In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2005













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
Van Oers Corporate Finance B.V.
KEN Moerdijk
ING Bank
ING Bank
Oog voor betekenisvol detail

De ING Bank vindt branchekennis cruciaal. Want alleen een financieel adviseur die een branche tot in de finesses kent, kan écht iets betekenen voor de spelers in die branche. Periodiek verricht ING daarom studies naar marktverhoudingen, motieven, succesfactoren en toekomstperspectieven van uiteenlopende branches van de detailhandel. Om daarmee een aanzet te geven tot discussie, tussen u en uw financieel adviseur, maar ook discussie binnen de branche. De Nederlandse detailhandel is volop in beweging. Dat vereist flexibiliteit. En een bank die meedenkt.


Peter van den Bergh is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en Midden-Brabant

Hoewel het economische dieptepunt gepasseerd lijkt, is het herstel in Nederland en Europa nog broos. Consumptie en investeringen laten slechts een bescheiden groei zien. De belangrijkste bijdrage aan de groei tot dusver komt van de sterk aantrekkende export. Gelet op haar geografische ligging is de West-Brabantse economie sterk exportgericht en dus extra gevoelig voor internationale ontwikkelingen. Daarmee is zij nu dus ook in een goede positie om van het herstel mee te profiteren.

Consumentenvertrouwen
De West-Brabantse sectorstructuur wordt gedomineerd door de handel (groot- en detailhandel) en de reparatie van consumentengoederen. Concentreren we ons op de detailhandel, dan zien we in sommige branches, zoals de drogisterij, elektronica en doe-het-zelf, in navolging van de supermarkten een sterke focus op lage prijzen en acties ontstaan. De bedoeling is om zo de minder tot uitgaven geneigde consument toch over de streep te trekken. Maar het consumentenvertrouwen is de laatste maanden licht gedaald (figuur 1) hoewel nog ruim boven het dieptepunt van vorig jaar. Bovendien is de consument negatiever over zijn toekomstige financiële situatie, dus minder geneigd tot grote aankopen zoals meubels. Kortom, de golven zijn misschien wat gaan liggen, maar de Nederlandse detailhandel heeft het nog steeds moeilijk. De omzet over de eerste acht maanden van dit jaar blijft 0,8% achter bij die in dezelfde periode vorig jaar (figuur 2). Ook het volume zit nog niet in de plus, wat vooral te wijten is aan de reëel dalende lonen, stijgende prijzen en nog toenemende werkloosheid. De economische groei zal over 2004 hooguit 1% bedragen.


figuur 1

Licht herstel
Het verdere economisch herstel in 2005 zal zorgen voor licht toenemende werkgelegenheid en groeiend consumentenvertrouwen, waardoor ook de detailhandelsverkopen weer licht kunnen gaan stijgen (1%). De prijzen blijven dit jaar nog onder druk staan. Verdere prijsdalingen in 2005 zijn vooralsnog niet te verwachten. Blijven de (personeels-)kosten onder controle, dan kan de winstgevendheid weer toenemen. Winkelhuren zullen slechts beperkt omhooggaan. Overigens verwacht de detailhandel zelf (conjunctuurpanel) dat de winstgevendheid al in de tweede helft van dit jaar verbetert. De sector verwacht dan ook dat de prijzen dit jaar met 1,25% stijgen, maar dat is gezien de prijsdalingen tot dusver niet erg waarschijnlijk.


figuur 2

Innovatie
Hoewel ruim driekwart van de detaillisten één of meerdere computers (of intelligente kassa's) heeft, gebruikt slechts 37% ze voor inkoop- en voorradenbeheer. De computer is er meestal voor de financiële administratie. De productiviteitsslag met verdergaande automatisering, zoals die in de VS is gemaakt, moet in Nederland nog plaatsvinden. De kleinschaligheid beperkt in Nederland echter de investeringsmogelijkheden. Kleine winkeliers kunnen simpelweg geen grote investeringen dragen. Maar of het nu linksom gaat of rechtsom, toch zal de efficiencyslag gemaakt moeten worden. Dat kan enerzijds door samenwerking en formulevorming, anderzijds door het bespoedigen van de consolidatie en buitenlandse toetreding. Toetreding wordt weer afgeremd door ruimtelijke beperkingen en lokale regels tegen snelle uitbreiding van grootschalige detailhandel. Daardoor blijft het fijnmazige detailhandelsnetwerk dus wel in stand.

De ING Bank is van alle markten thuis. Met kennis van de detailhandel kunnen wij de problemen die u als ondernemer ervaart in een ruimer verband plaatsen. Zo combineren wij klantkennis met branchekennis. Bovendien delen wij onze kennis met onze relaties en andere spelers in de branche. Wilt u weten wat dat voor u in de praktijk kan betekenen, klopt u dan gerust bij ons aan!

Peter van den Bergh is directeur Bedrijven en Instellingen van ING Bank District West- en Midden-Brabant, Bijster 9 in Breda, tel. 076-5136291, e-mail: peter.van.den.bergh@mail.ing.nl Internet: www.ingbank.nl


...spreekt
Gele hesjes en strijdbare kreten

...start
'Een goede balans tussen voeding en beweging zorgt voor een gezond gewicht'

...revitaliseert
"Niet vragen of iets kan, maar hoe iets kan"

...overhandigt
Brabant en Zeeland naar Den Haag voor A4

...wint
Bouwprijs naar Woensdrecht en Etten-Leur

...klaagt
Meldpunt klachten advertentieverkopers

...belegt
De beleggings- adviseurs

...bezegelt
Nieuwe impuls Regio Business Dagen te Breda

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wenst
Gemeenten wensen voor 2005
De Ondernemer
Breda
Dongen
Bergen op Zoom
Etten-Leur
Geertruidenberg
Gilze en Rijen
Halderberge
Moerdijk
Oosterhout
Roosendaal
Rucphen
Steenbergen
Tholen
Woensdrecht
Zundert

...combineert
Combinatie van denken en voelen in balans

...leest
In 't kort

...deelt
Kennis verrijken door het delen van ervaringen

...onderneemt
In China ligt de grote uitdaging

...bindt
Zonder administratieve rompslomp personeel aan u binden

...ontwikkelt
De Oscar onder de vastgoedprijzen voor 't Sas