In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Columns
mr. H.G.M Daemen
Mr. E.J.L. Mulderink
Dimitri Duine
Barend Hohmann
Supermarktoorlog en merken
Mr. E.J.L. Mulderink
Koch & van den Heuvel advocaten te Breda
Arbeidsrecht, intellectuele eigendom en ondernemingsrecht





Wellicht is het U niet ontgaan dat voor de Rechtbank te Arnhem op 28 juni 2005 een procedure heeft plaatsgevonden waarbij Unilever en Albert Heijn tegenover elkaar stonden. In het geding was de vraag of Albert Heijn een aantal artikelen van Unilever zodanig had nagebootst dat daarmee de consument in verwarring kon worden gebracht. Daarbij waren onder meer de producten Calvé pindakaas, Lipton Ice Tea en aan aantal bak-en braadproducten inzet van de strijd.

Unilever beriep zich daarbij met name op kleurmerkregistratie althans het gebruik van kleuren die in de optiek van Unilever door Albert Heijn te zeer waren nagebootst met eigen merkproducten. De conclusie was dat Albert Heijn het gebruik van haar huismerkartikel pindakaas met blauwe dop en de tafelmargarine uit de schappen moest halen. Een aantal andere producten werden wel toelaatbaar geacht.

Een vergelijkbare procedure is gevoerd door Les Grands Chais de France tegen Albert Heijn met betrekking tot de fles met (vorm)merk J.P. Chenet. Albert Heijn had n.l. deze fles en ook het etiket nagebootst omdat men niet langer van deze Franse producent wenste af te nemen omdat deze Franse producent de inkoopprijs wenste te verhogen, hetgeen Albert Heijn in het kader van de supermarktoorlog niet acceptabel vond. De procedure die volgde werd uiteindelijk door Albert Heijn verloren.

Wat is nu de moraal van het verhaal? Geconstateerd kan worden dat nog steeds vaak wordt aangeleund, zelfs door grote marktpartijen tegen bestaande merken teneinde daarmee bepaalde voordelen te behalen en ook nog af en toe met succes. Omdat dit nauw luistert en het uit dien hoofde ook van groot belang is dat zeer zorgvuldig wordt omgesprongen met dit aanleunen is deskundig advies van grote waarde.

E-mail: mulderink@koch-heuvel.nl




...waarschuwt
Semigres over suc6vol ondernemen

...werkt
Poolse arbeidskrachten zijn gemotiveerd

...vertrouwt
REWIN ondersteunt bedrijven met uitbreidingsplannen

...begeleidt
Samenwerking Provincie Noord-Brabant en Syntens

...bereikt
De aanleg van de A4

...verlicht
Eindejaars­bijeenkomst KvK

...innoveert
Nieuwe Innovatievouchers beschikbaar

...denkt
Creatieve ondernemers genomineerd

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...onderschrijft
Gezamenlijk het goud van Bergen op Zoom delven

...rijdt
Mercedes-Benz, Renault Laguna en Volkswagen Jetta

...behartigt
Regionale belangenbehartiging steeds belangrijker

...bouwt
Extra zekerheid voor de consument

...werkt
Werken aan vernieuwing en vertrouwen binnen de sector

...ontvangt
Het bekroonde resultaat van een jaar lang bouwen

...realiseert
Werken in een vernieuwende sector

...ontwikkelt
Een bijzonder project

...combineert
Raakvlakken met vrijwel alle facetten van de samenleving

...creëert
Het initiëren, ontwikkelen en realiseren van bijzondere projecten

...spreekt
In 't kort

...verlaagt
Vastgoedsector draait op voor verlaging vennootschapsbelasting

...ontrekt
NVB wil af van grondwaterbelasting