Sylvie Smeets:
"Deadline is deadline en afspraak is afspraak''
Bij Sylvie Smeets kriebelde het ondernemerschap al een tijdje. Ze wist van kind
af aan dat ze journaliste wilde worden en dat ze ooit voor zichzelf zou beginnen.
Alleen wanneer? Dat was de grote vraag. Sylvie heeft verschillende verantwoordelijke
en uitdagende banen in het schrijversvak gehad. Toen ze alle ins en outs op haar
vakgebied kende, twijfelde ze niet langer en zette haar eigen tekstbureau op.
Sylvie (29 jaar) besloot eerst een heleboel ervaring op te doen en daarna voor
zichzelf te beginnen. "Even overwoog ik nog parttime bij een baas te werken en
de rest van de week voor mezelf. Maar ik wilde er toch helemaal voor gaan, want
ik hou er niet van dingen half te doen. Slaagt het uiteindelijk niet, dan heeft
het zo moeten zijn", dacht ze.
Sylvie's schrijfstijl is helder. Geen bla, bla, maar duidelijke taal. Je kunt
ook voor fotografie, vormgeving en drukwerk bij haar terecht. Betrouwbaarheid
vindt de Bredase schijfster heel belangrijk. Haar credo is: 'Deadline is deadline
en afspraak is afspraak.'
Op tekstgebied beheerst ze alles
Ook toen Sylvie jonger was, wilde ze alleen maar schrijven. Niks anders. Ze
genoot van de opleiding journalistiek. Liep stage bij een regionaal dagblad en
zette bij haar tweede stage zelfstandig een tijdschrift voor astmapatiënten op
in de Zwitserse plaats Davos. Na haar opleiding vertrok ze een tijdje naar
Barcelona en Salamanca, waar ze de Spaanse taal leerde. Eenmaal terug in Nederland
werkte ze als bedrijfsjournaliste, bij een opleidingsinstituut dat gespecialiseerd
is in de grond- , weg- en waterbouw in Harderwijk. Sylvie: "Dit was een geweldige
leerschool. Ik maakte folders, catalogi, jaarverslagen, schreef nieuwsbrieven en
persberichten. Ook bereidde ik de komst van de koningin naar dit instituut voor,
toen deze organisatie 60 jaar bestond. De directeur, het afdelingshoofd PR en ik
kregen ter voorbereiding een mediatraining. Ik schreef persberichten, bereidde de
persconferentie voor en maakte de afspraken tussen de directie en pers. Zulk bezoek
maak je maar één keer mee in je leven." Tijdens Sylvie's verblijf in Harderwijk
volgde ze een cursus fotografie en timemanagement. In haar vrije tijd werkte ze
als vrijwilligster voor de lokale radio.
Omdat het Bredase Ginneken toch bleef kriebelen, solliciteerde ze bij een regionaal
tijdschrift naar de functie van hoofdredacteur. Ze werd aangenomen. Bij dit blad
stuurde ze freelancers aan, bedacht onderwerpen voor de verhalen, was ze het aanspreekpunt
voor klanten en eindverantwoordelijk voor het blad. Toen ze dit onder de knie had,
besloot ze de reclamekant op te gaan en werkte een jaar als copywriter bij een
reclamebureau. Goed voor haar creatieve geest: 'pakkende' teksten voor bedrijfsbrochures
en internetsites schrijven, behoorden tot haar taken.
Toen Sylvie alles gedaan had op het gebied van schrijvende pers, besloot ze voor
zichzelf te beginnen. Sinds half januari 2003 runt ze vol enthousiasme haar eenmanszaak.
Sylvie zegt eerlijk: "Het was een hele stap om daadwerkelijk te beginnen. Als ik
van tevoren geweten had dat het direct zo goed zou gaan, was ik veel eerder begonnen.
Ik besef wel, dat Smeets tekstcreaties er volgende maand opeens heel anders voor kan
staan. Maar dit onzekere element van een eigen bedrijf, vind ik een lekkere spanning."
De lezer haakt niet af
Bij Smeets Tekstcreaties kun je terecht voor alle journalistieke en bedrijfsproducties.
Je moet dan denken aan brochures, advertorials, advertenties, websites en jaarverslagen
voor bedrijven en overheid. Maar ook aan persberichten, interviews, achtergrondverhalen
en reportages voor kranten en tijdschriften. Sylvie: "Iets ingewikkelds, vertalen naar
hedendaags taalgebruik, vind ik een uitdaging. Soms haken mensen na het lezen van een
eerste alinea af. Het is mijn kracht om de lezer door een verhaal heen te trekken.
Ik wil zo schijven, dat ze doorlezen en geboeid blijven. Doordat ik alleen werk,
heb ik lage kosten. Daarom is het ook prijstechnisch een interessant verhaal."
Het leukste van zelfstandig ondernemer zijn, vindt Sylvie dat je je eigen tijd in
kunt delen: "Ik maak natuurlijk veel meer dan 40 uur per week. Maar heb ik een keer
geen inspiratie dan pak ik mijn skeelers en ben weg." Ze is ook bezig met het schrijven
van haar eigen boek. Het is gedeeltelijk autobiografisch. Wanneer het af is, weet
Sylvie niet. Ze heeft momenteel niet zo veel tijd om het te voltooien."
Meer informatie
Sylvie Smeets
E-mail: smeets@tekstcreaties.nl
Internet: www.tekstcreaties.nl
|