Uit cijfers van het internetonderzoeksbureau Forrester Research blijkt dat de internetsupermarkten vorig jaar voor 235 miljoen
euro aan levensmiddelen bij 110.000 huishoudens hebben thuisbezorgd. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2000.
In 2002 wordt een besteding verwacht van 402 miljoen euro. Een toename die opnieuw veel groter is dan die van de gehele
supermarktbranche die jaarlijks 2 ˆ 3% bedraagt.
Indrukwekkende cijfers die aangeven dat een steeds groter wordend publiek de weg naar de supermarkt via het internet vindt.
Een nog opvallender conclusie die in dit geval getrokken kan worden, is dat de levensmiddelenbranche wellicht wederom als
trendsetter fungeert. Immers, deze branche introduceerde zo'n 45 jaar geleden het fenomeen zelfbediening, intussen gemeengoed
in vele andere branches. In de jaren die volgden introduceerde men de huis aan huis folder, de weekreclame enz. Met andere
woorden de marketingstrategie in de levensmiddelenbranche liep altijd ver voor op die van andere branches, die dit alles jaren
later schaamteloos kopieerde. Toch draaien de huidige internetsupermarkten eigenlijk de klok 50 jaar terug. Want in de jaren
vijftig haalde de kruidenier de boodschappenboekjes bij zijn klanten op, om de dag daarna de boodschappen keurig aan huis af
te leveren. Internet heeft het boodschappenboekje van de ijverige kruidenier uit de jaren 50 vervangen, maar de boodschappen
worden net als toen weer keurig thuis afgeleverd. Een schoolvoorbeeld hoe oude economie naadloos integreert in de nieuwe.
Als de geschiedenis zich herhaalt dan zullen in de komende jaren naast de internetsupermarkten ook de internetbouwmarkten,
internetwarenhuizen en internetdrogisterijen de normaalste zaak van de wereld zijn.