ING Bank
Oog voor betekenisvol detail
De ING Bank vindt branchekennis cruciaal. Want alleen een financieel adviseur die een branche tot in de finesses kent, kan écht iets betekenen voor de spelers
in die branche. Periodiek verricht ING daarom studies naar marktverhoudingen, motieven, succesfactoren en toekomstperspectieven van uiteenlopende branches van
de detailhandel. Om daarmee een aanzet te geven tot discussie, tussen u en uw financieel adviseur, maar ook discussie binnen de branche. De Nederlandse detailhandel
is volop in beweging. Dat vereist flexibiliteit. En een bank die meedenkt.
Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant
Hoewel het economische dieptepunt gepasseerd lijkt, is het herstel in Nederland en Europa nog broos. Consumptie en investeringen laten slechts een bescheiden groei
zien. De belangrijkste bijdrage aan de groei tot dusver komt van de sterk aantrekkende export. Gelet op haar geografische ligging is de West-Brabantse economie sterk
exportgericht en dus extra gevoelig voor internationale ontwikkelingen. Daarmee is zij nu dus ook in een goede positie om van het herstel mee te profiteren.
Consumentenvertrouwen
De West-Brabantse sectorstructuur wordt gedomineerd door de handel (groot- en detailhandel) en de reparatie van consumentengoederen. Concentreren we ons op de
detailhandel, dan zien we in sommige branches, zoals de drogisterij, elektronica en doe-het-zelf, in navolging van de supermarkten een sterke focus op lage
prijzen en acties ontstaan. De bedoeling is om zo de minder tot uitgaven geneigde consument toch over de streep te trekken. Maar het consumentenvertrouwen is
de laatste maanden licht gedaald (figuur 1) hoewel nog ruim boven het dieptepunt van vorig jaar. Bovendien is de consument negatiever over zijn toekomstige
financiële situatie, dus minder geneigd tot grote aankopen zoals meubels. Kortom, de golven zijn misschien wat gaan liggen, maar de Nederlandse detailhandel
heeft het nog steeds moeilijk. De omzet over de eerste acht maanden van dit jaar blijft 0,8% achter bij die in dezelfde periode vorig jaar (figuur 2). Ook het
volume zit nog niet in de plus, wat vooral te wijten is aan de reëel dalende lonen, stijgende prijzen en nog toenemende werkloosheid. De economische groei zal
over 2004 hooguit 1% bedragen.
figuur 1
Licht herstel
Het verdere economisch herstel in 2005 zal zorgen voor licht toenemende werkgelegenheid en groeiend consumentenvertrouwen, waardoor ook de detailhandelsverkopen
weer licht kunnen gaan stijgen (1%). De prijzen blijven dit jaar nog onder druk staan. Verdere prijsdalingen in 2005 zijn vooralsnog niet te verwachten. Blijven
de (personeels-)kosten onder controle, dan kan de winstgevendheid weer toenemen. Winkelhuren zullen slechts beperkt omhooggaan. Overigens verwacht de detailhandel
zelf (conjunctuurpanel) dat de winstgevendheid al in de tweede helft van dit jaar verbetert. De sector verwacht dan ook dat de prijzen dit jaar met 1,25% stijgen,
maar dat is gezien de prijsdalingen tot dusver niet erg waarschijnlijk.
figuur 2
Innovatie
Hoewel ruim driekwart van de detaillisten één of meerdere computers (of intelligente kassa's) heeft, gebruikt slechts 37% ze voor inkoop- en voorradenbeheer.
De computer is er meestal voor de financiële administratie. De productiviteitsslag met verdergaande automatisering, zoals die in de VS is gemaakt, moet in Nederland
nog plaatsvinden. De kleinschaligheid beperkt in Nederland echter de investeringsmogelijkheden. Kleine winkeliers kunnen simpelweg geen grote investeringen dragen.
Maar of het nu linksom gaat of rechtsom, toch zal de efficiencyslag gemaakt moeten worden. Dat kan enerzijds door samenwerking en formulevorming, anderzijds door het
bespoedigen van de consolidatie en buitenlandse toetreding. Toetreding wordt weer afgeremd door ruimtelijke beperkingen en lokale regels tegen snelle uitbreiding van
grootschalige detailhandel. Daardoor blijft het fijnmazige detailhandelsnetwerk dus wel in stand.
De ING Bank is van alle markten thuis. Met kennis van de detailhandel kunnen wij de problemen die u als ondernemer ervaart in een ruimer verband plaatsen. Zo
combineren wij klantkennis met branchekennis. Bovendien delen wij onze kennis met onze relaties en andere spelers in de branche. Wilt u weten wat dat voor u in
de praktijk kan betekenen, klopt u dan gerust bij ons aan!
Peter van den Bergh is directeur Bedrijven en Instellingen van ING Bank District West- en Midden-Brabant, Bijster 9 in Breda, tel. 076-5136291, e-mail: peter.van.den.bergh@mail.ing.nl
Internet: www.ingbank.nl
|