikkeling gaat voor mooie projecten

...ontwikkelt
Nieuwbouwprojecten bieden volop kansen aan het MKB

...huisvest
Twee opmerkelijke nieuwbouw- projecten in Oosterhout

...vestigt
Gunstig vestigings- klimaat in West-Brabant