Creatieve Industrie is het nieuwe buzzwoord. Ontdekt door de overheid, gepromoot door de overheid en volgens diezelfde overheid niets minder dan Neerlands hoop in economisch bange dagen. Op lokaal niveau leest de handleiding als volgt. Zorg allereerst voor een goed verhaal, want alles draait om imago. Zet vervolgens wat hippe internetbedrijfjes en kunstenaarsin oude fabriekspanden, bij voorkeur in vervallen spoorzones, en smeer de boel met wat subsidie. Begrijp me goed, dit is geen Bredaas verhaal, want dit geldt voor een groot aantal Nederlandse steden.
Al ben ik het eens met de achterliggende gedachte, mijn primaire reactie was steeds 'ambtenaren die creatieve ondernemers moeten stimuleren, dat gaat fout'. Totdat SiteSupport intensief betrokken raakte bij een project van het Innovatieplatform. Niets geen stereotype ambtenaren, maar enthousiaste, deskundige, betrokken mensen afkomstig uit bedrijfsleven en onderwijs. En met Balkenende zelf als voor-
zitter kun je de regering moeilijk gebrek aan commitment verwijten. Aan de overheid zal het dus niet liggen. Maar er blijven nog genoeg obstakels over.
Laat ik ook eens mijn steentje bijdragen. In de vorm van een ouderwetse slagzin wedstrijd. Bij mij lopen steeds de rillingen over de rug wanneer ik de woorden 'creatieve industrie' hoor. Gewoon omdat het zo'n ongelooflijk foute naam is. Een contradictio in terminis, bijzonder onduidelijk, oorzaak van veel misverstanden. Luister eens naar het wonderschone 'kennis-
economie' als bewijs dat het beter kan. Stuur daarom al uw
ideeën voor een betere naam naar slagzin@sitesupport.nl. Want met het verhaal is niets mis, maar het buzzwoord moet echt veel beter.