In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Columns
Ron Gregoor
mr. Stan Gielen
mr. H.G.M. Daemen
Marleen de Jonge
Math Teeuwen
Mr. E.J.L. Mulderink
Dimitri Duine
Peter Schuitmaker
Bedankt
Math Teeuwen

de TeeuwenGroep
sprekersbureau





Een aantal jaren heb ik met plezier mijn columns geschreven. Omdat "de Ondernemer" een meer commerciële koers gaat varen met betrekking tot de columns is dit mijn laatste column. Vele reacties heb ik de afgelopen jaren mogen ontvangen. De columns zijn uitgegroeid tot een discussieforum over de MKB belangen en krachtbronnen voor ondernemerssucces.

Veelvuldig kwam de vraag naar voren waarom overheden en media zo weinig oog hebben voor de MKB'ers, die de dynamo's zijn van de West-Europese economieën. Met name het trage vergunningenbeleid irriteert enorm. Uiteraard zijn er veel daadkrachtige ambtenaren. Op het gebied van vergunningen lijkt het echter of er sprake is van stroperige rapportencultuur, waarin niemand beslissingen durft te nemen. Met het geld dat is uitgegeven aan de Betuwelijn rapporten hadden zoveel schepen gebouwd kunnen worden dat de Betuwelijn overbodig was.

In Nederland is sprake van een ambtenaren democratie omdat ondernemers nauwelijks vertegenwoordigd zijn in gemeenteraden, Tweede Kamer etc. Hoe doorbreken we dit? Op gemeentelijk niveau kan dit door ieder gemeenteraadslid naast zijn magere vergoeding 30% reductie te geven op de te betalen loonbelasting. Voor ondernemers 30% op de te betalen winstbelasting. De ondernemers belastingreductie zou moeten worden doorgetrokken tot in de Tweede Kamer. Op deze manier kan een echte democratie ontstaan waarin ook de ondernemersstem wordt gehoord.

Veel reacties kwamen ook binnen op de columns over een van de grootste krachtbronnen voor succes in ondernemersland, namelijk: Waarin ben ik uniek? Het gaat erom dat je niet met de kudde meeloopt. Immers: Indien je lang genoeg achter de kudde aanloopt, kom je vanzelf in de stront terecht. Zelf heb ik met mijn sprekersbureau gekozen om sprekers steeds de "kleur van de klant" mee te geven door middel van maatwerk. Verder ontwikkelen we continu thema's die inspelen op de tijdgeest. Een spreker moet trend- settend zijn. Het gaat niet alleen om de bekende tv gezichten, het gaat erom dat ze mensen bereiken en beraken. Op deze manier is gezorgd voor een doorbraak op de sprekersmarkt: "Topsprekers die 30% kosten van de prijs van de bekende Nederlander".

Mijn passie voor sport is in veel columns teruggekomen. In deze column eindig ik met de "kracht van visualisatie". Een Amerikaanse atletiekcoach zei reeds in de jaren '50: "Slechts hij wint goud op de Olympische Spelen, indien hij tijdens iedere training zichzelf ziet terwijl hem de gouden medaille wordt omgehangen en het Amerikaanse volkslied wordt gespeeld". De universiteit van Edinburgh heeft recent een onderzoek gedaan, waaruit bleek dat de hersengolven op kritieke sportmomenten hetzelfde zijn tijdens visualisatie thuis op de sofa én tijdens het kritieke sportmoment. Dit betekent voor een verspringer dat hij op het moment van de afzet voor de sprong, dezelfde hersengolven heeft indien hij thuis visualiseert als tijdens de echte sprong. Mede dankzij de kracht van visualisatie won de Amerikaanse schaatser Eric Heiden in 1980 vijf gouden medailles in Lake Placid en schaatster Yvonne van Gennip driemaal goud in 1988 in Calgary. Visualisatie is ook een grote krachtbron voor ondernemers: Straal het succes uit en je trekt klanten aan! Ghandi zei: "Be the change you want to see in the world ". Winston Churchill speelt hier mooi op in: "Indien je wil verbeteren, moet je veranderen, indien je volmaakt wil worden, moet je dit dus heel vaak doen! Ik wens mijn lezers toe dat ze de nodige stappen op weg naar volmaaktheid mogen zetten en bedank hen voor de manier waarop ze mij geholpen hebben om deze stappen te zetten.

Math Teeuwen




...investeert
Student brengt nieuws op internet

...went
Bio-producten hebben de toekomst

...schaft af
KvK: van instelling tot bedrijf

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beveiligt
Succesvolle aanpak inbraak, diefstal en vandalisme

...ontwikkelt
'Je kunt niet alles zelf doen'

....schreeuwt
Ruimteplanner geeft behoefte van ondernemers weer

...snuffelt
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...compenseert
Nadeelcompensatie: een lange weg te gaan

...vangt
Haring voor het goede doel

...vertegenwoordigt
Bedrijven vinden Beursvloer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...vliegt
Skydiving: vliegen zonder vleugels

...verwent
De gast wil verwend worden

...campeert
Van camping tot multinational

...sport
De Stok, daar gebeurt het

...reist
Brabants 'reisbureau van het Jaar'

...winkelt
Breda is een toeristisch product

...kiest
Uitzendbureau van het jaar

...studeert
Hbo- opleiding voor campingbaas

...werkt
Werk maken van vakantie

...bouwt
Een perfecte opknapbeurt

...revitaliseert
Majoppeveld: Een terrein met potentie

...peilt
Nog steeds een dikke zeven

...rijdt
Zakelijk onderweg

...herstructureert
NVB zoekt naar mogelijkheden om herstructurering te bekostigen