De Rabobank is zonder twijfel de meest zichtbare bank van Nederland. Zo zijn we onder
andere de grootste sportsponsor van het land. Kijk maar naar een willekeurige
aflevering van Studio Sport en je ziet onze naam regelmatig voorbij komen; als
het Rabo ProTeam haar superioriteit weer eens laat zien tijdens een zware
wielerkoers, de vrouwen of mannen van de nationale
hockeyteams flink uithalen of de beoefenaars van de hippische sport tonen waar een
klein land groot in is. Maar het is niet alleen sport wat de klok slaat. Ook op
cultureel en maatschappelijk gebied timmeren wij aan de weg. En niet alleen als
het gaat om prestigieuze, landelijke evenementen.
Als lokale bank, midden in de samenleving, is Rabobank De Zuidelijke Baronie een
stimulerende en vernieuwende kracht. Met steun aan goede projecten en nieuwe
initiatieven, dragen we een steentje bij aan de groei van uw lokale omgeving.
Aan de ontwikkeling, waarbij steeds meer banken uit de kernen vertrekken, doen
wij niet mee! Juist door midden in de samenleving te staan kunnen wij ons imago
van 'Betrokken Bank' optimaal uitdragen. Dat dit niet onopgemerkt blijft, blijkt
wel uit het feit dat wij - na een aantal keer uitgeroepen te zijn tot 'Zakenbank
van het Jaar' - onlangs ook nog eens het predikaat 'Meest duurzame bank van Europa'
hebben gekregen. Juist vanwege onze lokale betrokkenheid bij de gehele samenleving.
Betrokken én dichtbij
Naast heel betrokken zijn we ook nog eens heel dichtbij. Dankzij gespecialiseerde
teams en een uitgebreid netwerk aan kantoren, zijn de lijntjes met de klant kort.
En kan de adviseur zelfstandig en slagvaardig opereren. Daarnaast zijn vrijwel al
onze adviseurs vertegenwoordigd in lokale ondernemers- en winkeliersverenigingen.
Zodoende weten we wat er speelt en kunnen we snel actie ondernemen. Als coöperatieve
bank, dus zonder aandeelhouders, hoeven we geen dividend uit te keren. Maar dat doen
we wel! Dat zien onze klanten terug in de tarieven, maar er is meer. Onder de noemer
'coöperatief dividend' geven wij middelen, mensen en moeite terug aan de lokale
gemeenschap. Geld dus, maar ook kennis. Een mooi voorbeeld is het 'Ondernemerslokaal'.
Wij bieden klanten (maar ook niet-klanten) cursussen, seminars en opleidingen aan,
met als insteek het ondernemersklimaat naar een nog hoger plan te tillen. Dit levert
zichtbaar resultaat op. Ook andere banken zien dat in en volgen in rap tempo ons voorbeeld.
Lokale projecten
Juist omdat onze lokale banken zo diepgeworteld in de kernen zitten, ontwikkelen
zij ook zelf lokale, maatschappelijke projecten. Zo kwam Rabobank De Zuidelijke
Baronie eerder dit jaar met het 'Wereldidee' op tafel. Hoe kunnen we met zijn
allen de lokale samenleving nog beter of mooier maken? Met dit uitgangspunt voor
ogen is een wedstrijd uitgeschreven die de betrokkenheid van lokale burgers
aanspreekt om hét wereldidee te lanceren. Ook hebben wij deelgenomen aan
'Spelenderwijs Ondernemen'. Een project dat als doel heeft ondernemersvaardigheden
verder te ontwikkelen en bij ondernemers tot veel enthousiasme heeft geleid.
Daarnaast kent de Rabobank uiteraard ook een zeer uitgebreid sponsor- en donatiebeleid.
Vrijwel overal kom je onze naam tegen. Op de finishlijn van de stratenloop, tegen de
boardings bij wielerkoersen, op jaarmarkten, corso's en andere lokale evenementen.
Leefbaarheid
Dit alles werpt uiteraard de vraag op waarom Rabobank hier zoveel tijd, geld en energie
in steekt. Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Wij vinden het van het grootste
belang de leefbaarheid van de kernen te waarborgen en daar waar nodig een duwtje
in de rug te geven. Want van een plaats die floreert, waar mensen graag willen
wonen, werken en winkelen plukken we allemaal de vruchten!